Szerző: Vörös Péter

2002. április 29. 10:31

Az új iMacnek köszönhetően javult az Apple piaci pozíciója

[CNET] Az Apple globális és amerikai piaci pozíciója valamelyest javult ez elmúlt negyedévben, főként az új iMacek eladásainak eredményeként.

[CNET] Az Apple globális és amerikai piaci pozíciója valamelyest javult ez elmúlt negyedévben, főként az új iMacek eladásainak eredményeként.

Az IDC piackutató cég előzetes első negyedéves piaci számadatai szerint a Mac-gyártó globális eladásainak volumene 5,4%-kal nőtt az időszakban, mind az előző negyedévhez, mind az előző év hasonló időszakához képest.

A friss számadatok azt mutatják, hogy az Apple 809 ezer számítógépet adott el az első negyedévben, ami azt jelenti, hogy a tavaly 10. helyen végzett cég az idén a 9. helyre lépett elő és közel ugyanannyi a piaci részesedése, mint a tajvani Acernek. Az IDC egyértelműen annak tudja be az eredményt, hogy a január 7-én bemutatott lapos kijelzős iMac rendkívüli sikernek bizonyult.

Az Apple egyike azon kevés cégeknek, amelynek sikerült növekedést produkálnia az egyébként összezsugorodó piacon. A Dell érte el a legnagyobb növekedést: a cég 4,8 millió PC-t értékesített az első negyedévben, ez 16%-os növekedést jelent az előző év hasonló időszakához képest. Összességében 31,4 millió PC kelt el, ez 2,7%-os csökkenést jelent.

Az Apple eladási volumene szintén nőtt a cég legnagyobb piacán, az USA-ban. Itt az eladások volumene 6,7%-kal (387 ezerre) emelkedett az előző év hasonló időszakához képest és 6,9%-kal az előző negyedévhez képest -- ez utóbbi feltétlenül figyelemre méltó eredmény, mivel általában a negyedik negyedév a legforgalmasabb a legtöbb cég számára.

A cég amerikai piaci részesedése az egy évvel ezelőtti 3,4%-ról 3,7%-ra nőtt. Az is igaz azonban, hogy az Apple piaci részesedése kisebb, mint néhány évvel ezelőtt volt.

Azonban más PC-gyártók is jól szerepeltek az USA-ban az első negyedévben. A Dell 19%-kal valamivel több mint 3 millióra nőtt, az IBM 2%-kal 577 ezerre emelkedett, míg a Hewlett-Packard változatlan szintet ért el, a cég 1,1 millió darab PC-t adott el az első negyedévben az USA-ban.

Az IDC szerint lényegében az új iMac növelte meg az Apple eladásainak volumenét, főként az előző negyedévhez képest -- mindez dacára annak, hogy eleinte elég sokáig kellett várni az új iMacre és még azt is megengedhette a cég magának, hogy 100$-ral emelje a készülékek árát, mivel nőtt a TFT-LCD kijelzők ára (más gyártók eddig nem engedhették meg maguknak ezt a luxust).

Loren Loverde, az IDC PC Tracker igazgatója szerint érdekesen alakultak az eladások az első negyedévben: "az asztali számítógépeknek volt köszönhető a hatás az előző negyedévhez képest, viszont az előző év hasonló időszakához képest a változást főként a laptopeladások okozták."

Bár az új iMac csak néhány hónapja van a piacon, az Apple máris sikertörténetről beszél. "Egyértelmű győztesről van szó" -- mondta Steve Jobs, a cég elnök-vezérigazgatója az első negyedéves eredmények értékelésekor. A számadatok tükrében nem is tűnnek túlzásnak Jobs szavai.

Az iMac-eladások kedvező alakulása fontos a cég számára, egyebek között azért is, mert hagyományosan a második és a harmadik negyedév a legerősebb a vállalatnál. Az IDC adatai szerint a cég az amerikai piacon 4,5%-os részesedést ért el 2001 második negyedévében és 4,6%-ot a harmadik negyedévben.

Azonban az is igaz, hogy a cég piaci részesedése volt már jóval nagyobb is: a Gartner szerint 1996-ban 6,7%-os volt a cég részesedése az amerikai piacon -- ezt azt jelenti, hogy még sok jó dobásra (pl. új iMac, iPod) lesz szüksége az Apple-nek ahhoz, hogy újra és tartósan a felfelé íveljen útja.

Európa egyik legnagyobb Atlassiannal kapcsolatos rendezvénye, immár kilencedik alkalommal, új lendületet ad a vállalati produktivitásnak és a hatékony ügyfélkezelésnek. A március 20-21-i rendezvényen is lesznek top nemzetközi vendorok, a fókuszban pedig a projekt menedzsment, az IT szolgáltatásmenedzsment, és a HR lesznek.

a címlapról