Drágállják a magyarok az okosotthon-eszközöket
A 18-79 éves magyar lakosság harmadának van valamilyen okosotthon eszköze, többségüknek maximum három darab. A kutatás az okosotthoni technológiák közé sorolja azonban az okostévéket is, ami ezzel a legelterjedtebb eszköznek számít, háromnegyedük birtokol internetre csatlakozni képes tévét. A használók negyede robotporszívót, ötöde okosvilágítást, fűtést és/vagy valamilyen biztonságtechnikai eszközt használ, és mint kiderült, a kényelmi szempontok fontosabbak számukra, mint az energiahatékonyság.
Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.
Attól még, hogy használ valaki ilyen háztartási megoldást, nem feltétlenül érzi a lakását, házát okosotthonnak: saját megítélés alapján a magyar lakosság 5 százaléka él okosotthonban. A 18-79 éves magyar lakosság 68 százaléka nem használ semmit a kategóriából, még okostévét sem, de 40 százalék nyitott a jövőbeli vásárlással kapcsolatban. Számukra a robotporszívó, a világítás, a fűtés és a tévé a legvonzóbbak, amiket eddig főként magas áruk miatt nem vásároltak meg.
A vásárlásra nyitottak tizedénél, a teljesen elzárkózók ötödénél jelennek meg biztonsági aggályok a hálózatra csatlakoztatható megoldások kapcsán. Az ár mellett tehát fontos visszavető tényező a biztonságossággal kapcsolatos szkepticizmus, a nem használók fele fél a megfigyeléstől és az adatlopástól. Hasonlóan magas arányban vannak azok, akik úgy gondolják, hogy egyszerű átlagemberként nem jelentenek célpontot a kibertámadások elkövetői számára. Harmaduk ért egyet azzal az állítással, hogy hálózaton keresztül átvehetik az irányítást az otthonuk felett és akár bűnözők is behatolhatnának hozzájuk. Ugyanezek a vélemények az okosotthon technológiát használók körében is megjelennek, de sokkal kisebb arányban. A használóknak mindössze negyede gondolja határozottan azt, hogy biztonságban vannak az adatai, vagy hogy betörésbiztosak lennének ezek a rendszerek.
A Reacty Digital 2023. augusztusában végezte kutatását 686 fő bevonásával. A felmérés a Véleményem Van (Veva.hu) online kutatási közösség tagjainak körében készült. Az adatok nem, életkor, iskolai végzettség, valamint régió szerint reprezentálják a 18-79 éves hazai lakosság véleményét.