Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Januártól jön a hírközlési fogyasztói szószóló

Rátonyi Gábor Tamás, 2003. december 02. 15:12
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A jövőre hatályba lépő hírközlési törvény szerint szószólót kapnak a hírközlési ágazat fogyasztói. Az országgyűlési biztosokhoz hasonló jogosítványokkal bíró hírközlési fogyasztói jogok képviselője a nyilvánosság erejével is hatást gyakorolhat a szolgáltatókra.

[HWSW] A jövőre hatályba lépő hírközlési törvény szerint szószólót kapnak a hírközlési ágazat fogyasztói. Az országgyűlési biztosokhoz hasonló jogosítványokkal bíró hírközlési fogyasztói jogok képviselője a nyilvánosság erejével is hatást gyakorolhat a szolgáltatókra.

A képviselő bár az ombudsmanokhoz hasonló munkát végez, mégsem egészen ugyanaz a státusza, hiszen míg a biztosokat a parlament nevezi ki, és beszámolási kötelezettséggel is az országgyűlésnek tartozik, a képviselőt a Hírközlési Felügyelet utódjaként létrejövő Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) elnöke bízza meg a fogyasztói jogok exponálásával.

A képviselő egyik legnagyobb fegyvere a nyilvánosság lesz -- mutat rá még egy hasonlóságra Slyuch András, a Hírközlési Felügyelet alelnöke. Míg a felügyelet, mint hatóság egy-egy ügyben meg tudja állapítani, hogy egy szolgáltató jogszerűen járt el vagy sem, a képviselő arra is felhívhatja a figyelmet, ha jogkövető, de a fogyasztók szempontjából etikátlan magatartást észlel.

A képviselő azonban nem rendelkezik hatósági jogkörökkel, nem büntethet, nem hozhat határozatot, ám magyarázatot kérhet a szolgáltatóktól, illetve vizsgálatot kezdeményezhet más hatóságoknál, így akár az NHH-nál, vagy a Gazdasági Versenyhivatalnál is -- tudtuk meg a HíF alelnökétől.

A fogyasztók továbbra is fordulhatnak a HíF-hez, illetve az NHH-hoz: a távközlési szolgáltatásokkal kapcsolatos egyedi panaszokat a jövőben is kizárólag hírközlési hatóság intézi. A képviselő szerepe akkor érezhető majd, ha egy szolgáltató döntése esetleg ezreket érint hátrányosan, és -- noha a hatóság egyes esetekben a fogyasztónak ad igazat -- azok képviselet nélkül maradnak, akik nem fordulnak panaszukkal az NHH-hoz. Ilyen esetekben a képviselő felhívhatja a szolgáltató figyelmét (de nem utasíthatja erre), hogy a jogsértő magatartás kapcsán felmerült többletköltségeket térítse meg az előfizetőknek. Mivel az NHH a Hírközlési Felügyelet jogutódjaként jön létre, ezért az elévülési időn belül a 2004 január elseje előtti ügyekkel is lehet a képviselőhöz fordulni.

Nem kíván párhuzamos szervezetet kialakítani az NHH, ezért a fogyasztói jogok képviselője egy kis létszámú, de -- a HíF alelnökének a reményei szerint -- hatékony apparátussal kezdi meg működését. Számos kérdés még jogászok értelmezésére vár, így az is, hogy egy kis viszonteladó -- mint fogyasztó -- fordulhat-e a szószólóhoz. Továbbá lesznek olyan szituációk, melyekről majd csak a képviselő tényleges működése során tudjuk meg, képes-e hatékonyan működni az új intézmény. Ilyen lehet az a szituáció, mikor valaki az NHH döntésével egyet nem értve fordul a képviselőhöz, aki ha igazat ad a panaszosnak, a saját munkáltatóját kell majd elmarasztalnia.