Szerző: Bodnár Ádám

2002. február 1. 10:30

A Nokia szerint a fogyasztók készen állnak a mobilkészülékeken zajló m-marketingre

A HPI Research Group a mobilkészüléken keresztül bonyolítható reklámtevékenység, azaz az m-marketing-ben rejlő hatalmas lehetőséget emelte ki a Nokia megbízásából elvégzett tanulmányában.

A HPI Research Group a mobilkészüléken keresztül bonyolítható reklámtevékenység, azaz az m-marketing-ben rejlő hatalmas lehetőséget emelte ki a Nokia megbízásából elvégzett tanulmányában.

A tanulmány bemutatta, hogy a mobilpiac magját alkotó réteg (16-45 éves korcsoport) nem csupán kíváncsi az m-marketingre, hanem bizonyos helyzetekben még ösztönözné is a termékekről és szolgáltatásokról szóló információ ilyen módon történő terjesztését.

A HPI 2001. júniusában világszerte több mint 3300 embert kérdezett meg az alábbi tizenegy kulcsfontosságú piacon: Brazíliában, Dániában, Németországban, Olaszországban, Japánban, Koreában, Szingapúrban, Spanyolországban, Svédországban, Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban.

A válaszadókat arról kérdezték, hogyan fogadnák az SMS reklámüzenetek formájában érkező m-marketinget. A megkérdezettek 88 százaléka pozitívan reagálna arra az m-marketingfogásra, ha egy közeli üzletben beváltható elektronikus vásárlási utalványt kapna mobiltelefonjára. A válaszadóknak majdnem a harmada (31 százalék) még lelkesebbnek mutatkozott, hozzátéve, hogy örömmel fogadna ilyen reklámot.

A tanulmány az m-marketing fogyasztói elfogadottsága szempontjából négy kulcsfontosságú tényezőt emelt ki:

  • Választási lehetőség – a fogyasztó dönthesse el, hogy akar-e üzeneteket kapni vagy sem
  • Irányítás a fogyasztó kezében – a fogyasztó könnyen mondhassa le az m-marketing üzenetszolgáltatást
  • Személyre szabottság – a fogyasztó képes legyen meghatározni, milyen típusú üzeneteket szeretne kapni
  • Kölcsönös haszon – a fogyasztó kapjon valamit cserébe, például a szolgáltatás díjának csökkentését
A tanulmány egy része a mobil vizuális szórakoztatás iránt érdeklődő fogyasztókkal foglalkozott. Több mint háromnegyed részük (76 százalék) elfogadhatónak találná, ha az általuk megtekintett programokat nagyon rövid reklámok szakítanák meg.

A válaszadóknak valamivel több, mint a fele (51 százalék) úgy nyilatkozott, hogy amennyiben a reklámokat a televízióban már megszokott módon helyezik el, akkor nem tekintenék a hirdetéseket zaklatásnak.

A válaszadókat ezen kívül arról is megkérdezték, hogy elfogadhatónak tartanának-e "bizonyos mennyiségű hirdetést" telefonjukon, amennyiben ez hozzájárulna a mobilszolgáltatás költségeinek csökkentéséhez. Tíz interjúalany közül majdnem kilenc (86 százalék) igennel válaszolt, ami arra utal, hogy az m-marketing még szélesebb körben elfogadottá válhatna, ha a végfelhasználó számára is haszonnal járhat.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról