Szerző: Dojcsák Dániel

2013. június 27. 09:11

Boltok nélküli kereskedelmet vízionál a Twitter-alapító

A szinergia az egyik legelcsépeltebb vállalati fogalom, de bizonyos esetekben valóban gyümölcsöző lehet az együttműködés. Jack Dorsey nem csak a Twitter alapítója, hanem a legígéretesebb fizetéssel kapcsolatos startup, a Square vezetője is. A két cég között eddig nem volt közös pont, Dorsey viszont lát lehetőséget az összefésülésben.

Jack Dorsey ma bejelentette a Square legújabb fejlesztését, a Square Marketet, amivel az offline fizetéseket megreformáló startup átlép az online boltok világába is. 2010-es indulása óta a Square célkitűzése az volt, hogy a jelenleg szinte kizárólag készpénzre építő kicsi kereskedők számára hozzon létre egy egyszerű és olcsó lehetőséget a kártyaelfogadásra. A Square megoldása egy az  iPhone fülhallgató-kimenetére dugható kártyaolvasóra épül, aminek segítségével egy egyszerű iPhone vagy iPad komplex pénztárgéppé varázsolható.

Jack Dorsey második cége a kereskedelem méltatlanul elfeledett részében látott üzleti potenciált, s elsőre nem az online boltoknak kínált távoli fizetési lehetőségeket, hanem a technológia által magárahagyott utcai árusokat, kávézókat, kisboltokat szólította meg. Ezt sikerrel tette, azokban az országokban, ahol elindult a szolgáltatás, ott szép számmal csatlakoztak kereskedők. Tagadhatatlan, hogy az emberek továbbra sem tudnak és nem is akarnak mindent megvásárolni online, még az Egyesült Államokban sem, de a mobiltechnológiák fejlődésével párhuzamosan egyre inkább igaz, hogy nem lehet különbséget tenni online és offline között.

Nincs online, nincs offline

Ez indukálta a Square Market ötletét, hiszen a megcélzott offline kereskedők számára egyre inkább szükségszerű, hogy legyen online jelenlétük is, akkor is, ha nem éri meg számukra egy dedikált online üzletet fenntartani. Egy étterem esetén adja magát a helyzet, hogy ha helyben fogyasztom el vagy veszem át az ételt, akkor is meg tudjam rendelni például előre egy webes felületen. Ha valaki úgy érzi, hogy az üzlete számára előnyt jelentene, ha az értékesítést a vásárlók online is el tudnák intézni és már most is használják a Square pénztárszolgáltatását, akkor a jövőben mindössze egy kapcsolót kell átbillenteni és meg is kapják az új képességet.

Jack Dorsey szerint a küldetés az, hogy könnyűvé tegyék a kereskedelmet, ami szerinte nem azt jelenti, hogy könnyűvé kell tenni az online kereskedelmet, vagy az offline kereskedelmet. Ilyen megkülönböztetés ma már nincs, egyszerűen kereskedelem van általános értelemben. A Square pénztár úgy működik, hogy a kereskedő fel tudja vinni kínálatát, katalógusát a rendszerben leírással, árakkal és fotókkal az appon belül. Amikor valaki betér az üzletbe és kér bármit, akkor a szoftveren belül összeklikkeli az eladó, ahogyan a gyorséttermekben is, kialakul a kosár, majd a végén összeadódnak a részösszegek és a vásárló húzhatja a kártyáját vagy PayPal-fiókját.

Az app legfrissebb verziójában ugyanez a katalógus megnyitható az online vásárlások felé is. Az adminisztrációs felületen egy kapcsolóval aktiválható a Square által hostolt online vásárlási felület, ahová a katalógus bármely eleme betehető. A Square eddig is híres volt arról, hogy a kezelőfelületen a tartalomnak hagy helyet és egyébként teljesen semleges marad, ugyanez jellemző az online boltfelületre is. A fejlesztők szerint nem a felület dizájnja nem fontos, kizárólag a termék. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy valójában nem is online boltok, hanem termékkártyák jönnek létre, ezek pedig közvetlenül linkelhetőek, kereshetőek is akár.

Atomjaira bontott kínálat

Itt lép be a képbe a Twitter, azáltal, hogy ezeket a termékkártyákat képes megfelelően megjeleníteni és egy twittbe becsomagolni. A Square Market listáinak elemei szinte pontosan ugyanúgy néznek ki, ahogyan a Twitterbe integrált termékkártyák is, ami valójában azt jelenti, hogy a bolt felülete tényleg nem lényeges és tényleg nincs dedikált online bolt. Az maga a Twitter.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Persze a megoldás nem kizárólagos, a szinergia lehetősége nyitott mindenki számára, hiszen a termékkártya megosztása Pinteresten Facebookon vagy Google+-on is ugyanazt az eredményt hozza, ugyanúgy néz ki. A Square Market nem más, mint egy platformfüggelten backend szolgáltatás közösségi kereskedelemhez. Bármilyen termék, ami a Square Marketen listázásra kerül, az egy egyedi, “atomnyi egység” lesz a kereskedelem világában. A Square nem akarja magának a figyelmet az eladáskor, nem az számít, hogy hol adták el a terméket, hanem csak az, hogy mi a termék.

A Square jól stratégiázik azzal, ha a háttérben marad, hiszen így sokkal kevesebb érdeket sért akkor is, ha belép új területekre. Sokan használhatják úgy, hogy közben megmarad a kereskedői identitás. Ha a Market sikeres lesz, akkor a jelenlegi bolhapiac szintet átlépve akár az áruházláncok szintjére is elérhet a forgalom. A Square az Egyesült Államokban az összes Starbucks üzlet kártyás tranzakciójáért felel már most is, amivel milliárd dolláros éves forgalmat kezel. A partnerek nagy része azonban nem a láncokból, hanem a teljesen független, kis méretű, helyi kereskedőkből adódik, amiket senkinek nem sikerült még egy ernyő alá bevonni eddig.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról