Szerző: Vörös Péter

2002. augusztus 12. 13:57

A túlkínálatnak köszönhetően csökkenni fognak a lapos kijelzők árai

[CNET] Tíz hónap után véget érnek a szép idők a lapos kijelzős monitorok gyártói számára -- közel egy éves emelkedés után újra csökkennek az alkatrészek árai. Bár a fogyasztók egyelőre nem éreznek ebből semmit, az elemzők szerint a monitorok árai folyamatosan csökkenni fognak az év hátralévő részében.

[CNET] Tíz hónap után véget érnek a szép idők a lapos kijelzős monitorok gyártói számára -- közel egy éves emelkedés után újra csökkennek az alkatrészek árai. Bár a fogyasztók egyelőre nem éreznek ebből semmit, az elemzők szerint a monitorok árai folyamatosan csökkenni fognak az év hátralévő részében.

"A második negyedév nem a várakozásoknak megfelelően alakult" -- mondta Rhoda Alexander, a iSuppli/Stanford Resources piackutató vállalat monitorkutatási igazgatója. "A fogyasztók árcsökkentéssel fognak találkozni az iskolakezdési és az ünnepi szezonban."

Az árváltozás természetesen jó hír a fogyasztóknak és rossz hír a monitor- illetve alkatrészgyártóknak.

1998-tól 2001 nagy részéig a laposkijelző- és monitorgyártók az igen erős verseny miatt csak szenvedtek. A 90-es évek végén részben a laptopok és a kéziszámítógépek növekvő kereslete miatt LCD-üveghiány alakult ki, ami arra késztette a gyártókat, hogy 1998-1999-ben üveggyárakba fektessenek be Tajvanon és Dél-Koreában, ami pedig túlkínálatot eredményezett.

2000 vége felé elindult a kiskereskedelmi árak szabadesése, egyes 700 dolláros termékeknél hat hét alatt 200 dollárt estek az árak. Előfordult helyenként az is, hogy egyes gyártók 30 dollárral a gyártási költség alatt voltak kénytelenek eladni a kijelzőket.

Ugyanakkor az alacsony árak erősen meglendítették az asztali lapos kijelzős monitorok iránti keresletet. Az eladások volumene több mint kétszeresére nőtt 2001-ben 2000-hez képest. Ezzel együtt a notebookok kereslete is tovább nőtt.

2001 végére az alkatrészárak elkezdtek emelkedni. A PC-gyártók, az elemzők, sőt még a kijelzőgyártók is arra számítottak, hogy hiányjelenségek lépnek fel, és emelkedni fog a lapos kijelzők ára 2002-ben, mivel felborult az egyensúly a kínálat és a kereslet között. A lelkesedést tovább növelték a vártnál erősebb első negyedéves PC-eladások.

Azonban a második negyedév mindent megváltoztatott: a fogyasztói PC-forgalom jelentősen visszaesett áprilisban és májusban. Az Intel és az Apple kénytelen volt csökkenteni forgalomelőrejelzéseit, míg (többek között) a Hewlett-Packardnak jelentősen nőttek a készletei.

Ennek eredményeként elkezdődött a készletek növekedése a laposkijelző-, illetve monitorgyártóknál is. "A kereslet továbbra is emelkedik" -- mondta Bob O'Donnell, az IDC egyik elemzője. A gond az, hogy a kínálat még gyorsabban nő.

"A gazdaság összességében lelassította a vásárlásokat. Jelentős mennyiségű eladatlan lapos kijelző van az értékesítési csatornákban" -- fejtette ki O'Donnell. "Nem következett be a kínálat elégtelensége, amitől oly sokan tartottak."

A legfőbb gyártók kijelzőárai júliusban elkezdtek csökkenni. A 15"-os kijelzők ára 3-5 dollárral csökkent nagykereskedelmi szinten, mondta Alexander, aki szerint az árak további 5-10 dollárral fognak csökkenni augusztusban és szeptemberben.

A fogyasztók eddig nem látták ezeknek a változásoknak a hatásait: amikor tavaly elkezdtek nőni a lapos kijelzők árai, a monitorgyártók lényegében lenyelték a megemelkedett költségeket és csökkentették haszonrésüket. A monitorgyártók az elemzők szerint monitoronként 40-45 dollárt vesztettek az alkatrészárak növekedése miatt.

Ezzel együtt a fogyasztók hamarosan tapasztalni fogják az alacsonyabb árakat. A második negyedévben a 15"-os lapos kijelzős monitorok ára átlagosan 398 dollár volt, a harmadik negyedévben ez 388 dollár köré fog csökkenni, míg a negyedik negyedévben 368 dolláros átlagár várható, közölte Alexander. A 17"-os lapos kijelzők átlagára a második negyedéves 684 dollárról a negyedik negyedévre 625 dollárra fog csökkenni.

"Természetesen a monitorpiac is reagál a normális üzleti ciklusokon belül lévő szezonális trendekre, ennek megfelelően a második negyedév lassú volt" -- mondta Bruce Berkoff, az LG.Philips marketing ügyvezető igazgatóhelyettese. Az is előfordulhat, hogy a kínálat szorosabb lesz az év vége előtt. Csak hónapok múlva lesz ismert, hogy vajon új hullám kezdődött-e el az iparban.

A nyári leállás után, szeptember 29-30-án az Amazon felhőszolgáltatása és a microservicek témája köré épülő meetupokkal indul újra a HWSW free! meetup-sorozat.

a címlapról

Hirdetés

AWS és microservice meetupokkal kezdjük az őszt!

2021. szeptember 17. 09:10

A nyári leállás után, szeptember 29-30-án az Amazon felhőszolgáltatása és a microservicek témája köré épülő meetupokkal indul újra a HWSW free! meetup-sorozat.