Szerző: Vörös Péter

2002. február 12. 17:24

A mobiltelefon-történelem legnehezebb évében nyereséges működés mellett tudott piaci részesedést növelni a Nokia és a Samsung

[Wall Street Journal] A legnagyobb mobiltelefon-gyártók közül egyedül a Nokia és a Samsung Electronics tudta nyereségesen növelni piaci részesedését 2001-ben egy ma kiadandó jelentés szerint.

[Wall Street Journal] A legnagyobb mobiltelefon-gyártók közül egyedül a Nokia és a Samsung Electronics tudta nyereségesen növelni piaci részesedését 2001-ben egy ma kiadandó jelentés szerint.

A mobiltelefon-ipar történetének legrosszabb évében a piackutató Nokia 31%-ról 35,6%-ra növelte globális piaci részesedését, emellett meg tudta őrizni 20%-so működési haszonrését, közölte a Strategy Analytics piackutató vállalat. (A Nokia a 2001-es piaci részesedését 37%-ra becsüli).

A Strategy Analytics szerint a Samsungnak sikerült 15%-os működési haszonrést elérni, miközben a cég globális piaci részesedése 5,3%-ról 7,3%-ra nőtt, ezzel 2001-ben a cég a világ harmadik legnagyobb mobiltelefon-gyártójává lépett elő. A Strategy Analytics felmérése szerint a többi vezető mobiltelefon-gyártó veszteségesen működött 2001-ben.

A Nokia mobiltelefon részlege közismert hatékony működéséről, a Samsung erős teljesítménye a kereslet jelentős lelassulása közepette jól érzékelteti a dél-koreai cég "az ipar feltörekvő sztárja" hírnevét. A Samsung figyelmét a csúcskategóriájú készülékekre összpontosítja és eredményei jól mutatják, hogy a Nokia méretgazdaságosságát nélkülöző cégek is lehetnek nyereségesek.

A költségek csökkentése után a világ második (Motorola) és negyedik (Siemens) legnagyobb mobiltelefon-gyártója enyhe nyereséget ért el 2001 negyedik negyedévében, részben a jól sikerült ünnepi szezonnak köszönhetően.

Ben Wood, a Gartner Group piackutató vállalat egyik elemzője szerint 2002-ben a vezető mobiltelefon-gyártók arra fogják helyezni a hangsúlyt, hogy nyereségesek legyenek és nem arra, hogy növeljék piaci részesedésüket. Ez persze ahhoz vezethet, hogy a jelenleg is nyereséges Nokia tovább növeli piaci részesedését. A Strategy Analytics szerint a Nokia piaci részesedése az idén 37,5%-ra emelkedhet.

A Nokia 3310-es és 3330-as bestsellerek által uralt piacon a versenytársak felismerték, hogy nem tudnak versenyre kelni a finn óriással, ehelyett a Samsung stratégiáját követik: a tavaly ősszel alakult Sony Ericsson Mobile Communications (Sony-Ericsson közös vállalat) a drágább mobiltelefonokra összpontosítja figyelmét, és ez a cég elsők között mutatott be színes kijelzős mobiltelefont Európában.

Christopher Ambrosio, a Strategy Analytics egyik elemzője szerint ebben a piaci szegmensben hamarosan nagy lesz a tülekedés. Ambrosio úgy véli, hogy a Samsung csak akkor léphet tovább a ranglétrán, ha változtat jelenleg termékválasztékán és olcsó kategóriájú terméket dob piacra.

A Motorola, amely az olcsóbb kategóriájú piacon is jelen van, 12,3%-ról 15%-ra növelte globális piaci részesedését 2001-ben, jelentette a Strategy Analytics. A Motorola adatai szerint a cég piaci részesedése 17% volt a negyedik negyedévben.

A fogyasztóknak eladott mobiltelefonok összes száma 8%-kal 412 millióra nőtt 2001-ben a Strategy Analytics szerint. Azonban a 2000-es év végén tapasztalt jelentős készletnövekedés azt jelenti, hogy 2001-ben a kiskereskedőknek szállított mobiltelefonok száma csak 393 millió volt, ami 5%-os visszaesés 2000-hez képest.

Az idén a raktárpolcokon várakozó mobiltelefonok száma jóval alacsonyabb, és az elemzők arra számítanak, hogy a több színes kijelzős mobiltelefon új lendületet ad a piacnak. A Strategy Analytics jóval optimistább a vezető mobiltelefon-gyártóknál, szerintük az idén az ipar 454 millió mobiltelefont fog eladni.

Tavaly az első öt mobiltelefon-gyártó között a leggyengébb teljesítményt az Ericsson érte el, amelynek mobiltelefon részlege október 1-jén egyesült a Sony hasonló üzletágával. A negyedik negyedévet is beleértve a cég mindössze 27,9 millió mobiltelefont adott el 2001-ben, szemben a 2000-es 43,3 millióval. Ez azt jelentette, hogy az Ericsson immár csak az ötödik helyen áll a világranglistán, valamivel megelőzi a Siemens is, amelynek forgalma ugyan csökkent valamelyest, piaci részesedése viszont még így is némileg emelkedett.

2001
forgalom (millió)
Piaci
részesedés
2000
forgalom (millió)
Piaci
részesedés
Változás %-ban
Nokia 140 35,59% 128,4 30,94% 9%
Motorola 58,6 14,90% 51 12,29% 14,9%
Samsung 28,6 7,27% 21,9 5,28% 30,6%
Siemens 28,4 7,22% 29,2 7,04% -2,7%
Ericsson 27,9 7,09% 43,3 10,43% -35,6%
Egyéb 109,5 27,83% 141,2 34,02% -22,5%
Összes 393,4 415 -5,20%

Forrás: Strategy Analytics

Sokan szembesülnek a cloudos számlájuk elhízásával. Mint ahogyan a test számára is lehetséges egy jó étrend kialakítása a súlyfelesleg elkerülése érdekében, úgy egy kis tervezéssel a felhő költségei optimalizálhatók. Többek között ilyen témákkal foglalkozik a december 9-i HWSW meetup.

a címlapról

Hirdetés

FinOps: a fájdalommentes diéta titka a felhőben

2021. december 8. 23:03

Sokan szembesülnek a cloudos számlájuk elhízásával. Mint ahogyan a test számára is lehetséges egy jó étrend kialakítása a súlyfelesleg elkerülése érdekében, úgy egy kis tervezéssel a felhő költségei optimalizálhatók. Többek között ilyen témákkal foglalkozik a december 9-i HWSW meetup.