Szerző: Rátonyi Gábor Tamás

2002. március 6. 11:04

Elvi lehetőség a szolgáltatóválasztásra helyi hívások esetén is

A Hírközlési Felügyelet égisze alatt működő Hírközlési Döntőbizottság elfogadta a Matáv előfizetői hurok átangedésével kapcsolatos referencia ajánlatát. Így -- elvileg -- az előfizetőknek lehetőségükben áll megválasztani a távközlési szolgáltatójukat, azaz nem csak távolsági, hanem helyi hívásra is használhatják a konkurens szolgáltatók hálózatát, gyakorlatilag egy másik telefontársaság előfizetőjévé válhatnak.

HírközlésiA Hírközlési Felügyelet égisze alatt működő Hírközlési Döntőbizottság elfogadta a Matáv előfizetői hurok átangedésével kapcsolatos referencia ajánlatát. Így -- elvileg -- az előfizetőknek lehetőségükben áll megválasztani a távközlési szolgáltatójukat, azaz nem csak távolsági, hanem helyi hívásra is használhatják a konkurens szolgáltatók hálózatát, gyakorlatilag egy másik telefontársaság előfizetőjévé válhatnak.

A döntés csak a Matáv volt koncessziós területein élőket érinti, így egyelőre csak a jelenlegi Matáv előfizetők számára adódott az elvi lehetőség a szolgáltatóválasztásra. Azonban hogy a gyakorlatban mikor kerülhet erre sor, még kérdéses, hiszen most csak egy referenciaszerződés készült el, amelyet további egyeztetések után a Matávval meg kell kötniük az alternatív távközlési szolgáltatóknak (erre a Vivendi a legesélyesebb), majd a helyi hívások piacán újonnan fellépő szolgáltatónak ki kell dolgoznia a maga díjcsomagjait, s csak ezt követően kerülhet sor az első előfizetői szerződések megkötésére.

Az is valószínű, hogy erre még jócskán várni kell, hiszen ha a vonalat fizikailag kiépíteni már nem is kell, a telefonközpontokban szükség van fejlesztésekre, s minden eszköz használatáért bérleti díjat kell fizetnie az új versenyzőnek, tehát csak olyan körzetekben érdemes fejlesztésekbe fogni, ahol nagyszámú előfizetői szerződés megkötésére lehet majd számítani. Látható, hogy mindez nem fog őrületes árversenyt szülni -- különösen nem a helyi hívások piacán -- ezt támasztják alá a nyugat-európai példák is, ahol a távközlési liberalizációt követően szintén nem lett azonnal kisebb az egyéni előfizetők telefonszámlája.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról