Szerző: Bodnár Ádám

2004. május 5. 11:19

Erős kezdés után eltűnhet a süllyesztőben az Apple iPod

Hatalmas siker az Apple iPod audiolejátszó, megjelenése óta már több mint hárommillió példányban értékesítették, ezzel az MP3-lejátszók piacának mintegy 50 százalékát tartja kezében a gyártó. Egyes elemzők mégis úgy vélik, amennyiben az Apple nem tud újat mutatni a digitális média piacán, az olcsóbb vetélytársak megelőzik és az iPod az erős kezdése ellenére ugyanolyan jelentéktelen piaci szereplővé válik, mint a Mac.

Hatalmas siker az Apple iPod audiolejátszó, megjelenése óta már több mint hárommillió példányban értékesítették, ezzel az MP3-lejátszók piacának mintegy 50 százalékát tartja kezében a gyártó. Egyes elemzők mégis úgy vélik, amennyiben az Apple nem tud újat mutatni a digitális média piacán, az olcsóbb vetélytársak megelőzik és az iPod az erős kezdése ellenére ugyanolyan jelentéktelen piaci szereplővé válik, mint a Mac.

Emlékezetes, hogy 1984-ben az Apple valóságos forradalmat robbantott ki a személyi számítógépek területén, később azonban nem licencelte gépeinek operációs rendszerét más gyártók számára és ez ahhoz vezetett, hogy a cég piaci részesedése ma már csak 3 százalék körüli. A kérdés, hogy a digitális média piacán az Apple hogyan használja fel gyorsan megszerzett előnyét, megismétlődik-e a Mac esete.

"Az Apple-nek óriási az előnye" -- mondta az NPD Group elemzője, Stephen Baker. "Az iTunes megjelenése előtt a zeneipar egyre csak azon tanakodott, hogyan működjön az online zeneterjesztés." Szakértők úgy vélik, az Apple számára rendkívül fontos, hogy növelje az iTunes Music Store kínálatát. Jelenleg a felhasználók az öt legnagyobb zenekiadó (Sony, Warner, EMI, BMG, Universal) mintegy 700 ezer különböző dalból választhatnak.

A vállalatnak emellett fontolóra kellene vennie egy olcsó, flash memóriát használó iPod piacra dobását is. Az iPod lejátszók merevlemezt tartalmaznak és 249-499 dollár közötti áron vásárolhatók meg, a versenytársak készülékei rendszerint olcsóbban kaphatók. Természetesen ez elsősorban hosszú távon befolyásolhatja az Apple esélyeit, mivel a cég jelenleg minden legyártott iPodot el tud adni.

Az Apple iTunes zeneboltjában a dalok AAC formátumban találhatók meg, ezeket a hordozható készülékek közül kizárólag az iPod képes lejátszani. Más zeneboltok rendszerint a Microsoft Windows Media Audio formátumot használják, ezt az összes népszerű gyártó készülékei támogatják. A Microsoft ráadásul egy új, kifejezetten zenékhez és filmekhez szánt digitális jogkezelési technológiát jelentett be, amelyet az internetes szolgáltatásokhoz fejlesztettek ki és amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy a tartalmakat egy meghatározott időre kibéreljék és hordozható lejátszójukon is élvezhessék.

A Microsoft az utóbbi időben egyre nagyobb erőkkel igyekszik meghódítani a digitális médiapiacot, a redmondi cég WMA formátuma egyre népszerűbb, ráadásul a cég nemrégiben operációs rendszert is készített mobil multimédiás berendezések számára. Egyes vélemények szerint a Microsofttal folytatott harc nyomán az iPodra hasonló sors vár, mint a Mac számítógépekre: piaci úttörőből mellékszereplővé válik.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról