Szerző: Barna József

2002. április 11. 13:30

Háromdimenziós alkalmazásokat futtathatunk a közeljövő mobil eszközein

A nagy-britanniai központú, 16 és 32 bites beágyazott RISC processzorairól ismert ARM, a PowerVR grafikus technológiát fejlesztő Imagination Technologies, valamint a mobil platformokra interaktív 3D-s szoftvertechnológiát átültető Superscape plc ma jelentette be, hogy a jövőben együttműködnek a hordozható eszközök (mobiltelefonok, PDA-k) esetében újdonságnak számító 3D-s kezelői felület megvalósításához szükséges technológiai infrastruktúra kifejlesztésében és forgalmazásában. A három cég célja, hogy közös munkával integrálják egymást kiegészítő megoldásaikat, és így egy egységes hardver- és szoftverplatformot biztosítsanak az érdeklődő fejlesztők számára.

[HWSW] A nagy-britanniai központú, 16 és 32 bites beágyazott RISC processzorairól ismert ARM, a PowerVR grafikus technológiát fejlesztő Imagination Technologies, valamint a mobil platformokra interaktív 3D-s szoftvertechnológiát átültető Superscape plc ma jelentette be, hogy a jövőben együttműködnek a hordozható eszközök (mobiltelefonok, PDA-k) esetében újdonságnak számító 3D-s kezelői felület megvalósításához szükséges technológiai infrastruktúra kifejlesztésében és forgalmazásában. A három cég célja, hogy közös munkával integrálják egymást kiegészítő megoldásaikat, és így egy egységes hardver- és szoftverplatformot biztosítsanak az érdeklődő fejlesztők számára.

A Superscape által kifejlesztett Swerve 3D-s alkalmazás, mely mobiltelefonokon támogatja a háromdimenziós grafikus megjelenítést, már az ARM-mal együttműködve készült el. Az Imagination Technologies PowerVR MBX beágyazott grafikus rendszere szintén alkalmas az ARM processzorokkal történő SoC (system-on-chip) integrációra. Az e hármas által alkotott rendszer lehetővé teszi játékkonzolokhoz hasonló minőségű háromdimenziós megjelenítés használatát mobil eszközökön.

Amint arról korábban beszámoltunk, a Franciaországban februárban lezajlott 3GSM World Congress rendezvényen az STMicroelectronics és az Imagination Technologies partnereivel közösen bemutatta az általuk életre hívott új mobil multimédiás platform, a Pocket Multimedia (PMM) lelkét adó PowerVR MBX chipet.

A PowerVR MBX 0,13 mikronos gyártástechnológiával készül, nagy teljesítményű 3D, 2D és videolejátszási képességekkel rendelkezik. 4 millió háromszög/mp teljesítményre képes 120 MHz-en. Rendkívül kis méretben áll rendelkezésre: mindössze 6 mm2 a chip mérete SoC megoldás esetén, s mindez még a RISC CPU-t is tartalmazza. A kevesebb, mint 60 mW fogyasztás (50 MHz-es frekvencia esetén) is kivételesen alacsonynak mondható. A grafikus mag a PowerVR chipek összes képességével rendelkezik, sőt vertex műveletek gyorsítására is képes. Így a PC és konzol platformok alkalmazásai könnyebben portolhatók a mobiltelefon és kéziszámítógép platformra.

A kiállításon bemutatott prototipus egy ARM processzorral ellátott kézigépben képes volt a Tomb Radier játék futtatására 30 fps sebességgel, 320x240 pixeles kijelzőn, FSAA használata mellett.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról