Szerző: Bizó Dániel

2004. május 14. 15:04

Jelentősen visszaesett a Matáv eredménye

Straub Elek
Straub Elek
A Matáv csoport halványan erősödő bevételek mellett az egy évvel korábbi teljesítményhez képest 27 százalékkal viaszeső működési és 26,2 százalékos zuhanást mutató adózás utáni eredményről volt kénytelen számot adni az idei első pénzügyi negyedévben. A csoportszintű árbevétel 0,8 százalékkal 146,13 milliárd forintra nőtt, miközben a működési eredmény 26,59 milliárd forintra esett. Az adózás utáni eredmény 16,47 milliárd forintot tett ki.

Az EBITDA -- kamatfizetés, adózás, értékcsökkenési leírás és amortizáció előtti eredmény -- mindössze 5,2 százalékos csökkenéséből és a részletes jelentésből kiviláglik, hogy a gyengülő teljesítményért a vezetékes beszélgetésekből származó bevételek 10,5 százalékos csökkenése mellett az eszközök értékcsökkenési leírásának több mint egyötöddel való növekedése is felelős. Az egy évvel korábbi szintet mintegy 6 milliárd forinttal meghaladó költségszint megugrását jórészt a névváltással kapcsolatban a Westel márkanév leírása okozta.

Straub Elek elnök-vezérigazgató elmondta, hogy sikerült megállítani a vezetékes vonalak csökkenésének számát és tovább sikerült növelni az egy alkalmazottra jutó számot. Ebben nagy szerepet játszik az ADSL előfizetők számának 181 százalékkal 125 ezerre való ugrása. Az Axelero 42,6 százalékkal 228 ezerre növelte előfizetői számát, mellyel 44 százalékot hasított ki magának a hazai internetes piacból.

Az összesített árbevételből való alacsony részesedése miatt az eredményre kevéssé volt hatással a nemzetközi forgalomból származó bevételek 20 százalékot is meghaladó visszaesése. Kiválóan szerepelt viszont az immár T-Mobile néven futó Westel és az adatátviteli szolgáltatásokból realizált bevétel is mintegy negyedével bővült. Szintén jó negyedévet tudhat maga mögött a macedón MakTel vezetékes és mobiltávközlési vállalat is, mely 46,4 százalékkal bővítve mobil előfizetőinek számát 83 százalékos részesedésre tett szert. A macedón mobilpiac 33 százalékos telítettsége még néhány évig nagy ütemű növekedési lehetőséget fog biztosítani.

A magyar mobilpenetráció március végére megközelítette a 80 százalékot. A Westel 3,8 millió ügyfelével, mely 12 százalékkal haladja meg egy évvel korábbit, 47,7 százalékos piaci részesedést ért el. Növelni tudta a havidíjas előfizetők arányát, melyek az összes ügyfél valamivel több, mint negyedét teszik ki, viszont havonta átlagosan ötször annyit költenek, mint feltöltőkártyás társaik. A beszélgetések havi átlagos hosszának emelkedése ellenére a csökkenő percdíjak következtében az egy ügyfélből származó bevétel 5 százalékkal 4800 forintra csökkent.

A névváltoztatás költségeinek nagy része ebben a negyedévben kerül leírásra, ami kedvezőtlenül hat a társaság és a vállalatcsoport működési eredményére. A telített piac és az erőteljes verseny következtében az egy előfizetőből származó bevétel várhatóan további csökkenést fog mutatni, mely hatás ellensúlyozására az értéknövelt szolgáltatások -- SMS, MMS, WAP, GPRS internet, tartalomszolgáltatás -- súlyának növelése nyújthat lehetőséget.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról