Szerző: Vörös Péter

2001. október 30. 09:03

A PC-forgalom az első pénzügyi félévben 10,5%-kal csökkent Japánban

[Reuters, Yahoo Finance] A Multimedia Research Institute piackutató cég hétfőn közölte, hogy Japánban a szeptember 30-án végződött első pénzügyi félévben 10,5%-kal csökkentek a PC-eladások, és a csökkenés gyorsulása várható a második pénzügyi félévben, mivel gyengül a kereslet. A piackutató cég szerint Japánban 5,6 millió PC lelt gazdára az első pénzügyi félévben, a forgalom értékben 7,26 milliárd $ volt.

[Reuters, Yahoo Finance] A Multimedia Research Institute piackutató cég hétfőn közölte, hogy Japánban a szeptember 30-án végződött első pénzügyi félévben 10,5%-kal csökkentek a PC-eladások, és a csökkenés gyorsulása várható a második pénzügyi félévben, mivel gyengül a kereslet. A piackutató cég szerint Japánban 5,6 millió PC lelt gazdára az első pénzügyi félévben, a forgalom értékben 7,26 milliárd $ volt.

A Multimedia Research Institute korábban azt várta, hogy a második pénzügyi félévben növekedés lesz az előző év hasonló időszakához képest, de hétfőn azt közölte a cég, hogy a visszaesés várhatóan tovább folytatódik, részben a szeptember 11-i események következtében. Az asztali PC-k forgalma az előző év hasonló időszakához képest 17,5%-kal 2,57 millió darabra csökkent, míg a laptopok eladásai 3,5%-kal 3 millió darabra esett vissza.

A gazdasági nehézségek közepette a vásárlók ódzkodnak a nagyobb értékű vásárlásoktól, ezenkívül az is fontos tényező a forgalom csökkenésében, hogy a japán PC-piac is lassan telítődni kezd, a penetrációs arány az idén 43% felett van.

A 2002 márciusában véget érő pénzügyi év egészében a Multimedia szerint 13%-os lesz a visszaesés, összesen 12,2 millió PC-t fognak eladni, szemben az áprilisban várt 15,5 millió darabbal. Ha a mostani számítások bejönnek, akkor ez lesz a legnagyobb csökkenés azóta, mióta a Multimedia 1996-ban elkezdte pénzügyi éves felméréseit.

A Multimedia szerint a legnagyobb öt PC-gyártó közül csak a Sony és a Toshiba regisztrált növekedést az április-szeptemberi időszakban. Továbbra is az NEC a legnagyobb PC-gyártó a japán piacon, a cég 1,39 millió PC-t adott el, piaci részesedése 24,8%. A Fujitsu is őrzi második helyét, a cég 1,16 millió PC-t értékesített az első pénzügyi félévben, piaci részesedése 20,7%. A harmadik és negyedik helyen csere történt, a Sony leelőzte az IBM Japant. Az ötödik helyen a Toshiba áll.

Az olcsó PC-ket gyártó Sotec eladásai 45%-kal (!!) csökkentek, a cég mindössze 130 ezer PC-t adott el a vizsgált időszakban, így a Dell ill. a Hitachi előrelépett a hatodik ill. hetedik helyre. A Dell egyik legnagyobb amerikai vetélytársa, a Gateway augusztus végén úgy döntött, hogy kivonul az ázsiai piacokról a veszteségek csökkentése érdekében. A Dell ezzel szemben a 10. helyről jött fel a hatodikra, főként a vállalati PC-eladásoknak köszönhetően.

Kevin Rollins, a Dell elnöke és működtetésért felelős vezérigazgatója hétfőn Tokióban kijelentette, hogy a világ első számú PC-gyártója további befektetéseket tervez Japánban, ahol forgalma 14%-át realizálja a cég. Rollins szerint a cég stratégiájának fontos része az, hogy minél gyorsabban növekedjenek az USA-n kívüli piacokon.

A kraftie a HWSW IT-karrierrel foglalkozó, immár sok tízezer IT szakembert mozgató meetup- és podcast-sorozata. Mostantól pedig már egy hírlevél is! Iratkozz fel Te is, ha szeretnél heti egyszer egy rövid, de értékes karrierfókuszú tartalmat kapni.

a címlapról