Szerző: Dojcsák Dániel

2013. június 18. 15:35

Mobilos böngészője is van már az orosz Google-nek

A Google orosz riválisa, a Yandex mindent megtesz azért, hogy az amerikai nyomásnak ellenálljon, már most szinte minden termékterületen jelen van, ahol a Google is, ezúttal pedig a Chrome mobilverziójának ellenpárját jelentette be.

A Yandex az orosz és a volt-szovjet országok piacain jelentős, domináns szereplő a webes piacokon keresésben, térképszolgáltatásokban, online tárhelyben, levelezésben, illetve tucatnyi saját appja is van, hasonlóan a Google-höz. A folyamatosan növekvő cég az utóbbi időben egyre komolyabb erőfeszítéseket tesz azért, hogy a Google Androidhoz hasonló teljes értékű ökoszisztémát tudjon kiállítani. Ugyan nincs a hivatalos célok közt egy saját mobiloperációs rendszer elkészítése, az nyilván nem lenne semmilyen szempontból gazdaságos és a népszerűsége is kétséges lenne. Viszont a Google szolgáltatásstratégiáját másolva, alkalmanként megelőzve erős szereplő tud maradni a cirill-betűs piacon akár fizetős szolgáltatásokban, akár hirdetésben, ahogyan a Google is teszi azt.

Orosz Google

A saját hardveren és a saját operációs rendszeren kívül a Yandex-nek mindene megvan, mint ami a Google-nek is, mondhatni a cég egy igen jól sikerült Yahoo. Az Androidot ráadásul teljes egészében saját ízlésének megfelelőre tudja szabni a cég a Yandex.Shell 3D-s felhasználói felület app révén. A Play Store-ban szétnézve látszik, hogy eddig is tucatnyi alkalmazást kínált a cég, viszont ezekkel csupán az adott vertikumot tudta lefedni a szolgáltató, a legfontosabb terület a web kimaradt.

A Yandex tavaly októberben mutatta be a Yandex.Browser asztali verzióját, ennek megoldásait használva indul útnak a mobil változat is, ami iOS-re és Androidra jelent meg. Ismerve a két platform sajátosságait, az iOS verzió biztosan csak egy felület lesz, de a feldolgozó motorok az iOS-be épített gyáriak maradnak a szabályoknak megfelelően. Az Android verzió viszont a Chrome nyílt forrású részének a Chromiumnak egy saját kivezetése, feltehetőleg teljesítményben, képességekben és kompatibilitásban nem fog érdemben különbözni a mostani Chromium-ra építő böngészőktől.

A Yandex célja nem is az, hogy felvegye a versenyt bármelyik másik szereplővel JavaScript feldolgozási sebességben vagy HTML5 kompatibilitásban, hanem az, hogy a bejelentkezett felhasználók böngészési statisztikáit itt is elérje, hogy a mobilról indított keresések többségét is megtarthassa. A Yandex saját statisztikái szerint ma már a náluk végzett keresések 49 százaléka mobilokról indul, ha nem akarják a lemorzsolódással elveszíteni a Google javára az ügyfeleiket, akkor azonos értékű szolgáltatást kell nyújtani.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az angol és orosz, illetve később török nyelven is megjelenő böngésző címsora és keresőmezője a Chrome-hoz hasonlóan egyesítve van. Ezzel a Yandex is bebetonozza magát az adott felhasználónál keresőként is, nagyon kevesen váltanak alapértelmezettről. Emellett persze a Yandex.browser is integrálódik közösségi hálózatokkal, képes szinkronizálni az előzményeket és egyéb adatokat más eszközökkel, legyen az másik mobil vagy asztali kliens.

Bővül a lista

Végsősoron a Yandex egy régi tartozását törlesztette most a felhasználói felé, a jelenlegi kínálattal így teljesen versenyképes a Google-lel, legalábbis az orosz területeken. A jobb nyelvi relevancia és mélyebb adatbázis miatt a Yandex előnyben van az angolul nem beszélő orosz és volt-szovjet országok felhasználóinál. Dizájnját tekintve a Yandex.browser nem igyekszik egyénivé válni, sőt, teljesen láthatatlan marad. A gyári androidos grafikai elemeket és vezérlőket használja, a gombok és egyéb kezelőfelületek alig különböznek a Chrome megoldásaitól. A Yandex úgy tűnik nem szeretné a mobil egyéniségét ellopni, egyszerűen csak kéznél akar lenni minden egyes online interakciónál. A böngésző egyébként letölthető, kipróbálható szabadon.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról