Szerző: Vörös Péter

2004. szeptember 7. 17:51

Az Acer a harmadik helyre tör a globális PC-piacon

Az Acer a múlt héten az olasz Gianfranco Lancit nevezte ki a cég elnökévé, a jelenlegi elnök J. T. Wang pedig elnök-vezérigazgatóvá lépett elő. A változásokra azért került sor, mert Stan Shih, a vállalat alapítója nyugdíjba vonult. Lanci korábban az Acer európai és amerikai részlegéért felelt.

Az Acer a múlt héten az olasz Gianfranco Lancit nevezte ki a cég elnökévé, a jelenlegi elnök J. T. Wang pedig elnök-vezérigazgatóvá lépett elő. A változásokra azért került sor, mert Stan Shih, a vállalat alapítója nyugdíjba vonult. Lanci korábban az Acer európai és amerikai részlegéért felelt.

Szokatlan a cég azon lépése, hogy nyugati szakembert neveznek ki egy tajvani cég második posztjára. Ugyanakkor világos, hogy az Acernek szükség lehet Lanci több fontos piacon szerzett tapasztalataira. Az elemezők szerint a tajvani PC-gyártó óriás újra világhódító terveket dédelget, amelyek középpontjában az Egyesült Államok és Kína áll.

Jelenleg az Acer a világ ötödik legnagyobb PC-gyártója. Figyelemre méltó, hogy az IDC piackutató vállalat szerint a második negyedévben a cég 16,7 százalékos piaci részesedéssel megelőzte a HP-t is és az első számú laptopmárka volt Európában. A vállalat tavaly 2,5 millió notebookot és 2,3 asztali PC-t értékesített világszerte, a laptopeladások 70 százalékát és az asztali PC-k forgalmának 32 százalékát adta az öreg kontinens.

Az Acer szeretné megismételni ezt a teljesítményt az USA-ban és Kínában is, a vállalat célja a harmadik hely megszerzése a globális PC-piacon három éven belül. A cég közölte, hogy az idén várhatóan 4 millió laptopot és 3 millió asztali PC-t adnak el.

"Ha az Acer komoly márka szeretne lenni, akkor jelentős szerepet kell játszania ezen a két piacon" -- mondta T. Y. Lay, a cég nemzetközi részlegéért felelős elnöke. A vállalat korábbi kísérlete kudarcba fulladt az USA-ban és az Acer 1999-ben kivonult az amerikai kiskereskedelmi piacról.

Egy múlt heti sajtótájékoztatón Lanci elmondta, hogy az év első felében a cég megkétszerezte eladásait az Egyesült Államokban. A vállalatvezető azt is közölte, hogy a várakozások szerint az amerikai eladások duplájára emelkednek 2005-ben, bár konkrét számokat nem említett.

Több elemző úgy véli, hogy a célkitűzések teljesíthetőek, már csak azért is mert a kiindulási alap viszonylag alacsony. "Minimálisak az általános költségek, alacsony a forgalom, elérhető a nullszaldós működés. Mi több, a harmadik negyedévben várhatóan nyereséges lesz az amerikai divízió" -- mondta Lay.

A szakértők szerint az Acer az USA-ban sokkal erősebb versennyel áll szemben, mint Európában vagy Ázsiában. "A cég európai sikerei mögött nem kis részben az áll, hogy ott az Acer külföldi vállalat, amely külföldi vállalatokkal áll szemben" -- véli Roger Kay, az IDC elemzője. Ebben a környezetben az Acer egyenlő alapokon áll szemben az olyan amerikai cégekkel, mint a Dell, a Hewlett-Packard és az IBM. "Ezzel szemben az USA-ban az Acer a rendkívül erős pozíciókkal rendelkező hazai versenytársakkal néz szembe."

Kínában az Acer célja az, hogy az ötödik legnagyobb laptopgyártóvá lépjenek elő, bár a pontos menetrendről nem szóltak. Az IDC szerint a második negyedévben az Acer 2,5 százalékos piaci részesedéssel a 12. helyen állt Kínában, az első helyen az IBM végzett 21,1 százalékos részesedéssel.

Az Acer számára többek között azért is nagyon fontos Kína, mert az USA után ez a világ második legnagyobb PC-piaca. A nemzetközi márkáknak ugyanakkor nincs könnyű helyzete a világ legnépesebb országában, mivel komoly kihívást jelentenek az olyan helyi cégek, mint a Lenovo (ex-Legend), a Haier és a Beijing Founder Electronics.

A tajvani PC-gyártó több fontos megállapodást kötött olyan kulcsfontosságú kiskereskedelmi üzletláncokkal, mint a francia Carrefour (Európa legnagyobb kiskereskedelmi lánca) és az amerikai Best Buy (az USA legnagyobb elektronikai áruházvállalata), valamint olyan vezető disztribútorokkal, mint az Ingram Micro és a Tech Data.

A legtöbb rivális PC-gyártóval szemben az Acer nem folytat közvetlen értékesítést. "A cég következetesen kitartott értékesítési stratégiája mellett. A kiskereskedelmi láncok meg vannak elégedve a csatornára összpontosító stratégiával és szívesen nyújtanak helyet polcaikon az Acernek" -- mondta Kay.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról