Szerző: Dojcsák Dániel

2013. november 18. 14:22

A YouTube is háttérbe szorítja az organikus találatokat

A Google számára a legértékesebb felület továbbra is keresőjének találati oldala, annak is a felső és oldalsó kiemelt részei. Azonban a hirdetések kipakolása mellett jó ideje a szolgáltató egyre erősebben szorítja ki az organikus találatokat és saját univerzumából tesz be releváns elemeket.

A Knowledge Graph már az általános fogalmi keresésekkor is egyre gyakrabban kiszorítja a természetes találatokat a Google keresőből, a Wikipedia-link helyett ma már sokkal valószínűbb, hogy egy személyre, eseményre, helyre, fogalomra keresve egy kész cikkelyt kapunk, amit  algoritmus állított össze. Többnyire ráadásul ezek helyesek, odaillőek és kellően informatívak ahhoz, hogy ne is akarjunk továbbmenni más oldalakra.

Ugyanezt a folyamatot igyekszik megszilárdítani a Google immár a tartalmi kereséseknél is, többek közt a zenéknél. Idén nyáron kezdett a kereső kísérletezni a YouTube tartalmainak integrálásával, akkor első lépésként az előadók kaptak egy dobozt, illetve kártyát, ahogy a Google hívja a felületi elemet. A Knowledge Graph dizájnjához igazodó elemeken az ismert zenészek neve, alapadatai szerepelnek, megfűszerezve nagyméretű képekkel, illetve a diszkográfiával, amin keresztül néhány kattintással egy dal el is indítható, természetesen a YouTube-on keresztül. Ez elsősorban a többi zenei szolgáltatásnak, illetve videós szolgáltatónak, mint a Daily Motion fájhat - a Google visszaélve pozíciójával, egyenesen átirányítja saját más felületeire a forgalmat, esélyt sem adva a konkurenciának.

A YouTube-ról is kiszorulhat az organikus

Ez a megoldás a keresőben olyannyira sikeres lehet, hogy immár a YouTube saját webes felületén is elindult az organikus találatok kiszorítása a kártyás megoldásokkal. Néhány hónapja a kiemelt zenészekre, előadókra keresve a találati lista mellett egy strukturált doboz jelenik meg, azonnal indítható, sorba állítható tartalmakkal. Az albumra klikkelve ráadásul egy, az adott albumot tartalmazó, szintén mesterséges lejátszási lista indul el, mondhatni a Google szép csendben beépített egy plusz zenei felületet a keresőjébe, hogy azok, akik nem ismerik a Play Music szolgáltatást, azok is maradjanak a Google-univerzumon belül.

Október közepén ráadásul tovább bővült a YouTube átdolgozása, a keresőoldalon az amerikai internetezők számára olyan kártyák is megjelennek, amiken sorozatok, vagy prémium csatornák ismertetői, epizódlistái vannak. Miután a YouTube komoly erőfeszítéseket tesz az irányba, hogy a prémium és fizetős csatornák terjedjenek, a korábbi tesztidőszak után immár több ezer csatorna számára adja meg a lehetőséget, hogy előfizetési díjat szedjen, most ezt a trendet megtámogatja a Google kereső esetében is bevált metodikával.

Minden csatorna kap saját kártyát

A következő lépés, ami egyelőre még csak kísérleti fázisban van, az értelemszerűen az összes többi YouTube-csatorna integrálása. Ez leginkább a márkák erősítését segítheti, hiszen ha valakinek van egy csatornája, ahol kvázi tartalomszolgáltatást végez, akkor nyilván szeretné, ha a felület támogatná annyival, hogy a saját nevére keresve a felhasználók eljutnak hozzá. Az erről szóló blogbejegyzésben a példa a “Google Chrome” kifejezés, ami nyilván millió egyéb helyen is szerepel, de mivel létezik egy ismert és autentikus csatorna, a jövőben ez is megkapja a saját kártyáját a jobb oldalon.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

A kártyán belül különböző fülek között lehet váltani, attól függően, hogy a legutóbbi vagy éppen a kiemelt videók érdekelnek minket. Egyelőre nem látszik, hogy a csatornatulajdonosoknak lesz-e bármilyen ráhatása arra, hogy ezek a dobozok hogy nézzenek ki és mit tartalmazzanak, de könnyen elképzelhető, hogy a nagy márkák megvásárolhatják majd az egyedi dizájnhoz való jogot.

A felhasználók számára alapvetően ez egy pozitív változás, hiszen egyre átláthatóbbá válik a YouTube és egyre inkább lehet rá számítani, mint tévészolgáltatásra is. Nagyon sokan már ma is használják zenehallgatásra, illetve ismeretterjesztő csatornák helyettesítésére, úgy fest, hogy ez a két funkció előbb-utóbb valóban kiforrja magát. Ha valaki már előzetesen kíváncsi arra, hogyan fognak kinézni a csatorna találatok a kereső mellett, akkor a Google System blog bejegyzésében megtalálja az ehhez szükséges lépések leírását.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról