Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Microsoft szoftverértékesítés immár az interneten is

Vörös Péter, 2003. január 06. 16:05
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

[www.NewsFactor.com] A Microsoft bejelentette, hogy az interneten keresztül is árulni fogja a Windows XP Plus Digital Media Editiont (DME), a legújabb Plus! kiegészítőcsomagot. Ez az első alkalom, hogy a szoftvergyártó óriás az internetet választja egy termékének értékesítéséhez.

[www.NewsFactor.com] A Microsoft bejelentette, hogy az interneten keresztül is árulni fogja a Windows XP Plus Digital Media Editiont (DME), a legújabb Plus! kiegészítőcsomagot. Ez az első alkalom, hogy a szoftvergyártó óriás az internetet választja egy termékének értékesítéséhez.

"A szakértők már egy ideje számítottak egy ilyen lépésre a Microsoft részéről, amelyet feltétlenül jó döntésnek tartanak" -- mondta Dana Gardner, az Aberdeen Group piackutató vállalat elemzője. Az elemző szerint a Microsoft már korábban is bővítette kapcsolatát a felhasználókkal a Windows update-ek nyújtásával, most ezt a kapcsolatot szélesíti ki a cég az online értékesítéssel. "Ez valóban összeköti a végfelhasználót a szoftvergyártóval."

A Microsoft a Plus DME-vevők esetében is a termékaktiválás módszerét alkalmazza: a letöltés után a szoftver aktiválásához az interneten keresztül csatlakozni kell a Microsofthoz, majd a felhasználónak be kell gépelnie a 25 karakterből álló kódot.

A termékaktiválási kódok a szoftvert a felhasználó hardverbeállításaival összefüggésben regisztrálják. Bár a Microsoft azt állítja, hogy semmiféle személyes információkat nem gyűjtenek a folyamat során, a felhasználó hardver- és szoftverkonfigurációját egy adatbázisban tárolják.

Fogyasztóvédelmi szervezetek korábban, többek között az Office XP 2001 májusi megjelenése után, panaszt emeltek a Microsoft internet-alapú aktiválási kódjai ellen, mivel szerintük az ilyen kódok alkalmazása megsérti a fogyasztók személyes adatok feletti rendelkezési jogát.

Chris Hoofnagle, az Electronic Privacy Information Center (EPIC) jogtanácsosa szerint a fogyasztóknak okuk van aggodalomra az eljárással kapcsolatban. "Ezek a regisztrációs rendszerek nagyon könnyen átalakíthatók más célokra, például felhasználói profilok gyűjtésére vagy információk megosztására. Az egyedi azonosító egyedüli célja az egyén nyomon követése."

Gardner egyetért azzal, hogy a személyes adatok feletti rendelkezési jogokkal kapcsolatos aggodalom jogos, különösen akkor, ha a szoftvergyártó a fogyasztó böngészési szokásai vagy személyes profilja alapján alakítja ki értékesítési feltételeit. "Azonban ha az értékesítési feltételeket arra tényre alapozzák, hogy a felhasználó Windows XP-t használ, akkor korrekt eljárásnak tűnik a termékaktiválási kód használata".

A Microsoft szerint a felhasználói hardver- és szoftverkonfiguráció regisztrálására a kalózkodás megelőzése miatt van szükség. Az internet-alapú termékaktiválási kód nélkül a felhasználók a szoftvert tetszőleges számú számítógépre másolhatnák le, így ingyen terjeszthetnék azt más felhasználók számára.

A szoftveripari szervezetek szerint a világszerte használt szoftverek 40 százaléka lopott szoftver. A Microsoft azt állítja, hogy az Office programcsomag felhasználóinak körülbelül fele kalózszoftvert használ.

A Windows XP első vásárlói arról panaszkodtak, hogy a szoftver termékaktiválási kódja csak egyetlen installálást tett lehetővé. A felhasználók megengesztelése érdekében a Microsoft ún. családi licenceket kezdett el kínálni a Windows XP-vevők számára kedvezményes áron. Az Office XP-felhasználók pedig olyan aktiválási kódhoz juthatnak immár, amelynek révén a szoftvert laptopra vagy második asztali PC-re tudják installálni.

A Microsoft a Plus DME esetében egyelőre nem így jár el: a cég bejelentette, hogy a felhasználók 19,99 dollárért egyszeri installálásra jogosultak.

A Microsoft azon döntése, hogy digitális letöltést használva kínálja termékeit jelentős veszélyt jelent a szoftverkiskereskedelmi cégek számára. "Ez a döntés gondokat okoz a hagyományos értékesítési csatornáknak. A lépés révén a cég kiiktatja a közvetítőket" -- mondta Gardner.