Szerző: Dojcsák Dániel

2011. augusztus 24. 12:32

Kapitulált a Facebook Places

Egy éve, amikor a Facebook nekiugrott a helyfüggő szolgáltatások piacának, azt gondoltuk, hogy vége a Foursquare-nek. A Facebook azonban úgy tűnik elkésett a fejlesztésekkel és nem is tudta összerakni azt a kényes egyensúlyt, ami a játékosság és az információtovábbítás határán egyensúlyoz.

A Facebook Places egy ígéretes szolgáltatásnak tűnt, de a kezdetektől fogva hiányzott belőle egy megfelelő keret, egy jó felület és egy működő motivációs környezet. A Facebook check-in szolgáltatása valójában egy csontváz volt, amiről hiányzott a hús, így nem csoda, hogy a felhasználók csak nagyon ritkán és többnyire nem túl kitartóan kísérleteztek vele. A közösségi szolgáltató pedig úgy ítélte meg, hogy nem éri meg tovább erőltetni a Placest és visszavonulót fújt, ahelyett, hogy esetleg komolyabb erőforrásokat ráfordítva működőképessé fejlesztette volna.

A hely nem tartalom

A bejelentés szerint eltűnik a Places check-in lehetőség és hírfolyam a mobil alkalmazásból és a mobil felületről is, a jövőben a különálló bejelentkezés helyett a Facebook-felhasználók a bejegyzéseikre aggathatnak helyinformációt tartalmazó címkéket. Ezek lehetnek városszintű címkék is, amiket akár automatikusan is hozzá lehet adni, illetve az eddig létrehozott helyszíneket is ki lehet választani. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Foursquare logikával ellentétben nem egy bejelentkezést kommentálnak a felhasználók, hanem egy-egy komment vagy megosztás mellé tűzik oda, hogy ezt éppen hol járnak.

A változtatás párhuzamosan lép életbe a szintén most bejelentett új személyes adat és helyadat megosztási felülettel. A filozófiaváltás egyértelmű eredménye, hogy a felhasználók nem fogják tudni megnézni, hogy hol tartózkodnak éppen a barátaik, ahogyan eddig, vagy ahogyan a Foursquare-ben az teljesen természetes. Ehelyett csak a bejegyzések tengerében lesz elcsepegtetve helyinformáció, hasonlóan, ahogy egy fotó EXIF adatai közt is ott lehet egy GPS-koordináta elrejtve. A Facebook döntése nem feltétlenül rossz, de szembe megy azzal a gyakorlattal, ami a helyinformációt veszi tartalomnak, míg ebben az esetben a helyadat csupán egy halvány réteg a tartalom felett.

Mi történhetett?

A pálfordulás azért furcsa, mert egy évvel ezelőtt viszonylag nagy lendülettel indult el a Places és egészen mostanáig lassú, de előremutató fejlesztés zajlott. Az elsőként csak az USA-ban elérhető Places megjelent a globális közönség előtt is, a mobil webes felületen és a natív kliensben is követni lehetett a check-in feedet, az iOS kliensbe pedig még egy térképes nézet is bekerült idén áprilisban. Mindezek ellenére persze a Places ott kezdte egy évvel ezelőtt, ahol a Foursquare járt három éve, s egy év alatt ennél nem is jutott messzebbre. Míg a konkurens Foursquare azóta jelentős felhasználói bázist gyűjtött, erősítette a gamification jelleget és olyan kényelmi funkciókkal aggatta fel a szolgáltatást, mint a bejelentkezéhez kapcsolható képfeltöltés, kommentálás, vagy épp a követhető listák és a vállalati oldalak, addig a Places leragadt az alapoknál.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A Places kizárólag a nagyon sűrűn lakott, nagyvárosi területeken bizonyult hasznos kiegészítőnek, körülbelül olyan formában, mint egy "manuális Google Latitude". A hírfolyamban viszont idegesítően hatott a sok bejelentkezés, a Facebook pedig nem tette át egy külön részbe ezt a tartalmat - ha a jövőben sem lesz egy dedikált szűrő, akkor teljesen elsikkadhat a funkció. Az egyetlen értelmes menekülő út az lenne, ha a hírfolyamban tudnánk szűrni egy adott környékről küldött üzenetekre. Arról nem is beszélve, hogy ezek a helyadat címkék nem fogják elárulni, hogy az illető szeretne odamenni, már ott van, vagy valamikor korábban volt ott. Többek közt az a képesség is elveszik, ami a Google Latitude és a Foursquare egyik fontos részre, mégpedig a közelben tartózkodó ismerősökről való push értesítés.

Kiszáll a nagy mogul

A Facebook visszavonulása viszont egy kiváló lehetőség a kihívóknak arra, hogy most ugorjanak nagyot. A Places nem volt átütő siker, de nagyon sok ember használta az Egyesült Államokban és a világon máshol is. Hazánkban például sok olyan Places-helyszín van, ahová több ezren jelentkeztek be, így felveszi a versenyt a Foursquare-es toplistás helyszínekkel is. A termék kivonulásával viszont a Google Latitude és a Foursquare nyerhet nagyot, kiszolgálva azokat a felhasználókat, akik folyamatosan szeretnék látni hogy merre járnak barátaik, vagy ugyanezt elmondani magukról.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról