Műholdas tévével lépne piacra az Invitel?
Belátható időn belül műholdas tévészolgáltatást indíthat Magyarország második legnagyobb vezetékes távközlési szolgáltatója, a több primer körzettel is rendelkező Invitel.
Rövidesen műholdas tévészolgáltatással egészítheti ki repertoárját az Invitel Holdings A/S cégcsoport, tudtuk meg egy neve elhallgatását kérő iparági forrástól. A cég lapunk információi szerint régóta keresi a módját annak, hogyan tudna a tévészolgáltatások piacán a jelenleginél lényegesen több ügyfelet elérni. A saját, primer körzetekkel rendelkező telekommunikációs vállalat a már piacon lévő műholdas szolgáltatókkal ellentétben állítólag nem épít majd ki saját feladóállomást, és nem bérel műholdkapacitást, hanem lényegében nagykereskedelmi szerződést köt az egyik régi szereplővel - úgy tudjuk, hogy a szolgáltatópartner a UPC lehet.
Versenybe szállnak
Az Invitel tévépiaci szereplése egyelőre távolról sem tekinthető sikertörténetnek. A cég évekkel ezelőtt elindította ugyan IPTV szolgáltatását InviTV néven, a rendszer azonban jelenleg csak ADSL internetkapcsolaton, illetve egy szűk körű optikai hálózaton keresztül működik, ráadásul csak az Invitel primer körzeteiben, ami jelentősen korlátozza a szolgáltatás elérését. A vállalat a Fibernet ügyfélbázisának felvásárlásával ugyan kábeles hálózatot is szerzett magának, de ez még mindig nem elég ahhoz, hogy a tévészolgáltatásokat országos lefedettségűvé tegye az Invitel.
A tévészolgáltatások országos kiterjesztése egyértelmű stratégiai érdeke az Invitelnek, a vállalat ugyanis a vezetékes telefon- és internetszolgáltatás mellé ezzel az új és meglévő ügyfelek számára vonzóbb csomagolt (triple play) ajánlatokat kínálhatna. Ilyen ajánlatokkal tarolta le a piacot az elmúlt években a vállalat legnagyobb riválisának tekintett Magyar Telekom, mely többféle vezetékes hang- és adatszolgáltatás mellé analóg és digitális kábeltévét, IPTV-t és műholdas tévét egyaránt kínál.
Az Invitel tévépiaci nyitása más szempontból is logikus lépés lehet. A jelenleg is javában zajló, és várhatóan a jövő év végén lezáruló digitális átállási folyamat során több tízezer, vagy akár több százezer új ügyfélre tehet szert az a szolgáltató, mely kellően vonzó ajánlattal tud előállni azon háztartások számára, melyek még nem kötelezték el magukat egyik platform iránt sem.
Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani! Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.
Az Invitel korábban éppen a műholdas szolgáltatás beindításával járó rendkívül magas költségek miatt tartotta távol magát a szatellites piactól, a cég azonban most új lehetőséget talált a szolgáltatás bevezetésére: a vállalat a HWSW által megismert tervek szerint nem bérelne műholdas kapacitást, illetve nem építene saját feladóállomást, hanem a UPC-től, pontosabban a UPC Directet is üzemeltető luxemburgi vállalattól venné a technológiát, valamint a tartalmat egyfajta nagykereskedelmi megállapodás részeként.
Mobilnettel már működik
A felek közti tárgyalások az elmúlt hetekben tudomásunk szerint a végső fázisba értek, a konstrukció anyagi vonzatairól és más részleteiről azonban egyelőre nem rendelkezünk információkkal. Megkerestük az Invitelt a műholdas szolgáltatás tervezett bevezetése kapcsán, a cég azonban csak annyit közölt, hogy az Invitel minden megvalósítható üzleti modellt vizsgál, amellyel tévészolgáltatást is tud biztosítani ügyfelei számára.
A távközlési multitól a hasonló nagykereskedelmi modell egyáltalán nem áll távol: az Invitel tavalyelőtt nyáron kötött viszontértékesítési megállapodást a Telenorral (akkor még Pannonnal), így a vállalat jelenleg is árul saját márkanevén mobilinternet-szolgáltatást, melyhez a műszaki hátteret a norvég tulajdonú mobilszolgáltató nyújtja.