Szerző: Bodnár Ádám

2004. június 11. 10:40

Újra felszálló ágban a PC-értékesítés a Közép- és Kelet-Európában

A növekvő bérek és a sikeresebb kisvállalkozások serkentették a PC-piacot Közép- és Kelet-Európában. A teljes értékesítés tavaly darabszám szerint 22,7 százalékkal, érték szerint pedig 17,3 százalékkal emelkedett -- derül ki az IDC piackutató cég adataiból. Oroszország részesedett az eladott darabszám több mint a feléből, míg a régió három legnagyobb piaca, Oroszország, a Cseh Köztársaság és Lengyelország együtt e mennyiség több, mint 70 százalékát tudhatták magukénak.

A növekvő bérek és a sikeresebb kisvállalkozások serkentették a PC-piacot Közép- és Kelet-Európában. A teljes értékesítés tavaly darabszám szerint 22,7 százalékkal, érték szerint pedig 17,3 százalékkal emelkedett -- derül ki az IDC piackutató cég adataiból. Oroszország részesedett az eladott darabszám több mint a feléből, míg a régió három legnagyobb piaca, Oroszország, a Cseh Köztársaság és Lengyelország együtt e mennyiség több, mint 70 százalékát tudhatták magukénak.

Az IDC új tanulmánya szerint a NATO- és az EU-bővítés erős húzóerőt jelentett a PC-eladásokban, különös tekintettel a kormányzati és az oktatási szektorra, mivel ezek a szegmensek jelentősebben fejlesztették IT-infrastruktúrájukat a nemzetközi előírásoknak való megfelelés érdekében.

2003-ban a régiónkban az asztali számítógépek domináltak, melyek csökkenő áruk okán egyre szélesebb felhasználói kör számára váltak elérhetővé. A teljes piac érték szerint is dinamikusan nőtt, mivel a notebook eladások megugrása ellensúlyozta az asztali gépek árának csökkenését. Bár a noteszgépek csak mintegy 10 százalékát tették ki az összes darabszámnak, a teljes piac értékének majdnem 20 százalékát adták.

"A kisebb vállalkozások egyre inkább felismerik a mobilitás előnyeit, és alacsonyabb beosztáú alkalmazottaikat is felszerelik notebookokkal" -- mondta Roman Maceska, az IDC CEMA senior kutatási menedzsere. "Ez különösen igaz az olyan érettebb piacokra, mint a cseh, a horvát és a lengyel."

Az IDC új tanulmánya szerint ugyanazok a tényezők, melyek az asztali gépek emelkedő eladásaihoz vezettek, erősítették a notebook-eladásokat is: ezek a technológiai fejlesztések és az erősödő árverseny. A megnövelt akkumulátoris üzemidő, a nagyobb teljesítmény, és a vezeték nélküli eszközök biztonságának a növelése szintén segítette ezt a piacot. "A tényezőknek e kombinációja a helyi összeszerelőknek kedvez hosszú távon" -- mondja Maceska. "Alacsony áraikkal ugyanis jó pozíciókat harcolhatnak ki az otthoni és a kis- és középvállalati szegmensekben. Mindazonáltal, a márkás gyártók is képesek megszólítani ezeket a rétegeket jobban kidolgozott marketing és értékesítési stratégiájukkal."

A Közép-és Kelet Európai régióban 2003-ban első helyen végzett HP tipikus esete a fentieknek. Erős disztribúciós hálózatának köszönhetően a legtöbb helyi piacon jelen van, teljes megoldásokat hirdető aggresszív stratégiájával pedig biztosította első helyét mind a három fenti termékkategóriában. Oroszország és Ukrajna kivételével a HP minden országban első vagy második helyen áll mind az asztali gépek, mind pedig a notebookok piacán. Az x86-os szerver szegmensben a HP végzett az első helyen minden országban, kivéve Ukrajnát.

"A HP régiónkban elért sikere meggyőző, de a jővőre nézve bizonytalan" -- mondja Maceska. "A múlt évben ugyanis a helyi összeszerelők megszerezték a teljes PC-piac több mint 80 százalékát régiónkban, sőt megjelentek a notebook piacon is, ami azt jelenti, hogy a piac dinamikája valószínüleg változni fog az elkövetkező néhány évben." 2003-ban a helyi összeszerelők megszereztek négy helyet a legjobb ötből a bolgár, a román és az orosz PC-piacon is, Ukrajnában pedig az első öt pozíciót egyaránt elhódították.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról