Szerző: Vörös Péter

2002. július 24. 16:45

Az Amazon a vártnál kisebb veszteséggel zárta második negyedévét

[CNET, Wall Street Journal] Az Amazon.com kedden tőzsdezárás után bejelentette, hogy a vártnál kisebb veszteséggel zárta a második negyedévet, a forgalom pedig nőtt az előző év hasonló időszakához képest.

[CNET, Wall Street Journal] Az Amazon.com kedden tőzsdezárás után bejelentette, hogy a vártnál kisebb veszteséggel zárta a második negyedévet, a forgalom pedig nőtt az előző év hasonló időszakához képest.

Az e-kereskedelmi óriáscég a második negyedévet 93,6 millió dolláros (részvényenként 25 centes) veszteséggel és 805,6 millió dolláros forgalommal zárta, szemben az egy évvel korábbi 168,4 millió dolláros (részvényenként 47 centes) veszteséggel és 667,6 millió dolláros forgalommal.

Az egyszeri tételeket figyelmen kívül hagyva az Amazon 4 millió dolláros (részvényenként 1 centes) pro forma nettó veszteségről számolt be, a First Call/Thomson Financial által megkérdezett szakértők részvényenként 6 centes veszteségre számítottak.

A cég történetének első és mindmáig egyetlen nyereséges negyedéve a tavalyi év negyedik negyedéve volt, azóta az Amazon két negyedévet zárt veszteségesen, bár az első negyedévet is a várakozásoknál jobb eredményekkel vészelte túl a vállalat.

A cég egyben megemelte harmadik negyedéves forgalmi célkitűzéseit, immár 780-830 millió dolláros forgalomra számít, szemben a First Call/Thomson Financial által megkérdezett szakértők 785 millió dolláros forgalom-előrejelzésével.

A cég közölte, hogy az egész éves várható forgalom több mint 18%-kal fog nőni, ami azt jelenti, hogy több mint 3,68 milliárd dolláros lesz a forgalom az idén. A seattle-i cég korábban 15%-os forgalomnövekedést várt.

A második negyedév vegyes eredményeket hozott a cég számára. Az alaptevékenységnek számító média részleg nyereséget ért el, bár a forgalomnövekedés lassú volt: a könyvek, zenei és videó termékek eladásai mindössze 5,6%-kal, 411,7 millió dollárra nőttek az előző év hasonló időszakában elért 389,7 millió dollárhoz képest. A cég közölte, hogy a CD-forgalom azért volt gyenge, mivel a zeneipar egésze komoly gondokkal küszködik.

Az Amazon az utóbbi időben egyre több figyelmet szentelt annak, hogy növelje a könyvek eladásait, főleg azután, hogy a tavalyi év jó részében viszonylag alacsony volt a forgalomnövekedés. Júniusban a cég bejelentette, hogy egyes 49 dolláros vagy annál nagyobb értékű megrendeléseknél ingyenesen szállítják házhoz a hang- és képhordozó termékeket. Az év elején a cég 30%-os árkedvezményt jelentett be a 15 dollárért vagy annál többért megvásárolható könyvekre.

Az utóbbi hónapokban azonban egyre erősödött a verseny az Amazon hagyományosan erősségének számító piacon, egyebek között az "újjáéledt" Buy.com-nak és más cégeknek köszönhetően. A Buy.com például túllicitálta az Amazon ingyenes szállítási ajánlatát, náluk ez a kedvezmény nincs minimális vételárhoz kötve. Ezenkívül a Buy.com az Amazon árainál 10%-kal olcsóbban kínálja könyveit.

Valamivel jobb eredményt ért el az Amazon elektronikai, szerszám és konyhai termék részlege. E termékek forgalma 15,7%-kal 128,4 millió dollárra emelkedett a tavalyi 111 millió dollárhoz képest, ugyanakkor a veszteség 41,3 millió dollárról 18,5 millió dollárra csökkent.

A nemzetközi forgalom igen jól sikerült a második negyedévben: a nemzetközi webhelyekből (pl. Nagy-Britannia, Franciaország) származó forgalom 70%-kal 218,5 millió dollárra nőtt a tavalyi 128,3 millió dollárhoz képest, a veszteség pedig 30 millió dollárról 10,2 millió dollárra csökkent ebben az időszakban.

A szolgáltatási üzletág (ide tartozik a használt termékek piaca [Marketplace] és a Targetnek, valamint a Toys "R" Us-nak nyújtott webhosting szolgáltatások) forgalma 22%-kal 47 millió dollárra nőtt a tavalyi 38,6 millió dollárhoz viszonyítva, míg a nyereség 28,7%-kal 5,6 millió dollárra nőtt az előző év hasonló időszakában elért 4,3 millió dollárhoz képest.

"Úgy gondolom, hogy ez a negyedév összességében jól sikerült, bár természetesen messze nem olyan jól, mint az előző két negyedév" -- mondta Jeff Fieler, a Bear Stearns egyik elemzője. "A növekedési ütem lassul, és a részvény ismét kezd drágának tűnni."

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról