Szerző: Vörös Péter

2002. március 25. 08:45

Michael Dell nem tart a kínai Legend Holdingstól

[CNET, Reuters] A világ első számú PC-gyártójának elnök-vezérigazgatója pénteken Hongkongban elmondta, hogy nem tart attól, hogy Kína legnagyobb PC-gyártója, a Legend Holdings átvenni készül a Dell made-to-order (rendelésre készül) modelljét annak érdekében, hogy megvédje magát a Delltől a világ egyik legnagyobb PC-piacán.

HIRDETÉS

[CNET, Reuters] A világ első számú PC-gyártójának elnök-vezérigazgatója pénteken Hongkongban elmondta, hogy nem tart attól, hogy Kína legnagyobb PC-gyártója, a Legend Holdings átvenni készül a Dell 'made-to-order' (rendelésre készül) modelljét annak érdekében, hogy megvédje magát a Delltől a világ egyik legnagyobb PC-piacán.

Ázsiai körútjának pénteki állomásán Dell elmondta, hogy egyáltalán nem lepte meg a fejlemény. A pekingi központú Legend Holdings a múlt hét elején jelentette be, hogy jelentősen növelni fogja 'made-to-order' eladásait annak érdekében, hogy megkaparintsa a lecserélési vásárlások várható emelkedését és megvédje pozícióit a Dell-lel szemben.

A Round Rock (Texas) központú vállalatóriás alapítója szerint "már számos versenytárs próbálkozott hasonló lépéssel. Mindenkinek magának kell eldönteni, hogy a versenytársak sikereket értek el vagy sem -- a legtöbb ember véleménye az, hogy nem értek el sikereket a vetélytársak. Nem tudom, hogy vajon a Legend sikeres lesz-e vagy sem. Az idő megadja majd a választ erre a kérdésre is".

A Legend a kínai PC-piacon 31%-os részesedéssel áll az első helyen. A globális PC-piac mintegy 7-8%-át teszi ki Kína, és a felmérések szerint jövőre megelőzi Japánt is, és a világ második legnagyobb PC-piacává lép elő. Jövőre várhatóan 13 millió PC-t adnak el a világ legnépesebb országában az IDC piackutató cég szerint.

A Dell részesedése a kínai PC-piacon 4,6%-ra nőtt a negyedik negyedévben az egy évvel korábbi hasonló időszakban elért 3,6%-ról, mégis a rendkívüli növekedési üteme miatt kulcsfontosságú piacról van szó. Az IDC szerint a Dell (amely szoros versenyben van az IBM-mel a külföldi PC-gyártók vezető helyéért) volt az egyedüli külföldi PC-gyártó, amelynek sikerült növelnie piaci részesedését.

A Dell a globális PC-ipar számára katasztrofális 2001-es évben sokkal jobban szerepelt vetélytársainál. Richard Gardner, a Salomon Smith Barney egyik elemzője szerint nem lesz könnyű dolga a Dellnek Kínában, mivel a márkanév-ismertség és a disztribúciós kapcsolatok jelenleg a helyi gyártóknak kedveznek.

A Legend Kína egyik legismertebb márkaneve és a cégnek jól kiépített disztribúciós hálózata van. A Dell némileg módosította közvetlen értékesítési modelljét (amely újdonságnak számít Kínában), mivel a fogyasztók legnagyobb részének nincs hitelkártyája Kínában. A cég számos bankkal kötött fizetési megállapodást, a megrendelők pedig átvételkor fizetik ki a PC árát.

A Dell Kínában még az átlagosnál is erősebben épít a vállalati ügyfelekre. A fogyasztóknak szánt egyik modell a tömeggyártással készülő Smart PC, amelynek ára 603$-nál kezdődik, ez olcsóbb, mint a Legend legolcsóbb modellje, bár ennél a modellnél nem lehet egyénileg konfigurálni a PC-t.

Gardner szerint Kínában várhatóan elég lassú lesz a növekedés az olyan gyártók számára, mint a Dell. Kitty Fok, az IDC egyik PC-s elemzője szerint a Dell eddig elég jól szerepelt Kínában. "Jó lendületet vettek a vállalati eladások, kis-, közép- és nagyvállalatokat értve egyaránt" -- mondta Fok.

Azonban a PC-forgalom növekedése lassulóban van az ország legnagyobb városaiban (ezek a Dell eddigi fő piacai) és a közvetítőket nélkülöző Dell-modell jelentős kihívás elé néz, ahogy a lehetőségek áttolódnak a másodlagos piacok felé, mondta Fok.

Michael Dell, aki a múlt héten járt Pekingben és Shanghaiban is elmondta, hogy a vállalat kínai részlege nyereséges és gyorsabban nő, mint bármely új piac, amelyre belépett a Dell. A vállalat továbbra is a piac követelményeinek megfelelően módosítja eljárásait, hivatkozott többek között a Smart PC-re, amelyet azóta az USA-ban is elkezdtek árulni.

A kínai PC-piac az idén 12,6 milliárd $-ra nő a tavalyi 6,5 milliárd $-ról, közölte a kínai kormányzat IT Iparfejlesztési Központja.

A teljes számítógéppel kapcsolatos piac 20%-kal 36,4 milliárd $-ra nő a tavalyi évhez képest, míg a távközlésiberendezés-piac 16%-kal 23,8 milliárd $-ra emelkedik, közölte a kormányzati piackutatási szervezet.

a címlapról