Szerző: Bizó Dániel

2004. március 26. 09:27

2008-ra világszerte legalább 275 ezer telekom állás kerül külföldre

A Deloitte Research piackutató cég egy tavaly december során végzett felmérés során világszerte 42 távközlési vállalat vezető beosztású tisztségviselőjét kérdezte meg a tevékenységek külföldre helyezésével kapcsolatban. A megkérdezettek között megtalálhatóak mind a vezetékes-, mobil és kábelszolgáltatók képviselői. A kutatás alapján 2008-ra legalább 275 ezer telekom munkahely kerül külföldre, ami körülbelül 5 százaléka a szektor teljes foglalkoztatottságának.

A Deloitte Research piackutató cég egy tavaly december során végzett felmérés során világszerte 42 távközlési vállalat vezető beosztású tisztségviselőjét kérdezte meg a tevékenységek külföldre helyezésével kapcsolatban. A megkérdezettek között megtalálhatóak mind a vezetékes-, mobil és kábelszolgáltatók képviselői. A kutatás alapján 2008-ra legalább 275 ezer telekom munkahely kerül külföldre, ami körülbelül 5 százaléka a szektor teljes foglalkoztatottságának.

A külföldre vonulás mögötti legfőbb mozgatórugó még mindig a működési költségek csökkentése a versenyképesség megőrzése céljából. A megkérdezett vezetők várakozásait összesítve a telekom szektor éves szinten legalább 14,5 milliárd dollárt takarít meg a külföldi tevékenységek révén. A költségeket legnagyobb mértékben a legelső vállalatok tudják realizálni, mivel a trend erősödésével várhatóan a befogadó országok költségszintje is nagy mértékben emelkedni fog.

A költségek csökkentésével párhuzamosan lehetőség adódik akár képzettebb, magasabb színvonalú szolgáltatásokat biztosítani képes alkalmazottak felvételére, vagy az azt kínáló szolgáltató cégek igénybe vételére. A időzónák következtében 24 órás munkanap is kialakítható a vállalaton belül, ami az alacsonyabb reakció- és átfutási idővel szintén előnyt biztosíthat az ezzel a lehetőséggel nem élő versenytársakkal szemben.

A telekomok a rutinszerű, kiforrott tevékenységek külföldre helyezését részesítik előnyben, míg a nehezen standardizálható folyamatok, mint az innovativitást, magas hozzáadott értéket képviselő feladatok elvégzése otthon marad. Az informatikai tevékenységek után a költöztetés legnépszerűbb tárgya a kapcsolattartás lesz. A call-centerek és egyéb ügyfélkapcsolattal összefüggő feladatok a távközlési vállalatok munkaerejének nagy részét kötik le, így a költségekből is igen nagy mértékben részesednek.

Az eltérő kulturális adottságok következtében a telekom vállalatok között is nagy különbség van a részleges külföldre település vagy kiszervezés alkalmazásában. Jellemzően az amerikai, ausztrál, brit, holland, belga és dán telekomok fognak elöl járni, míg a japánok, németek és franciák kisebb mértékben és lassabban nyúlnak ilyen eszközökhöz.

A legnépszerűbb célország jelenleg egyértelműen India, azonban sok más lehetőség is a döntéshozók rendelkezésére áll, mint például Kína, Kanada, vagy a kelet-európai országok, mint hazánk, vagy Csehország és Lengyelország.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról