Szerző: Bodnár Ádám

2002. augusztus 28. 18:54

A TFT-LCD panelek forgalma rekordszintet ért el a második negyedévben

[Bloomberg, CNET] A DisplaySearch piackutató vállalat legfrissebb jelentésében az áll, hogy második negyedévben a nagyméretű TFT-LCD kijelzők forgalma rekordszintet ért el mind volumen, mind érték alapján. A piackutató cég azonban azt is megjegyezte, hogy a harmadik negyedévet illetően nem túl bíztatók a kilátások.

[Bloomberg, CNET] A DisplaySearch piackutató vállalat legfrissebb jelentésében az áll, hogy második negyedévben a nagyméretű TFT-LCD kijelzők forgalma rekordszintet ért el mind volumen, mind érték alapján. A piackutató cég azonban azt is megjegyezte, hogy a harmadik negyedévet illetően nem túl bíztatók a kilátások.

A nagyméretű (10 hüvelyk vagy annál nagyobb átmérőjű) TFT-LCD panelek a legdrágább és egyben kulcsfontosságú alkatrészei az olyan termékeknek, mint a notebookok és a lapos kijelzős monitorok. A DisplaySearch jelentése szerint a második negyedévben az eladások volumene 9,5%-kal 17,6 millió darabos rekordszintre emelkedett az első negyedévhez képest. A forgalom értéke is nőtt a második negyedévben, az eladások 24%-kal 5,03 milliárd dollárra emelkedtek.

A forgalomnövekedés mögött a gyártók hatékonyságának emelkedése állt, a cégek kapacitásaik 94%-át használták ki. Természetesen az is pozitív tényező volt, hogy panelek átlagos eladási ára 13%-kal nőtt az előző negyedévhez képest. Jelenleg a nagyméretű panelek átlagos eladási ára 286 dollár. Az eladások volumenének növekedéséhez hozzájárult az is, hogy PC-től független termékek (pl. lapos kijelzős TV-k) forgalma 25%-kal emelkedett.

A második negyedéves adatok jól tükrözték a kereslet magas szintjét, amely meghaladta az év első részének kínálatát. Azonban a várakozások szerint a piac hamarosan megérzi a túlkínálat hatását.

Az OEM-gyártók (pl. a Quanta vagy a Compal) a paneleket a gyártóktól (például Samsung vagy LG.Philips) rendelik és az eladóknak (pl. a Dell) értékesítik.

"A harmadik negyedév részben azért is néz ki olyan gyengének, mert a második negyedév olyan erős volt" -- mondta Ross Young, a DisplaySearch elemzője. "Úgy tűnik, hogy az OEM gyártók reagáltak a második negyedéves hiányjelenségekre és növelték megrendeléseiket annak érdekében, hogy elkerüljék a szállítási gondokat és alacsonyabb árakat érjenek el. Ezután az eladók június elején lassították megrendeléseiket és az OEM gyártóknál maradtak a panelek."

A Samsung a világ legnagyobb TFT-LCD panelgyártója, piaci részesedése 16,9% volt a második negyedévben, a második helyen az LG.Philips LCD végzett 15,4%-kal, a harmadik helyezett a tajvani Au Optronics lett 12,1%-kal, míg a negyedik helyen a Sharp állt 8,8%-kal.

A panelkészletek nőttek, mivel júniusban elkezdődött az eladások csökkenése. A laptopeladások az előrejelzéstől 7%-kal maradtak el, az LCD monitorok forgalma szintén lassult. A túlkínálat miatt a kapacitáskihasználtsági arány vélhetően 86%-ra fog lelassulni a harmadik negyedévben.

A DisplaySearch arra számít, hogy a nagyméretű TFT-LCD panelek forgalma a harmadik negyedévben 7,8%-kal 16,2 millió darabra fog visszaesni a második negyedévhez képest, míg az eladások várhatóan 10%-kal 4,55 milliárd dollárra fognak csökkenni. Az átlagos eladási árak várhatóan 2%-kal fognak mérséklődni.

a címlapról

VISION

0

Olcsóbb Vision Pro-ra fekszik rá az Apple

2024. június 19. 13:00

A második generációs eszköz fejlesztése helyett egy alacsonyabb árkategóriára lövő hardverre összpontosít az almás cég, ami 2025-ben jelenhet meg.