Szerző: Gálffy Csaba

2014. július 30. 12:25

Visszaesett a Samsung, erősödnek a névtelenek

Továbbra is egészséges ütemben 23 százalékkal bővül az okostelefonos piac éves viszonylatban. A pozitív meglepetést a Huawei, a negatívat a Samsung szolgáltatta. Jönnek fel az apró és névtelen gyártók.

Régen nem nő már robbanásszerűen az okostelefonos piac, a bővülés üteme azonban most is igen egészséges - vonhatjuk le a következtetést az IDC legfrissebb piackutatásából. Eszerint 23,1 százalékkal nőtt az eladott okostelefonok száma az elmúlt negyedévben (az előző év hasonló időszakához képest), 240 millióról 295 millióra bővült a piac.

Az éllovasok

A gyártók közötti verseny dinamikája továbbra sem változott, a toronymagas vezető a Samsung, a dél-koreaiak a második negyedévben (április-május-június) 74 millió telefont adtak el. Ugyan a cég vezető pozícióját egyelőre semmi nem veszélyezteti, eladásai visszaestek, piaci részesedése pedig nagyot esett. Tavaly ugyanis még 77 millió telefont tudott értékesíteni a cég, az akkor a piac harmadát tette ki, 32%-os részesedésre volt elegendő. Idén 3 millióval kevesebb telefon fogyott, a piac azonban nőtt, így a részesedés már csak a piac negyedére volt elegendő.

A Samsung problémáját csak jobban aláhúzza, hogy a visszaesés annak ellenére következett be, hogy az S5 pontosan ugyanakkor mutatkozott be, mint tavaly az S4, tehát a felhasználók elfordulását nem magyarázza a csúcsmodell késése. Az IDC szerint a Samsung teljesítményét még húzta is, hogy a portfólióban továbbra is megtalálható a tavalyi és tavalyelőtti csúcsmodell is, ennek fényében különösen érthetetlen az eladások explicit csökkenése.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az Apple hagyományosan ezüstérmes ezen a listán, most is ezt a pozíciót foglalja el, messze a Samsung mögött, de messze az üldöző boly előtt. A cégnek szokás szerint ez a leggyengébb negyedéve, néhány héten belül bemutatkozik az új iPhone, ez pedig az eladásokon is látszik - ez azonban szezonális hatás, tehát az előző év hasonló időszakáról pontosan ugyanez mondható el. Az Apple a negyedévben 35 millió készüléket adott el, szemben az előző év 31 milliós értékesítéssel. A szerény növekedés ellenére a piaci részesedés tovább esik, 13 százalék helyett már csak 11,9 százalékot ad globálisan az iPhone az okostelefonos piacon.

És az üldözőboly

A vezető páros mögött egy sűrűbb mezőny található, ebből most a Huaweinek sikerült valamennyire kiemelkednie. A kínai gyártó egy év alatt megduplázta eladásait és immár 20 millió okostelefon fölé került. Ez a piac 6,9 százalékát jelenti, szemben a tavalyi 4,3 százalékos részesedéssel. Nem sokkal lemaradva következik a másik kínai gyártó, a Lenovo, a cég növekedési üteme némileg megtorpanni látszik, az előző negyedévben nagyon jól teljesítő cég szerényebb tempóra váltott és 39 százalékkal, 15,8 millió telefonra növelte eladásait, ez a piac 5,4 százalékát teszi ki. Az ötödik hely a kisebbik dél-koreai vállalaté, az LG-é, amelynek növekedési üteme most a piaci átlag alá esett (19,8 százalék), ez 14,5 millió telefont és 4,9 százalékos részesedést jelent. A piacelemző szerint ugyanakkor a vizsgált periódus végén bemutatkozó LG G3 nagy dobás lesz, a folyó negyedévben ez már erősen éreztetni fogja hatását.

Jelentős változás, hogy igen erősen teljesít az "egyéb" kategória, az öt gyártón kívüli cégek együttes teljesítménye igen meggyőző. A Sony-t, Nokiát, ZTE-t, BlackBerry-t, Motorolát és számtalan kisebb-nagyobb (többségében névtelen) gyártót tartalmazó kategória 98 millióról 135 millióra nőtt, részesedése pedig látványosan, 40,6 százékról 45,8 százalékra nőtt. Ezzel a piaci koncentráció erőteljesen visszafordulni látszik, néhány nagy márka felől a kisebb gyártók felé kezd billenni a mérleg nyelve. Kérdés, hogy ez a folyamat hosszabb távon fennmarad-e, vagy a Lenovo és a Huawei Kínában és a fejlődő piacokon, a Samsung és az Apple pedig a fejlettebb régiókban újra előre tud törni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról