Szerző: Ady Krisztián

2002. október 11. 21:26

A Massachusetts Institute of Technology hozzáférhetővé teszi kurzusai anyagát

[CNET] A világ egyik legrangosabb egyeteme, az egyesült államokbeli Massachusetts Institute of Technology (MIT) elhatározta, hogy online megjelenteti összes kurzusának anyagait -- ez több mint százezer dolláros tételt jelent.

[CNET] A világ egyik legrangosabb egyeteme, az egyesült államokbeli Massachusetts Institute of Technology (MIT) elhatározta, hogy online megjelenteti összes kurzusának anyagait -- ez több mint százezer dolláros tételt jelent.

Az MIT OpenCourseWare projektet két héttel ezelőtt indította el az egyetem egy előzetes pilot projekttel, ami éppen csak érinti az MIT online kiadási terveinek felszínét. Szeptember 30. óta online lehet elérni 32 MIT-kurzus tanmenetét, előadási jegyzeteit, vizsgáit és a válaszokat, sőt egyes esetekben az előadások videofelvételét is.

Eddig világszerte 130 ezer látogató csatlakozott a pilot projekthez, olyan információkhoz jutva, amelyekért az MIT egyetemi hallgatói évente 26 960 dolláros tandíjat fizetnek.

"Ez az anyag az emberiség javát hívatva érhető el online módon" -- közölte Jon Paul Potts, az MIT szóvivője. "Nincs szándékunkban pénzhez jutni ebből. Nincs üzleti modellünk a projekttel kapcsolatban."

A 2006-2007-es egyetemi évre az MIT azt tervezi, hogy lényegében mind a 2000 egyetemi és posztgraduális kurzus összes anyagát publikálni fogják a világhálón.

A lépés az MIT tanárainak abból a többéves erőfeszítésből ered, hogy szeretnék egységes módon online elérhetővé tenni a tananyagokat. A tanárok erőfeszítései akkor kezdtek felgyorsulni, amikor két egymással összefüggő internetes jelenség (a távoktatás és a nyílt forráskódú szoftverek) lendületet kaptak az utóbbi időben.

"A tudás kommercializálódása ellen küzdünk, csakúgy, mint ahogy a nyílt forráskódú közösség küzd a szoftverek kommercializálódása ellen" -- mondta Potts.

Az MIT azonban továbbra sem nyújt hasonlóan ingyenes végzettséget. Az egyetem ragaszkodik ahhoz, hogy az online tananyagok nem helyettesíthetik az MIT oktatást, még akkor sem, ha mind a 2000 kurzus anyaga elérhetővé válik -- ingyenes végzettségről pedig szó sem lehet. A kurzusokért krediteket sem lehet szerezni online módon.

"Azt mindvégig kijelentettük, hogy semmiféle módon nem próbáljuk lemásolni az MIT oktatást" -- mondta Potts. "Az MIT oktatás szerves része a tanterem, ahol a diákok együtt dolgoznak a többi diákkal és a tanárokkal -- ezt nem pótolhatja egyes weboldalak olvasása vagy tananyagok letöltése, vagy akár az előadásokról készített videók."

Egyes MIT-diákok azonban egyre szívesebben választják a kollégiumi szobák légkörét az élő előadások látogatása helyett. "Csökken az előadásaimat látogató diákok száma" -- mondta Gilbert Strang, az MIT matematika-professzora, aki előadásai videofelvételeit online elérhetővé teszi a diákok számára. "Egyes diákok számára kényelmesebb éjfélkor online követni az előadásaimat, mint délben bejárni az óráimra. Bár szeretném, ha ők is bejárnának az élő előadásokra, mert sok időt és energiát fektetek azokba, de ha a videók megfelelnek nekik, akkor a dolog rendben van."

Bár a pilot projekt során az online közzététel ún. "nyers erő" (brute force) módszerekkel, manuális kódolással történt, az egyetem több tartalomkezelő rendszert értékel annak a reményében, hogy könnyebbé válik a fennmaradó 1968 kurzus anyagának kiadása.

A nyílt forráskodó projektekhez hasonlóan az MIT meghatározott bizonyos korlátozásokat azt illetően, hogy hogyan lehet az anyagokat használni. Így például nem szabad az információkat újracsomagolni és értékesíteni. Azonban a tanárok szándékai szerint más egyetemeken is használhatják az anyagokat.

Bár egyelőre kizárólag angol nyelvû anyagokat tesznek közzé, a projekt bátorítja az anyagok lefordítását más nyelvekre is. Charles Vest, az MIT elnöke a "nyílt tudásrendszereket" az egyetemi jövő új hullámának nevezte.

"A számítógépipar a nehéz úton tanulta meg azt, hogy a zárt szoftverrendszerek nem illeszkednek abba a világba, amelyet saját maguk teremtettek meg" -- mondta az elnök. "A felsőoktatásnak tanulni kell ebből. Nyílt tudásrendszereket kell létrehoznunk a tanítás és a tanulás új kereteként."

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról