Szerző: Bodnár Ádám

2002. július 23. 12:26

A CSC és a NASA üzembe állították a világ egyik legnagyobb szuperszámítógépét

[Noguchi] Az éghajlati viszonyok és az időjárás pontos előrejelzése még mindig áthidalhatatlan nehézségekbe ütközik, e merész cél megvalósításához a tudósok újabb lépessel jutottak közelebb.

Az Egyesült Államok repülésügyi és űrkutatási hivatala, a NASA mostantól a világ egyik legnagyobb szuperszámítógépe segítségével vizsgálja a Föld éghajlatát és jelzi előre a vulkánkitörések, a globális felmelegedés és más hasonló természeti jelenségek időjárásra gyakorolt hatását. A Maryland állambeli Greenbelt város Goddard űrrepülési központjában (Goddard Space Flight Center) működő NASA-központ (Center for Computational Sciences NCSS) HP AlphaServer SC45 szuperszámítógépét a NASA-mérnökei a kaliforniai El Segundóból irányított Computer Sciences Corporation (CSC) munkatársaival közösen helyezték üzembe és tesztelték.

A General Services Administration Millennia program keretében, 2000. decemberében megkötött, hét évre szóló NASA-CSC szerződés harminckétszeres növekedést irányoz elő az éghajlat-előrejelzések készítéséhez rendelkezésre álló számítógépes teljesítményben. E cél megvalósítása felé az új HP-rendszer telepítése jelenti az első lépést.

A CSC High Performance Computing Center of Excellence munkatársai egy 512 processzoros HP SC45 szuperszámítógépet helyeztek üzembe az NCCS telephelyén. Az új rendszer -- amely Scudamore tudomása szerint a világ 20 leggyorsabb szuper számítógépének egyike -- több mint kétszeresére növeli a központ jelenlegi kapacitását.

A NASA átfogó számítástechnikai programja keretében a CSC a New York City-beli Columbia Egyetemen működő Goddard Institute for Space Studies (GISS) űrkutatási intézetben is üzembe állított egy 32 processzoros HP SC45 rendszert, amely szintén az éghajlati kutatások végzését hivatott megkönnyíteni a létesítmény munkatársai számára.

A CSC -- a NASA által igénybe vehető számítástechnikai kapacitást tovább bővítve -- ez év szeptemberében újabb 880 processzorral egészíti ki a Goddard Space Flight Center HP-rendszerét, és ezzel megháromszorozza a kutatók munkáját támogató teljesítményt.

Az új számítástechnikai képességek birtokában a NASA kutatói nagyobb pontossággal tudják előre jelezni a különféle klímaváltozások következményeit -- például azt, milyen ütemben emelkedik a jövőben a Föld hőmérséklete, vagy merre haladnak tovább a közeledő hurrikánok. "A hivatal tudományos stratégiájában lényeges szerepet játszik az a törekvés, hogy a NASA földfigyelő műholdjairól érkező információk segítségével, több kvantitatív értékelést végezzünk az éghajlatváltozással és annak időjárásra gyakorolt hatásával kapcsolatban" -- nyilatkozta Dr. Richard Rood, a NASA Earth and Space Data Computing Division megbízott vezetője.

a címlapról