:

Szerző: Vörös Péter

2003. február 3. 19:43

Döntetlenül végződött Kaszparov és a Deep Junior sakkszámítógép negyedik játszmája

Garri Kaszparov
Garri Kaszparov
A világ első számú sakkozója, Garri Kaszparov és a Deep Junior világbajnok sakkszámítógép negyedik játszmája döntetlennel végződött vasárnap este New Yorkban. Ez alkalommal a számítógép vezette a világos bábukat. A hat partiból álló "Ember kontra Gép" sakkmérkőzés állása 2:2-es döntetlen.

"Az első és a harmadik játszma azt mutatta, hogy a Deep Juniornak jelentős gondjai vannak a sötét bábukkal" -- mondta Kaszparov. Ez azért érdekes, mert a Deep Junior éppen sötéttel győzte le a harmadik játszmában az azerbajdzsáni születésű, orosz-örmény származású nagymestert. Kaszparov azt mondta, hogy abban a játszmában fáradtság miatt nagy bakit követett el, ezt használta ki könyörtelenül a sakkszámítógép.

Kaszparov elmondta, hogy az ötödik játszmát ő fogja nyerni világos bábukkal és a hatodik partiban sötéttel legalább döntetlen eredményre számít.

A vasárnapi, negyedik játszma körülbelül öt óráig és 61 lépésig tartott, ez volt a mérkőzés eddigi leghosszabb játszmája, a korábbi partik négy óránál kevesebb ideig tartottak.

A hat játszmából álló "Ember kontra Gép" sakkmérkőzés február 7-ig tart, ez az első ilyen jellegű mérkőzés, amely hivatalosan is a FIDE (a Nemzetközi Sakkszövetség) égisze alatt zajlik. A mérkőzésen a hagyományos szabályok szerint játszanak, így egy játszma akár hét óráig is eltarthat.

A mérkőzés győztese 300 ezer dollárt vihet haza, a vesztesnek járó vigaszdíj pedig 200 ezer dollár. Döntetlen esetén a felek egyenlő arányban osztoznak az 500 ezer dolláros díjon. Kaszparov a mérkőzés eredményétől függetlenül 500 ezer dollár tiszteletdíjat kap.

Az IBM által speciálisan a sakkozásra megépített Deep Blue szuperszámítógép történelmet írt 1997-ben, mivel az első sakkszámítógép volt, amely legyőzte az uralkodó sakkvilágbajnokot, Kaszparovot, a hagyományos szabályokat követve. Az IBM a New York-i mérkőzés után 'nyugdíjazta' a sakkszámítógépet.

Azóta Kaszparov elvesztette sakkvilágbajnoki címét, miután a szintén orosz Vlagyimir Kramnyik 2000-ben legyőzte őt. Kramnyik három hónappal ezelőtt 4:4-es döntetlen eredményt ért el a német programozók által megalkotott Deep Fritz sakkszámítógép ellen.

A FIDE Élő-pontszámai szerint Kaszparov továbbra is a világ első számú sakknagymestere 2847 ponttal, míg a második helyen álló Kramnyik pontszáma 2807. A világranglista harmadik helyén az indiai Viswanathan Anand áll 2753 ponttal. Az első számú magyar játékos, Lékó Péter pontszáma 2736, ezzel az ötödök helyen áll nagymesterünk, míg a világ legjobb női játékosa, Polgár Judit 2700 ponttal holtversenyben a 13-14. helyen áll, olyan nagymestereket megelőzve, mint az orosz Karpov és az ukrán Ivancsuk.

Kaszparov 12 évesen lett junior világbajnok, a felnőtt világbajnoki címet 21 évesen érte el, azóta is ő világ első számú sakkjátékosa, a sakkvilágban pedig szinte mitikus figurává vált, annak ellenére, hogy néha ő is kikap a legjobb sakkjátékosoktól. Kaszparov szerint az IBM Deep Blue elleni 1997-es vereség egyik fő oka az volt, hogy sakknagymesterek is segítették a program játékát -- ez alkalommal az orosz sakknagymester biztos lehet abban, hogy egyedül a program ellen fog játszani.

A világhírű sakknagymester először 1996-ban mérkőzött meg az IBM Deep Blue számítógépével és le is győzte azt, azonban az 1997-ben rendezett visszavágón már az IBM szuperszámítógépe diadalmaskodott. A mérkőzést világszerte milliók kísérték figyelemmel és Kaszparov veresége sokáig beszédtéma volt.

A Deep Junior háromszoros világbajnok, amely a legutóbbi hivatalos sakkvilágbajnoki címet júliusban érte el. Bár a program másodpercenként csak 3 millió lépést tud kiértékelni, a programozók szerint a Deep Junior inkább a stratégiára összpontosít és nem az ellenfél bábjainak minél gyorsabban történő megszerzésére.

A Deep Junior sakkprogram egyébként kereskedelmi forgalomban is kapható, mégpedig kevesebb, mint 100 dollárért. A szoftver egy processzoron futó változata 1994-ben jelent meg, hosszú fejlesztési munka után 2000-ben aztán kiadták a program többprocesszoros változatát is, amely 2001 augusztusában egyből megnyerte a világbajnokságot.


A negyedik játszma végső állása.

A negyedik játszma alakulását mutatja be a www.x3dworld.com weboldal. Az "Ember kontra Gép" mérkőzést elő egyenesben közvetíti a www.chessbase.com és a www.x3dworld.com honlap. Az ötödik játszmára szerdán, itthoni idő szerint este 9:30-kor kerül sor.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 26. 06:45

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.