Szerző: Hlács Ferenc

2013. október 14. 10:16

A cookie-k leváltására készül a Microsoft

Saját megoldással váltaná le a cookie-kat a Microsoft. A vállalat egyelőre fejlesztés alatt lévő technológiája képes lenne több platformon keresztül, a böngészőktől elszakadva is követni a felhasználókat akik így pontosabban célzott hirdetéseket kapnának.

A Google után a Microsoft is beállt a cookie-k leváltására saját technológiát fejlesztő vállalatok sorába. A vállalat korai fázisban lévő technológiája azt célozza, hogy a felhasználót a cookie-khoz hasonlóan, ám platformok jelentette korlátozások nélkül, a Windowst futtató számítógépeken vagy telefonokon, az Xbox konzolokon és az olyan szolgáltatásokon keresztül is követhesse, mint az Internet Explorer vagy a Bing kereső - állítják a Microsofthoz közel források.

PC-n, konzolon, okostelefonon és tableten

A cookie technológia jelenleg a célzott online hirdetések alapjaként szolgál azáltal, hogy követi a böngészési szokásokat az egyes weboldalakon keresztül. Ezzel együtt ugyanakkor korlátozott, hiszen - többek között - a böngészőn kívüli internetes tevékenységét nem képes követni. Ezen felül a tévés és webes videószolgáltatások esetében a cookie-k ugyancsak tehetetlenek, ami sokak szerint a technológia halálos ítéletét jelenti.

A Microsoft megoldása erre lényegében egy eszközazonosító lenne, amelyből minden készülékéhez, közvetetten pedig a vásárlókhoz is párosulna egy, az egyes készülékek tulajdonosai pedig így a felhasználói feltételek elfogadásával hozzájárulnának a gyűjtött információk hirdetésekhez történő felhasználásához. Ezt követően pedig már maga a Microsoft lenne felelős a felhasználók adataiért, a jelenlegi számtalan vállalat helyett.

A cookie koncepciója nem egyetlen cég tulajdona, hanem egy általános szabványt biztosít a böngészési szokások követésére, amely komoly hirdetési ökoszisztémák létrejöttét váltotta ki, amelyet ugyanakkor a böngészőbe betonozott. Ha a Microsoft mindezt szabadalmazott technológiával váltja fel, megerősítheti pozícióját a Google, Facebook Apple és hasonló, nagy regisztrált közönséggel rendelkező vállalatokkal szemben, és kiterjesztheti a felhasználók követését minden platformjára.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Ugyanakkor az eltérő technológiai és személyiségi jogi szabályozások komoly kihívást jelenthetnek a hirdetőknek. A módszer a piaci verseny terén is problémákat vethet fel, mivel a technológiák tulajdonosai, jelen esetben a Microsoft hozzáférhetnének a különböző ügynökségek által generált adatokhoz. Emellett a cookie-utódok használatát is korlátozhatnák saját weboldalaikra és alkalmazásaikra, ezzel maguk mellé kényszerítve a hirdetőket.

Komoly indulatokat válthat ki

Lényegében a Microsoft megoldása az asztali böngészőkben a harmadik féltől származó cookie-kkal már egyébként is megvalósítható koncepciót vinné tovább, és terjesztené ki új eszközökre, például tabletekre, okostelefonokra és okostévékre. Egy Xbox alkalmazásban megjelenő reklám például később az app Surface tabletes, vagy Windows Phone-os verzióját megnyitva is felbukkanna. A módszer emellett viselkedési adatokat is gyűjthetne a vállalat szolgáltatásain keresztül, hogy aztán a különböző keresési minták alapján jelenítse meg a hirdetéseket az Xbox konzolon.

Ha megvalósul, a Microsoft terve tovább szíthatja a hirdetők indulatait az Internet Explorer alapértelmezett “do-not-track” funkcióját övező vita után. Ugyanakkor számos vállalat ösztönzi a technológiai cégeket, hogy álljanak elő egy új, a cookie-k leváltását célzó megoldással, azok ugyanis nem tudják összekötni a PC-s és okostelefonos online viselkedési mintákat.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról