Szerző: Dojcsák Dániel

2013. július 1. 12:49

Két éves a Google+

Szinte észre sem vettük, de már két éve velünk van a Google+. Nagy nyilvánosság előtt a Google nem nagyon ünnepel, érdemes megemlékezni az évfordulóról. A Google+ úgy indult, mint a Facebook kihívója, majd nagyon gyorsan szellemvárossá kopott, de szép lassan a többi Google-termék integrálásával valóban a “web” kötőszövete kezdett lenni.

A Google 2011 nyarán indította útnak közösségi hálózatát, ami akkor már a harmadik nekifutás volt a Facebook által konszolidált piac megrengetésére. A Google Wave és a Google Buzz csúfos kudarcai után a Google+ már nem indult eleve komoly esélyekkel. Ugyan a Google ugyanazzal az ipari optimizmussal vágott neki ennek a projektnek is, de a közvélemény eleve úgy állt hozzá, hogy legjobb esetben is csak másodhegedűs lehet a közösségi webes piacon. Ráadásul a Facebook mellett a Twitter, Tumblr és sok egyéb hálózat is sebesen fejlődött, a Google+ számára nehéz volt tényleg újat mutatni.

Bonyolult evolúció

A legnagyobb probléma az volt, hogy az új funkciók, képességek, szolgáltatások jelentős része a felhasználókat hidegen hagyta. Az aprólékosan rendezhető névjegyzék, a logikus követési hálózat és a bejegyzésekhez való hozzáférés jogosultságainak pontos állíthatósága ugyan elsőre jól hangzik, de a többségnek egyáltalán nincs igénye arra, hogy ezt ilyen alapossággal kezelje. A szükséges felbontást a Facebook is megoldotta időközben, jól átláthatóan és egyszerűen állíthatóak a Facebookon is a posztok. Ugyanígy a Facebook a Google-től minden érdekes fejlesztést pillanatok alatt átvett, volt olyan funkció, ami a Google-ön élesítést követően alig 6 héttel már a Facebookon is működött.

A Google+ iránti lelkesedés többnyire csak a Google-alkalmazottakban maradt meg, illetve néhány kultúrkör otthonosan berendezkedett a mainstream-től mentes hálózaton. 2012-ben szinte mindenhol, itt a HWSW-n is a Google+ állandó jelzője a “szellemváros” lett. Az aktív felhasználói számok alacsonyak maradtak, értelmes növekedést csak úgy tudott mutatni a Google, hogy az egyre több "pluszosított" Google-termék révén beeső felhasználókat is ideszámolta. Mivel az egy idő után kötelezővé váló Google+ profil lett az univerzális Google-igazolvány minden szolgáltatáshoz, ezértszinte minden Gmail, Youtube, Google kereső, Maps és végső soron az Android-felhasználók jelentős része is Google+ felhasználó is lett.

Miután a Picasa is teljesen beolvadt, illetve ma már az egységes csevegő felület is a Hangouts, szép lassan elindult a “lakossági” tartalom is a hálózaton. Ennek ellenére a Google+ továbbra sem ugyanaz, mint a Facebook, még akkor sem, ha ugyanúgy van hírfolyam. A Google termékek feszes integrációjának eredménye, hogy a felhasználók egymás webes ujjlenyomataiba lépten-nyomon belebotlanak. A keresőben a képtalálatok és a webes találatok közt is bekerülnek a barátaink által feltöltött vagy kedvelt tartalmak, a YouTube-on is az ajánlások finomításának alapja a Google+ közösség, illetve a csevegőben és a levelezőben is a Google+ körök szerint is lehetnek rendezve a kapcsolatok. A kitöltött Google+ profilok alapján bekerülhetnek az ismerősök mobilszámai és címei okostelefonunkba anélkül, hogy külön hozzá kellene adni azokat, illetve a változást nem kell egy posztban bejelenteni, hanem ha valaki átírja a profilját, akkor az az összes ismerősnél frissülhet.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az “internet szövete” egyre jobban erősödik, ráadásul a két évvel ezelőtt még nagyon idegennek tűnő dizájnnyelv mostanra sokat finomodott és láthatóan rokon az Android megjelenésével is. Kettő év alatt a Google+ megtalálta saját identitását és ma már látszólag nem is versenyez senkivel, saját útját járja. Ez a fejlesztők válláról leveszi a nyomást, ugyanakkor nehéz bármilyen elvárást megfogalmazni. Mivel nincs konkurencia, ezért nincs mihez hasonlítani. A lassan alapinfrastruktúrává váló rendszer sikeréről beszélni körülbelül olyan, mintha a vízcsőhálózatot méltatnánk.

Gyönyörű oldalak, gyönyörű appok

Persze van látványos fejlődés, az okostelefonos és webes, böngészős alkalmazások kiválóak és szépek lettek. A kezelőfelületek természetesek, az elrendezés nem csak logikus, de látványos is. Az első két év kísérletezéssel telt, jelenleg azonban már egyre stabilabb formulát mutat a Google+ és elkezdte betölteni a platformstratégiát egyesítő szerepét. A Google kijelzőtípusokon, méreteken, operációs rendszereken átívelő szolgáltatásokban gondolkodik, nem eszközökben, hanem élethelyzetekben. A régi Google erősen “mérnöki” volt és a számítástechnika felől közelítette meg a problémákat, a Google+ által képviselt gondolkodás viszont teljes egészében lakossági és emberi. A következő két év bizonyára arról fog szólni, hogy további élethelyzetek problémáit oldja meg, kérdéseit válaszolja meg a Google, aminek nyilván ugyanúgy része lesz a Google+, mint az Android vagy a Glass is.

A kétéves születésnap alkalmából persze jelent meg néhány konkrét fejlesztés is. Ilyen például a felhasználói profilok követésére használható weboldalba ágyazható badge. Eddig csak +1 gombot lehetett beilleszteni, ezután a felhasználók saját profiljukat is beköthetik oldalukra, posztjaikba. Emellett új dizájnt kapott minden weboldalba ágyazható elem, tovább finomodott a profiloldal és megújultak a Google+ közösségek oldalai is. A ráncfelvarrás eredménye, hogy tovább erősödött a Google-birodalom konzisztenciája.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról