:

Szerző: Bodnár Ádám

2002. május 7. 16:46

Túl optimisták a multimédiás üzenetküldéssel kapcsolatos előrejelzések

A világ vezető mobilgyártói erőteljesen kampányolnak a multimédiás üzenetküldés (MMS) mellett és a piaci felmérések is komoly sikert jósolnak az új technológiának. Az Ovum Ltd. szerint az MMS-szolgáltatások piaca 2007-re már 70 milliárd dollárt tesz ki. Minden jel arra utal, hogy az elkövetkező évek talán legfontosabb mobiltechnológiai áttöréséről van szó.

A világ vezető mobilgyártói erőteljesen kampányolnak a multimédiás üzenetküldés (MMS) mellett és a piaci felmérések is komoly sikert jósolnak az új technológiának. Az Ovum Ltd. szerint az MMS-szolgáltatások piaca 2007-re már 70 milliárd dollárt tesz ki. Minden jel arra utal, hogy az elkövetkező évek talán legfontosabb mobiltechnológiai áttöréséről van szó.

Ugyanakkor több piaci szereplő is megkérdőjelezi ezeket az előrejelzéseket, mondván: az MMS gyors terjedéséről és a felhasználók számáról szóló becslések túl optimisták. Egyrészt egy új technológia elterjedése rendkívül sok időt vesz igénybe, az SMS jelenlegi népszerűségét közel 10 év alatt érte el. Ráadásul egyelőre nagyon kevés MMS-képes mobiltelefon kapható a piacon, számos gyártó MMS-telefonja csak az év második részében debütál és természetesen nem minden új készülék képes a multimédiás üzenetek kezelésére.

Magyarországon, a Westel hálózatában a világon elsőként indult meg a kereskedelmi MMS-szolgáltatás, azonban egyelőre csak egyetlen készülék támogatja azt, a SonyEricsson T68i. A többi gyártó --- Nokia, Motorola, stb. -- MMS-képes mobiltelefonjának megjelenése csak ősszel esedékes.

Ezeket a trendeket figyelembe véve valószínűsíthető, hogy az elkövetkező három-négy évben a mobiltulajdonosoknak csupán negyede rendelkezik majd MMS-képes készülékkel, ráadásul ha a telefonok lecserélési ciklusa Európában továbbra is nő, az MMS elterjedése még későbbre tolódik.

Ez azt jelenti, hogy az Ovum becslése igen pontatlan. Amennyiben feltesszük, hogy 2005-re a mobiltelefon-előfizetőknek csak 30 százaléka lesz képes MMS-t küldeni és fogadni, be kell lássuk, hogy 2007-re a 70 milliárd dolláros piac erőteljes túlzás.

Vegyük alapul az SMS-t: az első, szöveges üzenetek kezelésére alkalmas telefonok a 90-es évek elején jelentek meg, azonban az SMS mai népszerűségét csak az ezredfordulóra érte el. Ha az MMS sorsa is hasonlóan alakul, az SMS népszerűségét csak 2009-re, vagy még később éri majd el.

Mivel az MMS-képes készülékek száma még egy jó ideig korlázotott marad, a felhasználók közül csak kevesen tudnak majd egymással "multimédiában üzenni". A szolgáltatóknak ezért arra kell koncentrálniuk, hogy ők maguk nyújtsanak megfelelő MMS-szolgáltatásokat az előfizetőiknek, például képes-hangos hírek formájában.

Egyszerűen szólva arra lenne szükség, hogy a mobilszolgáltatók megtalálják azt az alkalmazást, amely segíthet "áttéríteni" a felhasználókat az MMS-re. Amennyiben ez nem történik meg, az MMS-nek komoly harcot kell folytatnia a fennmaradásért, ugyanis számos internetes üzenetküldési formátum már mobiltelefonokon is elérhető, és ezeket nagyon nehéz lesz kiszorítani, ha elkezdenek terjedni.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 14:16

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.