Szerző: Dojcsák Dániel

2011. október 10. 16:08

Beindult a magyar NFC szekere

Hivatalosan is elkezdődött a magyarországi NFC-játszma, amiben a három mobilszolgáltató összefogott a MasterCarddal, az OTP-vel és a SuperShoppal. Az ígéret szerint 2012 második felétől terjedhet tömegesen a mobilos NFC hazánkban.

A Mobil Tárca Egyesület egy nyitott szakmai közösség, ami a résztvevők szerint befogadja a későbbiekben azokat a szereplőket is, akik szintén látnak fantáziát és lehetőséget az NFC technológia használatában, legyen szó mikrofizetésről, azonosításról, tartalomszolgáltatásról, hűségprogramról, check-inről vagy jegyvásárlásról. A cél, hogy itthon is minél hamarabb terjedhessen el egy egységes, biztonságos és kényelmesen használható platform, amire a szolgáltatók, partnerek, kereskedők bármikor felkapaszkodhatnak.

Az Egyesület jelenleg hat tagot számlál: Magyar Telekom, Telenor, Vodafone, illetve a MasterCard, OTP Bank és a SuperShop lépett be. Annak ellenére, hogy a három telekommunikációs cég egyébként versenytársként viszonyul egymáshoz, szükségszerű volt együtt leülniük és megállapodniuk a technológiai és üzleti minimumokban. Ahogy a cégek közösen dolgoztak a kezdetleges mobilfizetési (parkolójegy, autópályadíj, stb.) megoldásokon, úgy ebben az esetben is kooperációra kényszerültek annak érdekében, hogy lehetőségük legyen aktív rétegként szerepelni az NFC-s megoldások folyamataiban.

NFC-t minden tenyérbe

Az Egyesület célja, hogy segítse az NFC terjedését és a használat általánossá válását. A szervezet eddigi rövid létezése alatt hitet tett amellett, hogy ajánlás szintjén megfogalmazza a szükséges technológiai szabványokat, a mobil NFC-alapú szolgáltatások kialakítását és javaslatokat teszn a tömeges bevezetés módjára, elvégzi az ehhez kapcsolódó felvilágosító és oktató munkát, illetve technológiai keretet teremt ahhoz, hogy az együttműködni kívánó partnerek könnyedén képesek legyenek beilleszkedni.

A telekommunikációs cégek szerint a mobiltárca nem egy szolgáltatáshoz, nem egy alkalmazáshoz kötődik, ezért szükségszerű egy integráló keret létrehozása - ez lehet a három szolgáltató szerepe a játszmában. A konvergencia ezen szintjén a megszokottnál jóval több elem épül be a mobilkészülékbe, ami azon túl, hogy kényelmessé teszi a digitális eszközök használatát és tárolását, lehetőséget ad eddig elképzelhetetlen komplexitású variációk létrehozására. A butikos fizetés mellett a BKV-jegyvásárlás, a kuponbeváltás, a kedvezménykártya, a hűségkártya, a megbízható, valós bejelentkezés, jelenlétigazolás, azonosítás, kölcsönös, azonnali információcsere, megosztás, tartalomszerzés mind a palettán van. Ahol eddig is használtunk műanyagkártyákat akár chipes, akár mágnescsíkos rendszerrel, vagy ahol bármilyen online aktivitást ötvöztünk valós történésekkel, ott mind helye lehet az NFC-s megoldásoknak is.

Modellverseny

Az Egyesült Államokban már láthatunk iparági összefonódásokat, például a Google - MasterCard - Citibank esetében, illetve a VISA által is támogatott Isis projektet, de Európában jelenleg még nincs egyetlen kifejlett platform sem, ami érett lenne a kereskedelmi bevezetésre. Ha a magyar összefogás sikeres lesz és az ütemezést tudják tartani az érintett vállalatok, akkor hazánk az elsők között lehet Európában, ahol kialakult megoldások vannak az NFC hasznosítására. A telekommunikációs cégeknek ez azért is kritikusan fontos, mert az amerikai példákból az látható, hogy a kártyatársaságok, pénzintézetek és szolgáltatók szívesen kihagynák a tranzakciós láncból az adatkapcsolatot szolgáltató mobilcégeket és egyszerű “közműként” használnák őket.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A magyar összefogás ennek éppen ellentétére tesz kísérletet, a mobilszolgáltatók magukra vállalják az integrátor szerepét, hozzáadott értékben pedig aktív ügyfélkommunikációt, piaci súlyt és a tranzakciók biztonságának garantálását teszik hozzá az értéklánchoz. Amennyiben ez az üzleti modell valósul meg, akkor a mobilos NFC a jövőben SIM-kártya alapú megoldásokon nyugszik. Ez sokat segít a platformfüggetlenség kialakításában, viszont bonyodalmakat jelenthet a nem mobiltelefon alapú NFC-s megoldásokkal való átjárhatóság szempontjából.

A Mobil Tárca Egyesültet a közeljövőre egy, a technológiában rejlő lehetőségeket bemutató, a csatlakozást (üzleti) segítő workshopot ígért, aminek sem a helyszíne, sem az időpontja nem ismert jelenleg, de a lehetőség vagy tagság iránt érdeklődők az Egyesület honlapja mellett a HWSW-n is folyamatosan tájékozódhatnak majd.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról