Szerző: Vörös Péter

2002. március 18. 14:27:23

Valóban szükség van színes kijelzős mobiltelefonokra és multimédiás üzenetküldésre?

[EB News] A mobiltelefon-piac egészsége továbbra is bizonytalan: az elemzők és a piaci bennfentesek nem értenek egyet az ágazat erősségét illetően, egyesek szerint 2002-ben akár 12,5%-os csökkenés is várható, mások 14,5% vagy annál is nagyobb növekedésre számítanak. A legnagyobb ismeretlen továbbra is a fogyasztó.

[EB News] A mobiltelefon-piac egészsége továbbra is bizonytalan: az elemzők és a piaci bennfentesek nem értenek egyet az ágazat erősségét illetően, egyesek szerint 2002-ben akár 12,5%-os csökkenés is várható, mások 14,5% vagy annál is nagyobb növekedésre számítanak. A legnagyobb ismeretlen továbbra is a fogyasztó.

A múlt héten a Nokia bejelentette, hogy az első negyedéves pro forma nyereség részvényenként 13-15 cent lesz, ez eléri vagy meghaladja a várakozásokat, ugyanakkor a forgalom a vártnál alacsonyabb lesz, főként a hálózati berendezések alacsony eladásai miatt.

A forgalomfigyelmeztetéssel egy időben a Nokia több új terméket mutatott be a CeBIT 2002 kiállításon. Ozgur Aytar, a Strategies Group egyik elemzője szerint a gyártók egyrészt igyekeznek az óvatos oldalon maradni, ugyanakkor számos új terméket mutatnak be, amelyekkel új funkciókat nyújtanak a fogyasztóknak.

Az EBN által megkérdezett szakértők szerint 2002-ben 425 millió mobiltelefont fognak eladni, ez kb. 8%-kal magasabb a 2001-es 393 milliónál. Az év elején alacsony eredményekre számítanak az elemzők, de a második és a harmadik negyedévben már a forgalom növekedése várható, a negyedik negyedév pedig hagyományosan jól fog sikerülni.

Shusaku Sumida, az Oki Semiconductor Silicon Solutions Division működtetésért felelős vezérigazgatója és elnöke szerint hosszú távon egyértelműen prosperáló piacról van szó. "Rövid távon természetesen lesznek erősebb és gyengébb időszakok, de a piac hosszú távú trendje egyértelműen növekvő. A mobil adatszolgáltatások és a hang adatszolgáltatások egyaránt kulcsfontosságúak" -- mondta Sumida.

A fellendülést előrejelző elemzők arra figyelmeztetnek, hogy a növekedés eltérő lesz régiónként. Például a nyugat-európai piacokon, amelyeket keményen sújtott a tavalyi év, nem lesz erős a növekedési ütem az idén, közölte Aytar. Ugyanakkor az ázsiai/csendes-óceáni piacon jelentős növekedés várható.

Ami a készülék lecserélési eladásokat illeti, Aytar arra számít, hogy Japán, Dél-Korea és az USA erős növekedést fog produkálni, főként azért mert a gyártók új termékeket és szolgáltatásokat kínálnak az egész évben. Aytar szerint azonban a fogyasztók nem nagyon lesznek hajlandók jelentős felárat fizetni a színes kijelzőkért vagy a gyorsabb adatátviteli sebességért, mivel nincsenek meggyőződve ezek értékéről.

"Mindenki úgy vélte, hogy a fellendülés gyors lesz" -- mondta Russ Wright, a TCSI (egy amerikai távközlési szoftver cég) marketing alelnöke, aki szerint az első negyedév ugyan lassú lesz, de az ipar kilátásai egyértelműen jók.

Vivian Mamelak, az Arnhold & S. Bleichroeder egyik elemzője azonban nem túl optimista a mobiltelefon-piac fellendülését illetően, hivatkozva egyebek között az új telefonok magas árára és a piaci telítettségi kérdésekre.

Mamelak szerint a világ legnagyobb mobiltelefon-piaca -- Nyugat-Európa -- egy évvel ezelőtt tetőzött, Kína és az USA lassul, Japán pedig igen gyengén alakul.

"A fogyasztók szempontjából alig van meggyőző érv amellett, hogy frissítsék készülékeiket. Miért van szükség arra, hogy színes legyen a kijelző a mobiltelefonban? Vajon tényleg van-e arra szükség, hogy képeket küldjön a felhasználó mobiltelefonjával? Miért kellene lecserélni egy jól működő készüléket egy 300$-os mobiltelefonra?" -- teszi fel a jogosnak tűnő kérdéseket Mamelak.

A nagy kérdés természetesen az, hogy hogyan döntenek e kérdésekben a fogyasztók: nyer-e most is a divat vagy kivételesen az ésszerűség győzedelmeskedik?

a címlapról

Hirdetés

Hét kedvenc előadónk az idei HWSW mobile!-ról

2019. november 19. 21:20

Idén 90 fős előadói gárdával készülünk a HWSW mobile! digitális termékfejlesztési konferenciára, de hogy segítsünk az eligazodásban, kiemeltük neked a hét kedvencünket.