Szerző: Koi Tamás

2012. december 13. 09:01

Ezt nézed jövőre HD-ban

A HD-korszak már Magyarországon is rég beköszöntött, a nagyfelbontású tévés műsorok egyre kevésbé számítanak extrának, a tévékészülékeknek pedig egyre nagyobb része HD-képes. A hazai nagy tévészolgáltatók kínálata mégis jelentős szórást mutat a tartalomkínálatot illetően.

Hiába jön létre egyre több HD-s tévécsatorna Magyarországon, egyelőre egyik tévészolgáltató választéka sem teljes, a műsorkínálat a legnagyobb hálózati elosztóknál lassan de biztosan bővül. Jövő év legelején várhatóan több szolgáltató kínálata is változni fog, ami különösen a karácsonyfa alá bekerülő új lapostévék tulajdonosai számára lehet kedvező hír. A HD ugyanakkor még mindig drága mulatság mind a tartalomszolgáltatóknak, mind a műsorszóróknak, utóbbiaknak főleg azokon a területeken, ahol a nagy felbontású műsorok továbbítása infrastruktúra-beruházásokat is igényel.

A tévéken már nem múlik...

Az idei karácsonyi bevásárlási szezon egyik slágerterméke a kereskedők és a gyártók előrejelzése szerint továbbra is a lapostévé lesz, a készülékek a csökkenő áraknak, és többek közt a növekvő tartalomkínálatnak köszönhetően töretlenül népszerűek. Dreiszker Péter, a Samsung fogyasztói elektronikai üzletágának marketingvezetője a HWSW megkeresésére elmondta, csak az idei karácsonyi hajrában nagyjából 90 ezer okostévén adhatnak túl az áruházak. Piaci becslések szerint a háztartások okostévé-penetrációja Magyarországon már meghaladta a 33 százalékot, vagyis jócskán egymillió felett van azoknak a háztartásoknak a száma, melyek alkalmasak a HD-adások megjelenítésére legalább 1080i felbontásban.

A hazai HD-bummra a tartalomszolgáltatói ipar és az elosztói hálózatok némi fáziskéséssel reagáltak, bár kétségtelen, hogy az idei év ezen a téren komoly áttöréseket hozott mind a piaci árszintet, mind a választékot illetően. Így idén több nagy tartalomszolgáltató is elindította új tévécsatornáját, vagy HD-ben is megjelentette tartalmát.

A HD egyébként már legalább négyéves múltra tekint vissza itthon, az országos elérésű tartalomszolgáltatók közül - akárcsak a 16:9-es, szélesvásznú áttérésnél - az MTVA lépett elsőként, még 2008-ban, a pekingi olimpia idején indult a HD-közvetítés először a földfelszíni sugárzású digitális tévés platformon (DVB-T), majd a többi vezeték nélküli és vezetékes szolgáltatáson keresztül. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják ugyanakkor, hogy a valódi HD-korszak beköszöntéről akkor lehet beszélni, amikor az első országos kereskedelmi csatorna áttér SD-ről HD-ra - ez idén következett be, az MTM-SBS októberben indította el a TV2 HD-t, majd később a Super TV2 HD-t.

...a tartalomkínálaton sem

A magyar vonatkozású HD-s tartalomkínálat idén őszre jelentősen bővült, a nagy felbontásban is közvetített sportadók és ismeretterjesztő csatornák száma számottevően nőtt, emellett már a hírműsorokra szakosodó csatornák is elkezdték a HD-átállást. A ténylegesen HD-ben felvett, vagy a gyártótól HD-ban megvásárolt tartalmak aránya csatornánként széles szórást mutat, a köztévé m1 HD csatornáján például a sportműsorokat nem számítva nagyjából 30 százalékos a HD-tartalom arány, a nemrég indult TV2 HD-nél viszont alig éri el a 10 százalékot (igaz, a csatorna igyekszik a legnagyobb nézettséget elérő műsorait HD-ban adni).

MinDig TV, a kakukktojás

Az Antenna Hungária által üzemeltetett MinDig TV szolgáltatás az országban egyedüliként biztosít lehetőséget arra, hogy a nézők megfelelő vevőberendezés segítségével ingyen nézhessenek HD-tartalmat. A szolgáltató HD-választéka kizárólag a köztévé ingyenes  nagyfelbontású műsoraira korlátozódik.

A tévészolgáltatók kínálatában fellelhető HD-s tartalmak tekintetében nem kevésbé nagy a szórás, igaz 2012-ben ezen a téren is jelentős előrelépések történtek. Az IPTV és digitális kábeltévé-hálózattal egyaránt rendelkező Invitel idén nyáron jelentős programbővítést hajtott végre, ezzel a nagy szolgáltatók közül sokáig élen járt a HD-s tartalomválasztékot illetően. A társaság összesen négy (plusz kettő HBO-csomag) HD-s kiegészítő csomagot kínál ügyfeleinek, melynek választékában az HBO csatornáit nem számítva összesen 17 HD-csatorna található. Az Invitel kínálatában ugyanakkor máig nem szerepel a TV2 HD és Super TV2 HD csatorna (valamint az RTL Klub második, egyelőre csak SD-ben sugárzott csatornája, az RTL II sem).

Bár csak jövő januárban tervezte, de még idén 19-re bővíti HD-csatornáinak számát a UPC Magyarország a kábelhálózatán. A cég ezzel hazánkban a legnagyobb HD-s tartalomválasztékot kínáló vezetékes szolgáltató lett. A hét közepe óta a UPC ügyfeleknek elérhető a History HD, a Eurosport 2 HD, a Duna HD és a Duna World HD is, emellett december 17-től megjelenik a palettában a Sport 1 HD is.


*a T-Home esetében az árak és a csatornamennyiség az összes platformra értendő
A csatornaválaszték nem tartalmazza az HBO HD csatornákat

A DIGI-nél január 1-től összesen 14 HD-csatorna kerül a digitális kábelszolgáltatás kínálatába, ezek közt megtalálható egyebek mellett a TV2 HD és a Super TV2 HD is, illetve a szolgáltató saját gyártású tévécsatornáinak HD-változatai (DIGI Life HD, Digi World HD, Digi Sport 1/2 HD). A DIGI saját műholdas platformján ezzel szemben egyetlen HD-s adást sem továbbít a digitális kábeltévén megtalálható programválasztékból.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A HD-s tartalomkínálatot tekintve jóval a fentebb említett versenytársak mögött kullog a Magyar Telekom összes T-Home márkájú tévés platformja. A szolgáltató egységesítési törekvései révén az előfizetők minden digitális platformon (digitális kábeltévé, IPTV, műhold) ugyanazt a csatornaválasztékot érhetik el, ez a HD minicsomag esetében egyébként mindössze 7 csatornát takar, vagyis a választék még a következő versenytárshoz mérve is csak a fele.

Ennek ugyanakkor csak részben lehetnek költségoldali indokai egyes platformoknál (a köztelevízió például ingyen biztosítja a szolgáltatóknak az összes HD-s csatornáját). A Magyar Telekom  láthatóan arra törekszik, hogy mindegyik tévés platformján egységes programválasztékot kínáljon egységes áron, a Sat TV esetében fennálló szűkös műholdas kapacitás azonban alapvetően határolja be a mozgásteret a többi platform számára is. Egyelőre kérdéses, ezen a téren mikor várható változás, mindenesetre a szolgáltató éppen nemrég egyezett meg nagyobb kapacitás bérléséről az izraeli Spacecom által üzemeltetett Amos műholdon. A vállalat megkeresésünkre nem adott egyértelmű választ arra nézve, hogy mikor és milyen csatornákkal kívánja tovább bővíteni HD-s kínálatát.

Homokszem a gépezetben

A HD-képes (HDMI-kimenettel ellátott) beltéri egység, a HD-s tartalom és a HDTV megléte egyébként még önmagában nem szavatolja, hogy az adott háztartásban valóban HD-ban tévéznek. Egyes szolgáltatóknál bevett gyakorlat ugyanis, hogy bizonyos set-top boxok dobozába nem kerül a HD-adások eredeti minőségű átviteléhez szükséges HDMI-kábel, akkor sem, ha a berendezésen egyébként van ilyen csatlakozó. A szerelők ilyenkor a digitális jelátviteli kábel helyett analóg (jobbára Scart) kábellel kötik össze a beltéri egységet a tévével. Ennek oka akár az is lehet, hogy az előfizető a szolgáltatás telepítésekor eredetileg nem kért HD-s díjcsomagot, de ez értelemszerűen csak azoknál a szolgáltatóknál lehetséges, ahol létezik egyáltalán ilyen díjcsomag (pl. Invitel, T-Home).

A technológia ettől függetlenül ma már egyre kevésbé jelent akadályt a HD-s tartalomfogyasztás számára, emellett a jelek szerint a műsorkínálat is egyre gazdagabb, jóllehet a műholdas platformok a drága átvitel miatt egyelőre kisebb-nagyobb lemaradással küzdenek. Utóbbi kapcsán a legpozitívabb európai tapasztalatokhoz elég csak a szlovák és cseh műholdas tévépiacon sikerrel működő SkyLink/CS Link választékát áttekinteni. Ennél a két szolgáltatónál jelenleg 25 HD-s csatornát nézhetnek a tévézők havi nagyjából 3500 forintnak megfelelő euróért vagy cseh koronáért cserébe. A magyarországi műholdas szolgáltatók közül a UPC Direct jelenleg nyolc, a marginális részesedéssel bíró Hello HD pedig kilenc HD-csatornát szerepeltet műsorkínálatában.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról