Szerző: Bodnár Ádám

2002. július 11. 09:50

Másfél év után ismét nyereséges a Yahoo

Terry Semel
Terry Semel
Hat negyedév után először volt nyereséges a Yahoo. A vállalat a negyedéves beszámolójában felemelte az év hátralevő részére vonatkozó pénzügyi előrejelzéseit is.

A Yahoo legutóbbi negyedévében a forgalom 225,8 millió dollár volt, a vállalat nettó nyeresége pedig 21,4 millió dollárt, azaz részvényenként 3 centet tett ki. 2001 azonos időszakában a cég forgalma 182,2 millió dollár volt, a veszteség pedig 48,5 millió dollár. Az EBITDA (adózás, kamatfizetés, amortizáció és értékcsökkenés előtti nyereség) 36,1 millió dollár volt, szemben a tavalyi azonos időszakban elért 38 milliós veszteséggel.

A vállalat reklámokból származó bevétele tovább csökkent és 135,7 millió dollárt tett ki, amely 4 százalékkal kevesebb, mint tavaly. Terry Semel vezérigazgató azonban hangsúlyozta, hogy az év hátralevő részében a Yahoo a reklámbevételek növekedésére számít. "Biztosak vagyunk benne, hogy a második félévben a tavalyi évhez képest két számjegyű százalékos növekedés várható" -- mondta Semel.

A Yahoo elektronikus üzleteinek bevétele a tavalyi év azonos időszakához képest 179 százalékkal növekedett. Az előfizetéses szolgáltatásokból származó bevétel 109 százalékkal 74,1 millió dollárra nőtt, amely elsősorban a HotJobs felvásárlásának köszönhető. A Yahoo közleménye szerint az előfizetéses szolgáltatások a bevétel 40 százalékát tették ki és a negyedév végére a cégnek több, mint 1 millió fizető felhasználója volt, míg az első negyedévben csak 600 ezer. Susan Decker pénzügyi vezérigazgató tájékoztatása szerint a HotJobs figyelmen kívül hagyásával az előfizetéses szolgáltatásokból származó bevétel 19 százalékkal növekedett az első negyedévhez képest.

A Yahoo bejelentése szerint az idei éves bevétel 900-940 millió dollár körül várható, a harmadik negyedéves forgalom pedig 225-250 millió dollár körül alakul majd. A vállalat ezen felül 140 millió dollárra növelte a 2002-es évre várható EBITDA összegét; a következő negyedévre 38-48 millió dolláros EBITDA-t vár a Yahoo.

Susan Decker egy interjúban elmondta, hogy a legutóbbi negyedév ékes bizonyítéka annak, hogy a Yahoo függetleníteni tudta magát a hirdetési bevételektől, hangsúlyozva, hogy az előfizetéses szolgáltatásokból származó forgalom jelentősen növekedett, mivel egy évvel ezelőtt alig létezett ilyen a cégnél. "Ez egy szimbolikus jelentőségű negyedév" -- mondta Decker.

Elemzők szerint azonban ez még nem az igazi felemelkedés. A második félévre vonatkozó kedvező hirdetési kilátások ellenére az internet továbbra is bizonytalan terület a hirdetők számára -- vélik a szakértők. "Túl korai még" -- mondta Jeetil Patel, a Deutsche Banc Alex Brown elemzője. "Még mindig túl sok a kérdés a formátumok és az árak körül és hogy az internet valóban direkt marketing eszköz, vagy csak egyszerű reklámhordozó."

a címlapról