Szerző: castor

2002. szeptember 11. 14:31

Félrevezető állításokkal ellensúlyoz a Big Brother

A kezdeti technikai fiaskót enyhe túlzással igyekszik kompenzálni a tv2 csatorna Big Brother műsorának internetes oldala: vörösen izzó feliratuk szerint a www.bigbrother.hu oldal jelenleg Magyarország legegyszerűbb és legnézettebb oldala....

[HWSW] A kezdeti technikai fiaskót enyhe túlzással igyekszik kompenzálni a tv2 csatorna Big Brother műsorának internetes oldala: vörösen izzó feliratuk szerint a www.bigbrother.hu oldal jelenleg "Magyarország legegyszerűbb és legnézettebb oldala...".

Ez azonban koránt sincs így: hogy mely oldalak a legnézettebbek Magyarországon, senki nem tudja, hiszen a látogatottság auditálására alig néhány nagyobb portáloldal vállalkozott. Azokról a weboldalakról, melyek nem auditáltatják látogatottsági adataikat, vagy azok, melyek adatai titkosak, nem kerülnek be ebbe a rangsorba. Hogy nemcsak a Webauditon található alig több, mint félszáz auditált oldalból áll a magyar internet, az már első nekifutásra sejthető, s ilyenformán a mondat már rögtön értelmetlenné válik.

A hitelesített portálok tulajdonosainak egyik szokása, hogy nemcsak egy oldalt, hanem "network" néven egész szájtfüzéreket auditáltatnak együtt, ami éppenséggel arra jó, hogy a külön-külön esetenként nem túl látványos látogatottsági adatokat egyetlen többmilliós oldalletöltés-halmazzá gyúrják össze. Így van ez a tv2 internetes jelenléte esetén is, ami voltaképpen egy huszonvalahány szájtból álló egyveleg, melyben a Mailbox néven ismert levelezőrendszer éppúgy megtalálható, mint a valóban tartalmat szolgáltató Korridor internetes magazin, valamint tucatnyi más oldal. A Webaudit rendszerében azonban a Big Brother oldala nincs feltüntetve, annak adatai nem publikusak, így még csak az auditált adatokból sem derül ki, hogy a BB oldalát ténylegesen hányan és hányszor nézték meg.

A Webaudit tegnapi adataiból mindössze az derül ki, hogy a Korridor Network (tehát a tv2 valamennyi internetes érdekeltsége) együttesen több oldalletöltést eredményezett (ámde kevesebb látogatást fogadott), mint például az [origo]. A nagy interetes ellenfél, az [origo] alá bemért Való világ webes megjelenéséről -- ellentétben a Big Brother-szájttal -- pontosan tudni lehet, hogy hány látogatást fogadott és mennyiszer töltögették le az oldalakat. A látogatás és a látogató közti különbséget az a 30 perces intervallum adja, melynek elteltével -- a legutolsó látogatást alapul véve -- minden látogató új látogatásnak számít. Tehát ha egyetlen látogató egy napon keresztül óránként megnéz egy auditált weboldalt, akkor az a statisztikában 24 látogatást jelent.

A Big Brother oldal látogatottsági adatainak kommunikációja már korábban is felkeltette az internetmarketinghez és a hálózatokhoz kicsit is értők figyelmét. Az első napokban több nyilatkozatban is felbukkant másodpercenkénti tízezer találat egy hálózati szakember elméleti fejtegetése szerint 62,5 gigabájt RAM-ot igényel. Ez még ha becslés is, jól érzékelteti a nagyságrendi eltérést, hogy egy-egy webszerverbe általában 8 Gigabájt RAM kerül, s a nyilatkozatok szerint 4 szerver (ebből két tűzfal, tehát csak két webszerver) működött ez idő tájt.

A kezdeti light verziójú honlap 32 KB méretű volt, a másodpercenkénti 10 000 lekéréshez 2,4 Gigabites vonalra lett volna szükség, ami azonban mindössze 100 Megabites volt -- s ezt később is csak 1 Gigabitre bővítette a V-net.

Magáról a Big Brotherről az első naptól kezdve megoszlottak a vélemények, a műsor értékelésekor a legszélsőségesebb nézetek láttak napvilágot, ám a mérhető adatokat tekintve nem sok helye van lózungoknak. Amit az internetes oldal üzemeltetőjének szándékában áll pontos és hiteles adatokkal alátámasztani, azt meg is tudja tenni. Amikor azonban enyhén szólva is túlzó jelmondatokba gyúrja vágyait, valószínűleg csak ront szakmai megítélésén.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról