Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Gyors döntetlennel végződött Kaszparov és a Deep Junior sakkszámítógép ötödik játszmája

Vörös Péter, 2003. február 06. 22:47
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Garri Kaszparov
Garri Kaszparov
Garri Kaszparov, a világ legjobb sakkozója és a Deep Junior világbajnok sakkszámítógép ötödik összecsapása mindössze 19 lépésig tartott, a felek döntetlenben egyeztek meg nem sokkal azután, hogy a program éles futóáldozatot húzott. A New York-i "Ember kontra Gép" sakkmérkőzés állása így 2,5:2,5. A mindent eldöntő, utolsó partit pénteken játsszák.

"Nagy teher nyomja a vállamat, sötéttel kell minimum döntetlent hoznom az igen jól játszó sakkszámítógép ellen" -- mondta Kaszparov. Hat évvel ezelőtt hasonló helyzetben volt az IBM Deep Blue szuperszámítógépe ellen és elvesztette az utolsó partit. "Remélem, jobban fogok játszani, mint 1997-ben."

A megnyitás nimzoindiai védelem volt és egészen a 10. lépésig csendesen haladt a játék. Ekkor a számítógép futót áldozott gyalogért cserébe és erőteljes támadást indított Kaszparov királya ellen. A szakértők szerint egy sakkszámítógéphez képest szokatlan megoldásról volt szó, de az eredmény azt mutatja, hogy megérte.

Kaszparov királya ezután kénytelen volt elhagyni biztos helyét, és védekező helyzetbe szorult a volt sakkvilágbajnok, aki úgy döntött, hogy a kevésbé kockázatos utat választja és lépésismétléses döntetlenben maradtak a felek. A játszma mindössze 19 lépésig és 90 percig tartott.

A helyzet iróniája, hogy Kaszparov éppen előkészítette vezérét egy korai támadás elindításához, amikor a számítógép elindította a király elleni támadást a futóáldozat révén.

A Deep Junior támadása hasonló volt az amerikai Bobby Fischer korai, de sikertelen futóáldozatához az akkori világbajnok Borisz Szpasszkij ellen az izlandi Reykjavíkban rendezett világbajnoki mérkőzés első játszmájában. Fischer később elvesztette a partit.

A Deep Junior izraeli programozói szerint a számítógép elemzése azt mutatta, hogy Kaszparov a legjobb döntést hozta. "Garri az eddigi legkeményebb ellenfelünk, még minden teljesen nyitva áll" -- mondta Shay Bushinksy.


Az ötödik játszma végső állása.

A hat játszmából álló "Ember kontra Gép" sakkmérkőzés február 7-ig tart, ez az első ilyen jellegű mérkőzés, amely hivatalosan is a FIDE (a Nemzetközi Sakkszövetség) égisze alatt zajlik. A mérkőzésen a hagyományos szabályok szerint játszanak, így egy játszma akár hét óráig is eltarthat.

A mérkőzés győztese 300 ezer dollárt vihet haza, a vesztesnek járó vigaszdíj pedig 200 ezer dollár. Döntetlen esetén a felek egyenlő arányban osztoznak az 500 ezer dolláros díjon. Kaszparov a mérkőzés eredményétől függetlenül 500 ezer dollár tiszteletdíjat kap.

Az IBM által speciálisan a sakkozásra megépített Deep Blue szuperszámítógép történelmet írt 1997-ben, mivel az első sakkszámítógép volt, amely legyőzte az uralkodó sakkvilágbajnokot, Kaszparovot, a hagyományos szabályokat követve. Az IBM a New York-i mérkőzés után 'nyugdíjazta' a sakkszámítógépet.

Azóta Kaszparov elvesztette sakkvilágbajnoki címét, miután a szintén orosz Vlagyimir Kramnyik 2000-ben legyőzte őt. Kramnyik három hónappal ezelőtt 4:4-es döntetlen eredményt ért el a német programozók által megalkotott Deep Fritz sakkszámítógép ellen.

A FIDE Élő-pontszámai szerint Kaszparov továbbra is a világ első számú sakknagymestere 2847 ponttal, míg a második helyen álló Kramnyik pontszáma 2807. A világranglista harmadik helyén az indiai Viswanathan Anand áll 2753 ponttal. Az első számú magyar játékos, Lékó Péter pontszáma 2736, ezzel az ötödök helyen áll nagymesterünk, míg a világ legjobb női játékosa, Polgár Judit 2700 ponttal holtversenyben a 13-14. helyen áll, olyan nagymestereket megelőzve, mint az orosz Karpov és az ukrán Ivancsuk.

Kaszparov 12 évesen lett junior világbajnok, a felnőtt világbajnoki címet 21 évesen érte el, azóta is ő világ első számú sakkjátékosa, a sakkvilágban pedig szinte mitikus figurává vált, annak ellenére, hogy néha ő is kikap a legjobb sakkjátékosoktól. Kaszparov szerint az IBM Deep Blue elleni 1997-es vereség egyik fő oka az volt, hogy sakknagymesterek is segítették a program játékát -- ez alkalommal az orosz sakknagymester biztos lehet abban, hogy egyedül a program ellen fog játszani.

A világhírű sakknagymester először 1996-ban mérkőzött meg az IBM Deep Blue számítógépével és le is győzte azt, azonban az 1997-ben rendezett visszavágón már az IBM szuperszámítógépe diadalmaskodott. A mérkőzést világszerte milliók kísérték figyelemmel és Kaszparov veresége sokáig beszédtéma volt.

A Deep Junior háromszoros világbajnok, amely a legutóbbi hivatalos sakkvilágbajnoki címet júliusban érte el. Bár a program másodpercenként csak 3 millió lépést tud kiértékelni, a programozók szerint a Deep Junior inkább a stratégiára összpontosít és nem az ellenfél bábjainak minél gyorsabban történő megszerzésére.

A Deep Junior sakkprogram egyébként kereskedelmi forgalomban is kapható, mégpedig kevesebb, mint 100 dollárért. A szoftver egy processzoron futó változata 1994-ben jelent meg, hosszú fejlesztési munka után 2000-ben aztán kiadták a program többprocesszoros változatát is, amely 2001 augusztusában egyből megnyerte a világbajnokságot.

Az ötödik játszma alakulását mutatja be a www.x3dworld.com weboldal. Az "Ember kontra Gép" mérkőzést elő egyenesben közvetíti a www.chessbase.com és a www.x3dworld.com honlap. Az utolsó, hatodik játszmára pénteken, itthoni idő szerint este 9:30-kor kerül sor.