Szerző: Dojcsák Dániel

2014. április 24. 10:58

A kereső rosszabbul teljesít forgalomterelésben

A Shareaholic kutatása szerint a keresőpiac ma már érett, a könnyű prédák és eredmények korszakának már vége, sőt, a keresőtalálatokból jövő forgalom csökkenőben van, a közösségi hálózatokról viszont egyre több látogató érkezik a weboldalakra.

A webmesterek számára mindig érdekes, hogy honnan érkezik a forgalom, hol kell a legszebbnek látszani ahhoz, hogy értékes látogatókat vonzzon az oldal. Az elmúlt évtized Szent Grálja a webes kereső volt, hiszen a felhasználók, ha egy információt, funkciót, tartalmat vagy szolgáltatást szerettek volna elérni, de nem ismerték a közvetlen utat hozzá, akkor a kereső segítségét vették igénybe.

A közösségi média terjedése azonban megváltoztatott néhány tendenciát, az egyik például, hogy nem kell keresni tartalmakat, elég, ha körülvesszük magunkat a közösségi hálózatokon számunkra releváns tartalmat nyújtó emberekkel és az jön magától. A Shareaholic ugyan elfogult a közösségi szolgáltatások irányába, mindenesetre a méréseik szerint a keresőforgalom stagnáló, illetve csökkenő tendenciát mutat a közösségi források javára.

Ez a Facebook és egyéb hálózatokban érdekelt szereplőknek reményt adhat, hogy nem marad örökre Google-dominancia alatt a web. A Shareaholic szerint az organikus keresésekből származó forgalom (legalábbis az általuk szondázott oldalaknál) 6 százalékot esett tavaly novemberben, de a probléma nem is ez a hirtelen csökkenés, hanem az a tény, hogy a keresőkből származó forgalom éves összesítésben is enyhe romlást mutat.

Az organikus keresésekből származó forgalom ugyan továbbra is körülbelül 40 százalékát jelenti a forrásoknak, viszont ez a plafon is lehet, ahonnan csak csökkenni lehet. Ennek elsődleges oka az lehet, hogy a felhasználók az eddig a keresőktől remélt válaszokat ma már gyakran kaphatják meg barátoktól, kollégáktól, követőktől, követettektől vagy éppen közösségi hálózatok tagságától. Ez vonatkozik a médiatartalmakra, szórakozásra, kereskedelemre és szolgáltatásokra is.

A Facebook nő

A Shareaholic mérései szerint a Facebookról érkező forgalom 15,44 százalékról 21,25 százalékra nőtt, de még a Pinterest is javítani tudott 4,79 százalékról 7,1 százalékra, igaz a Twitter továbbra is stagnál 1,1 százalékon. Ezek a számok különösen azért érdekesek, mert mostanság egyre divatosabb a Facebookot mint kifutó platformot emlegetni, illetve a márkák, hirdetők és cégek sokat panaszkodnak, hogy nehéz figyelmet generálni a közösségi oldalon. A valóság ezek szerint viszont az, hogy az onnan jövő forgalom folyamatosan nő, ráadásul nincs másik kihívó, ami ekkora tömegű látogatót tudna átönteni a web más részeibe. Az persze nem derül ki a piacot távolról néző statisztikából, hogy az átvitt forgalom hogyan oszlik el a különböző szereplők között, kik profitálnak ebből az eltolódásból.

Miért nem beszélni AI tökéletesen magyart?

Milyen kihívásokat tartogat egy magyar nyelvi modell, például a PuliGPT fejlesztése?

Miért nem beszélni AI tökéletesen magyart? Milyen kihívásokat tartogat egy magyar nyelvi modell, például a PuliGPT fejlesztése?

Az átirányított forgalomnál sokat nyom a latba a látogatók minősége, ebben viszont a Facebook még mindig nem jeleskedik. A Shareaholic adatai szerint a YouTube és a Google+ sokkal erősebb elköteleződést ér el. Ennek sokféle oka lehet, például az, hogy a YouTube-on videót néző közönség eleve egy lassabb, kimértebb fogyasztási viselkedést képvisel, de az is állhat a háttérben, hogy a Google sokkal relevánsabb hirdetéseket jelenít meg.

A trendváltozáshoz viszont egyre erősebben hozzájárul az is, hogy a kereső funkciója, működése és logikája is folyamatosan változik. Korábban a Google küldetése az volt, hogy minél gyorsabban katapultálja a felhasználót a keresőből a találati oldalon keresztül a landing page-re, ma viszont már egyre több esetben megtartja, illetve saját szolgáltatásokon belül körözteti. Egy fogalomkeresés ma már nem Wikipedia-, hanem Knowledge Graph szócikkben végződik, de a térképek, moziműsor, közlekedés, időjárás, kalkulátorok és ezernyi más alapvető keresőfunkció esetében is megtartja magának a felhasználót a Google. A nem egyedi tartalmat kezelő webes szolgáltatók, aggregátorok lába alól így egyre inkább kicsúszik a talaj, illetve a Google egyre inkább magára veszi ezt a szerepet, kiszorítva így a természetes szereplőket, akik felültek a webkeresés hullámára.

Nagyon széles az a skála, amin a állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról

fab

7

Chipgyártó nagyhatalommá válna India

2024. március 18. 12:39

A helyi politikai vezetés szerint van rá esély, hogy a következő néhány évben az ország bekerüljön az öt vezető ország közé.