Szerző: Bodnár Ádám

2004. június 9. 10:13

Nagyratörő pénzügyi tervek a Hewlett-Packardnál

Carly Fiorina
Carly Fiorina
[CNET] A Hewlett-Packard elemzők részére rendezett tegnapi konferenciáján Carly Fiorina elnök-vezérigazgató biztató pénzügyi várakozásokat hozott nyilvánosságra. "Szilárd meggyőződésem, hogy idén és az elkövetkező pár évben több mint 20 százalékkal tudjuk növelni a részvényenkénti nyereségünket" -- nyilatkozta Fiorina.

A legutóbbi negyedévben a HP rekordforgalmat ért el, harmadával növelte nyereségét és megemelte a jelenlegi negyedévre vonatkozó előrejelzését. Elemzők azonban szkeptikusak a cég nagyratörő terveivel kapcsolatban. "A HP rendkívül erős negyedévet zárt, de még sosem láttam olyat, hogy a cég sorozatban két vagy három ilyen jó időszakot tudhatott volna magáénak" -- mondta Humberto Andrade, a Technology Business Research elemzője.

A Merril Lynch elemzője, Steven Milunovich pár nappal ezelőtt felvetette, hogy a HP-nek több vállalattá kéne szátválnia. Fiorina az elemzői konferencián kifejtette, hogy a HP a piacot horizontálisan lefedő vállalat, nem kíván termékvertikumokra koncentrálni. A HP segít a cégeknek digitális tartalmakat, például filmet vagy zenét létrehozni, másokat segít a csomagolásban vagy a disztribúcióban, a fogyasztókat meg abban segíti, hogy élvezhessék ezeket a tartalmakat -- példálózott az elnök-vezérigazgató.

Fiorina szerint az elemzőknek elsősorban azzal kellene foglalkoznia, hogy a HP milyen eredményeket ér el. Az elnök-vezérigazgató szerint 2004 végére a cég 7 milliárd dollárral növeli bevételét. A vállalat vezetője elismerte, hogy a Compaq felvásárlása kapcsán nem minden ment zökkenőmentesen, de kiemelte, hogy a HP sikeresen lezárta az akvizíciót és összesen 87 különféle termékvonalat konszolidált, ami nem volt egyszerű feladat.

A továbblépés érdekében a HP-nek sokat kell még dolgoznia. A vállalatnál egy három éves, három fő pontot magában foglaló stratégiát dolgoztak ki a nyereség növelésére. Először is a HP-nak növelnie kell a direkt eladások arányát, alacsonyabb árakat kell kialkudnia a beszállítóknál és hatékonyabbá kell tennie működését. Másodszor, a cégnek növelnie kell azt az összeget, amelyet a vállalati ügyfelek nála költenek el. A HP becslései szerint a cégek informatikai kiadásaiknak átlagosan 10 százaléka kerül a HP-hoz, ezt az arányt javítani kell. Harmadrészt a meglevő kínálatra építve a vállalatnak be kell lépnie olyan új területekre, mint a digitális szórakoztatás, a kisvállalati piac.

A vállalat nagyvállalati stratégiájának központjában továbbra is az "Adaptive Enterprise" kezdeményezés marad. Peter Blackmore, a cég "Customer Solutions" részlegének vezetője szerint az Adaptive Enterprise bejelentése óta az ezzel kapcsolatos termékek és szolgáltatások 7,8 milliárd dollár bevételt termeltek a HP-nak.

Fiorina szólt néhány keresetlen szót a HP vetélytársairól is. Szerinte az IBM elsősorban olyan piaci szegmensekben erős, amelyek lassan növekednek. A Dell üzleti modellje valóban kitűnő, azonban hosszú távon a vállalat haszonrése a kiskereskedőkéhez hasonló alacsony szintet fog elérni -- véli az HP vezetője. A Sun pedig szinte említést sem érdemel, a szerverpiacon már csak két versenyző maradt, az IBM és a HP -- mondta Fiorina.

A HP nagyvállalati megoldásai bár már nyereséget termelnek a cégnek, egyelőre nem aratnak látványos sikert. Ann Livermore, a nagyvállalati ügyfelek számára szoftvereket, szervereket, tárolási eszközöket és szolgáltatásokat értékesítő Technology Solutions Group vezetője elmondta, hogy a cég célja növelni az adott termékkel vagy szolgáltatással együtt értékesített többi termék vagy szolgáltatás számát.

Elemzők felhívják a figyelmet arra, hogy bár az előző negyedévben a Technology Solutions Group nyeresége nőtt, ez elsősorban a forgalom növekedésének köszönhető, a nyereséghányad összességében csökkent. A várakozások szerint a jövőben a haszonrés tovább esik. A szofterrészleg a legutóbbi negyedévben veszteséges volt és még jó ideig az is marad, elsősorban az Adaptive Enterprise stratégiával kapcsolatos akvizíciók miatt. "A cél, hogy 2005-re elérjük a nyereségküszöböt" -- mondta Livermore.

A HP "fejőstehene", a nyomtatási és képalkotási üzletág továbbra is jól teljesít majd, a HP vezetői és elemzői egyaránt úgy érzik, hogy a Dell belépésre a piacra rövid távon nem lesz érezhető hatással a HP eredményeire. Tonu Sacconaghi, a Sanford C. Bernstein elemzője úgy véli, noha a Dell, és más versenytársak piaci részesedést nyernek el a HP-tól, az utóbbi óriási mérete és nagy részesedése miatt 2006 előtt ennek nem lesznek érezhető hatásai a befektetők számára. A HP vezetői kiemelték, hogy tavaly a cég 312 millió nyomtatót adott el, miközben a Dell csupán 2 milliót. A HP-nek 9 ezer nyomtatással és képalkotással kapcsolatos szabadalma van, amelyek száma évente mintegy 2 ezerrel növekszik.

Fiorina úgy véli, a HP már nem függ annyira a nyomtatási üzletág eredményeitől. "Az elmúlt években az IPG (Imaging and Printing Group) nem ritkán a vállalat nyereségének 150 százalékát is kitermelte, ma ez az arány csak 70 százalék" -- mondta az elnök-vezérigazgató.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról