Szerző: Vörös Péter

2002. december 27. 16:15

A Yahoo 265 millió dollárért megveszi az Inktomit

[Bloomberg, CNET] A Yahoo hétfőn bejelentette, hogy 265 millió dolláros ügylet keretében megvásárolja a keresőmotorokra specializálódott Inktomit. A portál-óriás 1,65 dollárt fog fizetni minden egyes Inktomi részvényért, amelynek árfolyama 1,17 dolláron zárt múlt pénteken és 1,60 dolláron kedden. Az ügylet teljes értékében benne van az Inktomi készpénz- és adósságegyenlegének kiigazítása is. A tranzakciót várhatóan 2003 első negyedévében zárják le. Az Inktomi nemrég adta el a vállalati keresőüzletágát a Veritynek körülbelül 25 millió dollár készpénzért.

[Bloomberg, CNET] A Yahoo hétfőn bejelentette, hogy 265 millió dolláros ügylet keretében megvásárolja a keresőmotorokra specializálódott Inktomit. A portál-óriás 1,65 dollárt fog fizetni minden egyes Inktomi részvényért, amelynek árfolyama 1,17 dolláron zárt múlt pénteken és 1,60 dolláron kedden. Az ügylet teljes értékében benne van az Inktomi készpénz- és adósságegyenlegének kiigazítása is. A tranzakciót várhatóan 2003 első negyedévében zárják le. Az Inktomi nemrég adta el a vállalati keresőüzletágát a Veritynek körülbelül 25 millió dollár készpénzért.

A közelgő felvásárlás némileg megalázó visszatérést jelent az Inktomi számára, ugyanis e cég szolgáltatta a kereső technológiát a Yahoo számára 1998 és 2000 között. Mielőtt 2000 júniusában elveszítette a Yahoo megbízatást a Google-lal szemben, az Inktomi részvényárfolyama 234 dolláron tetőzött 2000 márciusában, ekkor a cég piaci értéke 29,6 milliárd dollár volt. Ugyanakkor az Inktomi felvásárlás a Yahoo számára is annak elismerését jelenti, hogy a cég csak nehéz és kellemetlen alternatívákkal néz szembe a Google-lal történő együttműködéssel kapcsolatban.

Az Inktomi-t 1996-ban alapították, a cég a dot-com korszak egyik legnagyobb keresőmotor-szállítója volt, többek között olyan vállalatoknak nyújtott keresőszolgáltatást, mint az America Online, az Excite@Home, a RealNetworks és az NBC Internet. A céget 1998-ban vezették be a tőzsdére, akkor 36 millió dollárhoz jutott az Inktomi. Az első nagyobb pofont akkor kapta a vállalat, amikor 2000 júniusában elveszítette a Yahoo-szerződést. Az Inktomi jelenlegi főbb partnerei közé tartozik az MSN.com és az About.com. Az Inktomi a 2002-es pénzügyi évben 41,5 millió dollárt (részvényenként 29 centet) vesztett -- nem számítva az egyszeri tételeket -- 112,7 millió dolláros forgalom mellett.

Bár híresztelések láttak napvilágot azt illetően, hogy a Yahoo megkísérli felvásárolni a Google-t, ezeket soha nem erősítették meg. Elemzők úgy vélik, hogy verseny és technológiai szempontból egyaránt több értelme lett volna egy ilyen felvásárlásnak, mint az Inktomi megvételének. "A Google akvizíciója a Yahoo szempontjából telitalálat lett volna, de úgy vélem, hogy a Google nem állt kötélnek" -- mondta Michael Gartenberg, a Jupiter Research elemzője. "Immár a Yahoo is úgy véli, hogy ha versenyezni kell velük, akkor a megfelelő arzenálra és a kellő eszközökre van szüksége. A kérdés már csak az, hogy nincs-e túl késő a Yahoo-nak ahhoz, hogy felvegye a versenyt a kereső területen, mivel sok szempontból a Google keresője sokkal hatékonyabb az egyedi keresésekhez, mint a portálokhoz fordulás."

Sok fogyasztó a mai napig is keresőmotornak tartja a portál koncepciót először kidolgozó Yahoo-t, pedig a cégnek soha sem volt jelentős saját kereső technológiája. A cég mindig is outsourcing révén oldotta meg a keresőmotor kérdést: a vállalat első kereső-szolgáltatója az AltaVista volt, majd az Inktomi vette át ezt a szerepet 1998-ban, majd 2000 júniusában a Google nyerte el a Yahoo megbizatását.

Azonban a Yahoo-Google szerződés időtartama alatt az egyre népszerűbb keresőmotor kezdett egyre inkább a Yahoo és más portálok vetélytársaként viselkedni. A Google sorra kezdett olyan funkciókat nyújtani, amelyeket a felhasználók korábban a portálokon kerestek. E szolgáltatások közé tartoztak a cég saját könyvtárszolgáltatásai, telefonkönyvek és címjegyzékek, térképek, fordítási szolgáltatások és hírcsoport hozzáférések. Nemrég újabb jelentős területeken lépett előre a Google: elindította az igen népszerű, automatizált hírszolgáltatást és a hasonlóan automatizált árösszehasonlítási szolgáltatást.

A Google-lal történő együttműködés terén a Yahoo és más portálok stratégiai talánnyal állnak szemben, ez pedig hozzájárul a keresőpiac igen változékony dinamikájához. "Egyes ügyfelekkel igen bizarr beszélgetéseket folytattam" -- mondta egy magát megnevezni nem kívánó elemző. "A Google elefántként áll a terem közepén és mindenki körültekintően működik együtt vele vagy körülötte. Ha az MSN-nel, Yahoo-val vagy AOL-lal beszélek, az az érzésem, hogy e cégek még nem jöttek rá arra, hogyan lehet ezt kialakítani. A Google egy különleges erő az online univerzumon belül, amely mindenkit kissé nevetséges mozgásra kényszerít."

Az elemzők szerint egyelőre nehéz megjósolni, hogy hatékony stratégia-e az, hogy a Yahoo egy olyan veszteséges vállalatot vásárol fel, amely legjelentősebb üzletágát "feladta" a Google-nak. Az elsődleges kérdés az, hogy a Yahoo elköveti-e azt az öngólt, hogy feladja a Google keresőtechnológiáját, amely virtuális de facto szabvánnyá vált a piacon. A Yahoo nem árulta el, hogy milyen hatással lesz az Inktomi felvásárlása a Google-lal kötött szerződésre, amely a cég szerint hosszú távú és nem kizárólagos jellegű.

Ehelyett a Yahoo úgy jellemezte a lépést, hogy az boldog házasságot jelent az Inktomi keresőtechnológiája és a Yahoo jelentős hatótávolsága között. "Ez az akvizíció a keresőtechnológia és mérnöki hozzáértésnek és a Yahoo óriási közönségének kiváló kombinációja" -- mondta a Yahoo képviselője. "Az Inktomi mérnökei fel vannak villanyozva, mivel eddig soha nem volt közvetlen hozzáférésük felhasználóinkhoz és ahhoz, hogy pontosan mit is akarnak a felhasználók. A Yahoo-nak pedig soha nem volt back-end kereső technológiája, amelyet önállóan fejlesztett volna a cég. Amíg a cég licencelte a technológiát, addig a szolgáltatótól függött a következő termékkel, a következő technológiával kapcsolatban. Most mi is képesek leszünk újítani."

Amikor a céget azt illetően kérdezték, hogy a felvásárlás a Google-lal kapcsolatos verseny fokozódására utal-e, a Yahoo arra utalt, hogy Terry Semel, a vállalat elnök-vezérigazgatója már hónapokkal ezelőtt kijelentette azt, hogy a keresés "magas prioritást" élvez és a Yahoo elkötelezett amellett, hogy a vezető helyen álljon ezen a területen.

Egyes elemzők pozitív fejleményként értékelik a Yahoo belépést a kereső területre, ugyanakkor elismerik a portál érdekét az egyre kellemetlenebbé váló rivális elnyomásában. "A Google elkerülhetetlen leszámolás elé néz" -- mondta Charlene Li, a Forrester Research elemzője. "A háztartások 23 százaléka látogatja meg legalább hetente egyszer a Google-t, így a Yahoo végsősoron kénytelen lesz átkapcsolni a keresést az Inktomihoz annak biztosítása érdekében, hogy a Google ne nyerjen túlságosan sok teret." A Forrester szerint az ügylet annyiban is kedvez a Yahoo-nak, hogy az Inktomi fizetős szolgáltatásai és a jelenlegi ügyfelei (például az Amazon.com, az eBay és a Wal-Mart) is átkerülnek a portálóriáshoz.

Függetlenül attól, hogy hogyan befolyásolja a felvásárlás a Yahoo kapcsolatát a Google-lal, valószínű, hogy a keresőipar iránti további érdeklődés illetve annak konszolidációja tovább fog folytatódni. "Az Inktomival a Yahoo a keresést stratégiai eszközzé teszi" -- írta Li. "A Microsoft MSN és az AOL Time Warner America Online valószínűleg fontolóra veszik saját bevásárlásaikat, amelynek célpontja várhatóan a FAST és az AskJeeves/Teoma lesz."

Az Inktomi akvizíciótól függetlenül is a keresőmotorok kezdik visszaszerezni eredeti szerepüket, mint az Internet aduász alkalmazásai. "Az utóbbi időben sok vállalat kezdett újra a keresőkre összpontosítani az általuk nyújtott szolgáltatások pilléreként" -- mondta Stephen Kim, a ComScore Networks elemzője. "Az érdeklődés e területen szinte mindenki iránt fokozódott."

A következő táblázat a legnépszerűbb kereső szolgáltatások novemberi adatait mutatják. A felhasználásban benne vannak az amerikai háztartások, munkahelyek és egyetemek.

Web-hely
Egyedi látogatók (000)
Napi átlagos egyedi látogatók (000)
Teljes felhasznált idő (000.000 mp)
Havonta átlagosan eltöltött idő
MSN keresés*
49,686
7,315
542
10.9
Google keresés
41,328
8,348
849
20.6
Yahoo! keresés
40,574
5,680
397
9.8
AOL keresés**
38,112
7,187
1,078
28.3
Ask Jeeves
14,793
1,151
176
11.9
 
* Az Inktomi által működtetett szolgáltatás.
** Az AOL előfizetéses szolgáltatásására utal
Forrás: ComScore Networks, Inc.

Semel hozzátette, hogy az Inktomi akvizíció a Yahoo kereső üzletágához mind irányítás, mind rugalmasság terén hozzá fog adni, így a vállalat "képes lesz új és sokkal innovatívabb kereső termékeket kínálni mind fogyasztóknak, mind vállalatoknak". Dan Rosensweig, a Yahoo működtetésért felelős vezérigazgatója elmondta, hogy a "Yahoo-nak nagyon jó a kapcsolata a többi szolgáltatóval és arra számítunk, hogy ezek a jó kapcsolatok fenn is maradnak", bár konkrétumot nem árult el ezzel kapcsolatban.

Rosensweig szerint az Inktomi ügylet része annak a szélesebb körű Yahoo tervnek, miszerint erősíteni kell a cég kereső termékeit. "A Yahoo mindig is elkötelezett volt amellett, hogy a legjobb tapasztalatot nyújtsa a Weben. Legutóbbi konferencia hívásunkon világossá tettük azt, hogy a kereső szolgáltatások javítása érdekében akvizíciókra, üzleti kapcsolatokra és saját fejlesztésekre lehet számítani" -- mondta Rosensweig.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról