Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

DVD-író piac: emelkedő forgalom, a tajvani gyártók növekvő részesedése

Vörös Péter, 2004. február 20. 09:17
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A Topology Research Institute piackutató cég tegnap közzétett jelentése szerint a tajvani DVD-író gyártók részesedése tovább nő a globális piacon. A kereslet továbbra is erős, részben az online letöltött zenék és filmek DVD-re történő írásának terjedése miatt. A globális DVD-író eladások az idén várhatóan elérik a 47,5 milliós darabszámot.

A Topology Research Institute piackutató cég tegnap közzétett jelentése szerint a tajvani DVD-író gyártók részesedése tovább nő a globális piacon. A kereslet továbbra is erős, részben az online letöltött zenék és filmek DVD-re történő írásának terjedése miatt. A globális DVD-író eladások az idén várhatóan elérik a 47,5 milliós darabszámot.

"Egyre többen töltenek le zenéket és filmeket az internetről, ezek tárolásához pedig egyre kevésbé felelnek meg a CD-írók, egyre inkább szükségessé válik a jelenleg közel 7-szer nagyobb kapacitású DVD-írók használata" -- nyilatkozta a piackutató vállalat, amely szerint a DVD-író piac világszerte közel kétszeresére nő a tavalyi 25 milliós volumenű eladásokhoz képest.

Az elemzők szerint a DVD-írók iránti kereslet növekedése következtében a tajvani gyártók piaci részesedése 16 százalékról 32 százalékra emelkedik 2004-ben. Lu Chia-lin, a Yuanta Core Pacific Securities elemzője szerint e trend legnagyobb győztese a Lite-On Information Technology, Tajvan első számú DVD-író gyártója lehet. Többek között a Hewlett-Packard és a Dell is jelentős megrendeléseket adott a tajvani vállalatnak, amelynek globális piaci részesedése várhatóan meghaladja a 10 százalékot az idén -- ez több mint 5 milliós volument jelent.

Lu szerint a Lite-On várhatóan megelőzi a helyi riválisokat és 20 százalékos forgalomnövekedést ér el az idén. A többi tajvani DVD-író gyártó eladásainak emelkedése 10 százalék körül lesz. A Lite-On nyereségnövekedése 26 százalék körül várható.

Az árak fokozatos csökkenését követően a Sony decemberben úgy döntött, befejezi saját DVD-író gyártását, s a jövőben Tajvanról rendeli meg a boltokba szánt termékeket. Tajvani források szerint a Sony rendeléseit valószínűleg korábbi együttműködő partnere, a Lite-On kapja.

Ugyanakkor a tajvani gyártók eddig nem voltak túl sikeresek az asztali DVD-felvevők piacán, amelyet továbbra is a japán óriásvállalatok uralnak. "A piacon domináns japán vállalatok egyelőre mereven elzárkóznak a gyártás elköltöztetésétől és a lehető legtovább szeretnék elkerülni a legtöbb fogyasztói elektronikai szegmensnél kialakult helyzetet" -- véli Lu.

A tajvani cégek e piacon csak lassan tudnak előretörni, pedig ez a terület az elemzők szerint gyorsabban nő a PC-s DVD-író piacnál. Az IDC piackutató vállalat előrejelzése arra utal, hogy a globális asztali DVD-felvevőpiac az idén kétszeresére, 25,9 millióra emelkedik a tavalyi 12,4 millióhoz képest. Az elemzők szerint a design és a márkanév a két fő ok amögött, hogy a tajvani gyártók eddig nem tudták megismételni a DVD-író piacon elért sikereiket az otthoni DVD-felvevők piacán.

A tajvani gyártók ezen a piacon megpróbálkoztak már a saját márkanév alatti értékesítéssel valamint az OEM-beszállítással is, egyelőre kevés sikerrel. A Lite-On a hírek szerint már elkezdte az asztali DVD-felvevők gyártását meg nem nevezett amerikai és európai vállalatok számára, azonban az idei volumen alig éri el az 1 milliót. A szintén vezető tajvani DVD-író gyártó BenQ még nem lépett be erre a piacra.

Tajvani gyártóktól származó információk szerint az OEM/ODM asztali DVD-felvevők szerződéses árai 2004-ben akár 20-30 százalékot is csökkenhetnek, jóval a tavaly év végi 250 dollár/darabos ár alá. Az árak mérséklődése elsősorban a növekvő árversenynek és a fő komponensek árcsökkenésének köszönhető.