Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

RealNetworks: ideje végre helyes irányba állni

Bizó Dániel, 2004. március 08. 10:15
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

[CNET News] A RealNetworks a múlt év végén nyújtotta be keresetét a Microsoft ellen 1 milliárd dolláros kártérítést követelve. A vád szerint az alperes az asztali operációs rendszerek piacán gyakorolt kvázi monopóliumával visszaélve tisztességtelen és törvénytelen eszközökkel jutott előnyhöz a digitális média piacon.

[CNET News] A RealNetworks a múlt év végén nyújtotta be keresetét a Microsoft ellen 1 milliárd dolláros kártérítést követelve. A vád szerint az alperes az asztali operációs rendszerek piacán gyakorolt kvázi monopóliumával visszaélve tisztességtelen és törvénytelen eszközökkel jutott előnyhöz a digitális média piacon.

Elemzői vélemények szerint az informatikai iparban divatba jött, hogy a csalódásokat okozó eredmények és a kedvezőtlen piaci kilátások miatt egyes vállalatok bűnbakot keresve -- illetve vesztenivaló nélkül a hatalmas kártérítés reményében -- pereskedésbe kezdenek, melyre a vádlottak rendszerint visszaperléssel reagálnak. Az ipart jellemző komplex és egyáltalán nem egyértelmű szabadalmi jogok és keresztszerződések kiváló táptalajt biztosítanak az évekig elhúzódó pereskedésekhez.

Nem valószínű, hogy bárki is túlzottan meglepődne, ha egy bíróság esetleg elmarasztalná a Microsoftot a verseny korlátozásáért, azonban a RealNetworks gondjaiért nehezen okolható kizárólag a Windows gyártója.

A 10 éves múltra visszatekintő, az on-line médiapiacon sokáig éllovasnak számító RealNetworks vezetői a történtek tanúsága szerint több hibás stratégiai döntést hoztak. A vállalat kezdetben lejátszó-szoftvert fejlesztett ki streaming -- valós idejű, folyamatos -- hang- és képátvitelhez, majd a lejátszó továbbfejlesztése sorra jelent meg szerveroldali, műsorszóró és az azt kiszolgáló háttér alkalmazásokkal, végül elindította saját tartalomszolgáltatását is. A szerteágazó tevékenységi kört sosem tudta igazán integrálni. A szinergia hiánya miatt a vállalat méretéhez képest túlzottan diverzifikált a cég működése, igazán egyik piacára sem tud koncetrálni.

Súlyos hátrányt szenvedett a vállalat, mikor nem ismerte fel idejében a felhasználás technológiájában végbement változás erejét. A streaming átvitelről a fájlletöltésre terelődött a hangsúly, köszönhetően a szélessávú internet-hozzáférések és a fájlcserélő hálózatok elterjedésének. A RealNetworks ahelyett, hogy azonnal alkalmazkodott volna a megváltozott környezethez, ellenállást tanúsítva továbbfejlesztett streaming technológiáját erőltette, sikertelenül. A bajokat tetézte, hogy a dotcom lufi kipukkanásával sorra mentek tönkre azok az induló cégek, melyek a legfőbb vevői lettek volna a RealNetworks streaming technológiájának.

Az on-line zeneletöltések jelentőségének alulértékelése mellett további kritikus hibaként a vállalat túlértékelte a streaming videó piacának nagyságát és lehetőségeinek mértékét. Ennek oka részben a hollywoodi stúdiók félelme a filmek internetes terjesztésétől, részben pedig a Sun Java technológiája, melynek segítségével csak a böngésző használatával, külön szoftver telepítése nélkül is lejátszhatunk on-line hangot vagy akár mozgóképet. A cég ráadásul nemrég vesztette el talán egyik legjelentősebb megrendelőjét, az Amerikai Baseball Ligát, mely elégedetlen volt a webes közvetítés eredményeivel és a költségekkel.

A rengeteg botlás ellenére korai lenne még temetni a RealNetworksöt. Az iparágban kialakult kép alapján a vállalat rendkívüli módon rugalmas és félelmetesen gyorsan fel tud fejlődni egy-egy új piacon. Szintén nem hagyható figyelmen kívül, hogy dotcom cég létére 274 millió dolláros készpénztartalékkal rendelkezik, mely minden bizonnyal megfelelő pénzügyi erőt biztosít a változásokhoz. A vállalat legfőbb reménysége talán a mobil videózásban rejlik. Előrejelzések szerint a mobil videópiac 2008-ra mintegy 8 milliárdossá fog bővülni. A versenytársakat megelőzve 26 mobilszolgáltatóval kötött eddig szerződést világszerte, köztük olyan óriásokkal is, mint a Vodafone, emellett társaság mobil médiatechnológiája megtalálható lesz a Sony Ericsson és a Motorola telefonokban is.

A legfőbb kérdés most az, hogy a vezetőség, főként a vezérigazgató Rob Glaser el tud-e szakadni a vállalat múltjától, azaz elhagyni digitális média-szoftverek piacát és a tartalomszolgáltatásra koncentrálni, mely sokkal több lehetőséget rejt. Ehhez azonban előbb meg kellene szabadulnia a Microsoft legyőzésének rögeszméjétől.