Szerző: Dojcsák Dániel

2013. február 4. 14:37

Megéri akciózni az appokat

Az amerikai Distimo első 2013-as kutatási kiadványa máris egy meglepő állítást igyekszik igazolni, miszerint az árcsökkentés a piactereken napokon belül megtérül az Apple iPhone és az iPad platformokra kiadott alkalmazások esetében.

A 2013. januári Distimo kutatás fókusztémája az árváltozás következtében lezajló folyamatok, a kutatók ezúttal azt figyelték, hogyan befolyásolja a letöltésszámot, ha egy-egy app akciós lesz az App Store-ban. Ma már nem megy ritkaságszámba, ha a fejlesztők rövid időre, vagy akár végérvényesen leárazzák az alkalmazásaikat.

Ünnepekhez és alkalmakhoz kötődően, de szezonálisan, vagy éppen a hype elmúlásával az appok fejlesztői a klasszikus kereskedelemben is működő kiárusítást alkalmazzák. A statisztikák pedig azt mutatják, hogy adott esetben ez nem csak arra elég, hogy kicsavarható legyen egy termékből az utolsó pár dollár is, sokszor az igazi forgalom egy nagyobb árleszállítással indul el, ami ráadásul nem is jelent valódi bevételkiesést.

A nép imádja az akciós termékeket

A Distimo szerint a legtöbb árleszállítás 1-3 dollárnyi engedményt jelent a teljes kutatást tekintve. Kiugró számokat csak az iPad appok esetében látni, ahol a leszállítások 20 százaléka 4 dollár feletti. Ez persze azzal magyarázható, hogy az iPad appok eleve drágábbak, míg a leggyakrabban eladott okostelefon appok teljes ára is 1-3 dollár körül alakul. A főleg az appon belüli vásárlásra építő alkalmazások akár azt is megengedhetik maguknak, hogy az alkalmazás akciós időszakban teljesen ingyen legyen elérhető, így is pozitív mérleg lesz a vége.

Az iPad esetében viszont az áresés kevésbé intenzív hatású a letöltésekre, mint az iPhone esetében. A vizsgált mintán belül az átlagos, kumulatív letöltésszám 1665 százalékkal nő öt nappal az akció kezdete után az iPhone esetében, míg az iPad App Store-ban csak 871 százaléknyi növekedést ér el az akció. Mindkét esetben igaz azonban, hogy a növekedés az árak visszaállításával megfordul, az iPhone esetében átlagosan 46 százalékos visszaesés történik az eredeti ár visszaállítása után 5 nappal.

A bevételek azonban hosszútávon is nőnek, az appon belüli vásárlást használó alkalmazásoknál ez nem is meglepő, de a kutatás úgy találta, hogy már nagyon rövid idő alatt nettó nyereség érhető el. A vizsgálat tárgyául szolgáló 850 egyedi iPhone és 930 iPad appot 2012 negyedik negyedévében vizsgálta a mobil platformra specializálódott piackutató, az akciókra legjobban reagáló appok pedig szinte kivétel nélkül játékok voltak.

Az iPhone alkalmazások esetében három nap alatt egy százaléknyi árcsökkentés átlagosan 1,2 százaléknyi bevételnövekedést hoz. Az iPad esetében ez kissé szerényebb, de még így is pozitív: 1 százaléknyi mínusz a vételárból 0,7 százalékos növekedést jelent. Ez azt jelenti, hogy az alkalmazások hiába nagyon olcsók, nagyon sok felhasználó számára még mindig kérdés az ár, illetve lehetséges, hogy a sokszor 50-70 százalékos leárazás pszichológiai hatása ennyire erős. Egy mobiljátékot, ha a fejlesztő beáraz 5 dollárra, akkor a felhasználó hajlamos elfogadni, hogy ennek az értéke ennyi, majd 2 dollárért vidáman vásárolja meg akkor is, ha egyébként erre nincs racionális indoka.

A hatás nem marad el

A hatás ugyanúgy működik egyébként a Distimo szerint a Google Play Store-ban, a felhasználók ugyanúgy viselkednek, csak a hatások intenzitása alacsonyabb. A fejlesztőknek és főleg a szórakoztató alkalmazások készítőinek az egyértelmű üzenet azonban az, hogy a termék elkészülte előtt érdemes egy árstratégiát felállítani, kihasználni az akciózós időszakokat, vagy éppen az előre látható életciklusbeli hullámzást.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az Apple szinte soha nem szokott központi leárazást tartani, míg a Google többször csinált már a Play Store esetében nagy mérföldköveknél (10 milliárd, 25 milliárd letöltés) több napos központi kommunikációval is támogatott leárazásokat. Az ebben résztvevő alkalmazások fejlesztői kivétel nélkül megdöbbentő növekedésről és megmaradó milliós felhasználói táborról és közép távon is megmaradó toplistás helyekről számoltak be.

Az akciók esetében a hálózati hatással is lehet számolni, az akcióban résztvevő felhasználók aktivitásai újabb, már teljes árú vásárlókat vonzanak be, illetve az in-app vásárlások is teljes áron jelentkeznek az olcsón megvett app felhasználóinál. A teljes jelentés természetesen olvasható és letölthető a Distimo weboldalán, további adatokkal és részletekkel a témában.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról