Szerző: Vörös Péter

2002. december 29. 16:29

A fellendülés jelei mutatkoznak az amerikai online hirdetési piacon

[IDG] Bár az amerikai online hirdetési piac még mindig messze áll a dot-com fénykortól, a gondokkal küszködő piacon a szerény növekedés jelei tapasztalhatók, állítja az Interactive Advertising Bureau (IAB, Interaktív Reklámiroda) legfrissebb tanulmánya.

[IDG] Bár az amerikai online hirdetési piac még mindig messze áll a dot-com fénykortól, a gondokkal küszködő piacon a szerény növekedés jelei tapasztalhatók, állítja az Interactive Advertising Bureau (IAB, Interaktív Reklámiroda) legfrissebb tanulmánya.

A harmadik negyedévben az amerikai internetes hirdetési forgalom 1 százalékkal nőtt az előző negyedévhez képest és elérte az 1,47 milliárd dollárt. Az IAB szerint hat negyedév óta ez volt az első növekedés.

Bár az internetes hirdetési bevételek 18 százalékkal voltak alacsonyabbak az előző év hasonló időszakához képest, ez mégis javulás volt a második negyedévben elért 21,9 százalékos visszaeséshez viszonyítva.

A tanulmányt a PricewaterhouseCoopers (PwC) New Media Group divíziója készítette a New York-i központú hirdetési szövetség (amelynek tagjai között van többek közt a Microsoft, az America Online és a Yahoo) részére. A tanulmány elkészítéséhez a PwC a 15 legnagyobb amerikai online hirdetési értékesítő cég adatain alapuló becsléseket használt, a tapasztalatok szerint ezek a vállalatok adják az iparág bevételeinek 80 százalékát.

"Bár enyhe negyedéves növekedést regisztráltunk, a valóság az, hogy az interaktív hirdetési piacon a növekedés jóval erősebb, mint amit a jelentés mutat" -- mondta Greg Stuart, az IAB elnök-vezérigazgatója. "Értesüléseink szerint több cég ért el növekedést a harmadik negyedévben." Stuart szerint a tanulmány az iparág egészének állapotát mutatja, nem csak a nagyvállalatokét.

Pete Petrusky, a PwC New Media Group igazgatója elmondta, hogy a fizetett keresések és az apróhirdetések vezető helyen állnak az online hirdetési bevételeken belül. A tisztán tartalomszolgáltató helyek szintén jól szerepelnek, mert ezek többféle bevételi forrással rendelkeznek és jobban használják ki a forgalmat.

Mivel a negyedik negyedév hagyományosan erős időszak a hirdetési piacon az ünnepi szezonnak és az év végi forgalomnak köszönhetően, a PwC azt jósolja, hogy az online hirdetési bevételek tovább emelkednek ebben a negyedévben.

"Úgy vélem, hogy a negyedik negyedév elég erős lesz és az évet sikerül fellendüléssel zárnunk" -- mondta Petrusky. "A gazdaság kezd nekilendülni és nem lehet figyelmen kívül hagyni az online felhasználók növekedését sem. A hirdetők pedig követik a fejleményeket."

Azonban az optimista előrejelzések ellenére sok online vállalat a hirdetési bevételek hosszú távú csökkenésére rendezkedik be, csökkentik a költségeket és a munkahelyeket, ugyanakkor megpróbálják diverzifikálni bevételi forrásaikat új, fizetős szolgáltatások és más erőfeszítések révén. A Yahoo például nemrég vezette be feláras e-mail szolgáltatását, valamint a kisvállalatoknak nyújtott webhostingot.

Bár az online hirdetési bevételek emelkedése jó hír, a legtöbb online cég valószínűleg óvatos marad mindaddig, amíg tartósnak nem bizonyul a mostani emelkedés.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról