Szerző: Koi Tamás

2017. január 27. 14:51

Két telenoros adatopciót is elkaszált a hatóság

Immár a második esetben mondja ki a szektor szabályozásáért felelős Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, hogy egy mobilszolgáltató bizonyos adatopciói EU-s jogot sértenek. Ezúttal a Telenort kötelezte jogkövető magatartásra a hatóság, két korlátlan adatopció miatt.

Ahogy arra számítani lehetett, a Magyar Telekom után a Telenor Magyarország is megkapta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) első elmarasztaló határozatát bizonyos, a szolgáltató kínálatában található mobilnetes adatopciók jogszerűtlen felépítése miatt. A hatóság szerint a semleges internetre vonatkozó uniós jogot sérti, hogy a szolgáltató két adatopciója, a MyChat és MyMusic korlátlan adatkeretet biztosít bizonyos internetes szolgáltatásoknak (zero rating), miközben más, hasonló szolgáltatások a díjcsomagban foglalt normál netes adatkeretet használják, majd ha ez kimerült, gyakorlatilag használhatatlanná válnak.

Torzítják a versenyt

A hatóság által péntek délután kiadott közlemény szerint a szolgáltató két ponton is eltért a hálózatsemlegességre vonatkozó EU-s rendeletben foglalt követelményektől: egyrészt indokolatlan különbségtételt tett bizonyos tartalomtípusok – közösségimédia- és csevegő alkalmazások, valamint zeneátviteli szolgáltatások és online rádiók – kiemelésével, másrészt ezeken belül konkrét alkalmazásokat és szolgáltatásokat is előnyösen különböztetett meg. Ez arra ösztönözheti a végfelhasználókat, hogy a kedvezményben részesülő alkalmazásokat és szolgáltatásokat használják és ne azok versenytársait, amelyeket kedvezőtlenebb árazási feltételek mellett érhetnek csak el - érvel a hatóság. Így a szolgáltatónak lehetősége nyílt beavatkozni a tartalomszolgáltatók közötti versenybe – hiszen az internetes forgalmakat azok tartalma és forrása alapján megkülönböztette –, ami a tartalompiaci verseny torzulását eredményezheti.


MyMusic-partnerek: senkivel sem lehet kivételezni

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Az NMHH szerint a forgalom megkülönböztetésének hátterében nem "ésszerű forgalomkorlátozási okok" álltak, hanem pusztán kereskedelmi megfontolás, ezért arra kötelezte a Telenort, hogy az egyes internetes forgalmak közti megkülönböztetést megszüntesse. Lényeges, hogy ez a vizsgálat nem terjedt ki a Telenor saját online tévés szolgáltatásához, a MyTV-hez létrehozott díjcsomagra, mely szintén korlátlan internetes adatforgalmat biztosít - kizárólag ezzel az egy szolgáltatással. A MyTV közszolgálati csomagot és a korlátlan adatopciót a szolgáltató nemrég bemutatott Blue tarifái is tartalmazzák, így egyszerű példával élve valószínűsíthető, hogy egy telenoros ügyfél a hasonló tartalmi kínálattal rendelkező MinDig TV app helyett a cég saját alkalmazását fogja használni tévézéshez.

A most jogszerűtlennek ítélt MyChat és MyMusic összesen tíz internetes szolgáltatást különböztet meg, valamint hét online rádió hallgatását teszi lehetővé korlátlan adatforgalom mellett. A norvég tulajdonú operátort többször is kérdeztük korábban, hogy a cég álláspontja szerint ezek az opciók nem sértik-e a semleges internetre vonatkozó uniós szabályozást. A Telenor mindvégig azzal érvelt, hogy a cég nyitott minden partneri megállapodásra a hasonló tartalomszolgáltatókkal, illetve ezek az opciók a magyar piacon nem alkalmasak a verseny jelentős torzítására.

Az ügyfelek érdekében

A szolgáltató ennek megfelelően a Telekomhoz hasonlóan megfellebbezi az NMHH döntését, megismételve korábbi álláspontját: "Meggyőződésünk, hogy jóhiszeműen, az ügyfelek érdekében járunk el, és nem okozunk hátrányt azzal, hogy a leginkább kedvelt chat illetve zenei stream szolgáltatásokhoz korlátlan belföldi hozzáférést biztosítunk" - áll a Telenor lapunkhoz eljuttatott, hosszas reakciójában.

"Továbbá, mivel a mobil szélessávú penetrációban Magyarország az OECD országok között - és így az EU országok összehasonlításában is - a legutolsó, küldetésünknek tekintjük, hogy a fogyasztói igényekre reflektáló, tematikus és alacsony költségű csomagokkal lehetőséget adjunk a legszélesebb tömegeknek a mobil internet használatához és hozzájáruljunk az európai felzárkózáshoz" - érvel a szolgáltató.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról