Szerző: Bizó Dániel

2010. július 26. 12:45

Leszakadt Európától a magyar PC-piac

Magához tért a tavalyi sokkból Kelet-Közép Európa PC-piaca, jelentette az IDC piackutató vállalat. A régióban több mint másfélszer annyi személyi számítógépet adtak el mint tavaly, igaz, tavaly a visszaesés is itt volt a legnagyobb.

Az IDC által begyűjtött adatok alapján a Kelet-Közép Európa (KKE) összes országában tapasztalható a PC-piaci fellendülés, az üzleti és fogyasztói szegmensekben egyaránt. A régióban 53,7 százalékkal több PC-t adtak el mint tavaly, a válság mélypontján, amely különösen súlyos csapást mért a keresletre, elsősorban a finanszírozási források drámai kiszáradása okán. A húzóerőt természetesen továbbra is a notebookok jelentik, az eladott gépek száma meghaladhatta a 4,5 milliót is.

Leszakadóban

Sajnálatos módon a magyar piac továbbra is alulteljesít a régiós összevetésben, miután a recesszió elnyúló hatásai miatt késleltetve indul meg a fellendülés. Mindezen nem segít a forint árfolyamának gyengülése és instabilitása sem, amely a kereslet csökkenését és a piac megfagyását idézi elő, ahogyan a Magyarországgal kapcsolatos megnövekedett befektetői bizonytalanság is fékezi a beruházásokat. Mindennek hatására a magyar PC-piac leszakadt a régiós trendektől, és önálló pályán mozog, kommentálta a kutatási eredményeket a HWSW-nek az IDC Hungary vezető elemzője, Fauszt Gábor.

A második negyedévben mintegy 119 ezer PC-t szállítottak le Magyarországon, ami mindössze 15,2 százalékkal haladja meg a tavalyit - ez a növekedési ütem kevesebb mint harmada a régiós 53,7 százaléknak. A nagyobb növekedési ütemet a notebookok produkálták, azonban az is szerénynek bizonyult, a 88 ezer hordozható PC 16,7 százalékos növekedést jelent. Viszonylag pozitív fejleményként értékelhető ugyanakkor az asztali gépek iránti kereslet 11,4 százalékos növekedése, ami arra utal, hogy a tavaly megfagyott vállalati büdzsék legalább egy része felengedett, és néhol megkezdődött az elavult gépparkok cseréje, miközben az állami beszerzések gyakorlatilag megszűntek, mondta el Fauszt. "Az eladásokat szinte kizárólag a lakossági fogyasztók tartják életben", fogalmazott az elemző, vagyis nem igaz az az általános kép Magyarországra, hogy a vállalati beszerzések terén erős fellendülés volna tapasztalható.

A kedvezőtlen makrogazdasági tendenciák és a valutaárfolyamok hazai árakat megemelő ingadozása mellett Fauszt szerint a PC-ipar is hozzájárult a dráguláshoz, ami még inkább visszavetette a piacot. Az új Intel Core i-szériával szerelt számítógépek tipikusan magasabb ára, valamint bizonyos kulcsfontosságú komponensek, például a memória, LCD-panelek és akkumulátorok beszerzésének költségesebbé válása együttesen magasabbra tornázták az új számítógépek árait.

Nem várható erős javulás 2010-re

A pénzügyi piacokon és a magyar államháztartással kapcsolatos negatív híreken keresztül a forinttal szembeni bizalomvesztés miatt folytatólagosan nagy nyomás nehezülhet a magyar PC-piacra, mivel a forint gyengesége magasan tartja az árakat, az instabilitása pedig az árkalkulációk megbízhatatlansága és a kivárások miatt ellehetetleníti a tranzakciókat. A üzleti környezet általános hangulatának romlása, valamint a devizahitelek jelentette tartós és növekvő nyomás, illetve az eladások dráguló finanszírozása miatt sem a vállalati, sem a lakossági oldalról nem várható áttörés.

Nem meglepő tehát, hogy az IDC sem kalkulál jelenős növekedéssel, Fauszt Gábor a tavalyihoz hasonló darabszámot valószínűsít az év második felére. Tavaly év végén a fél évi recessziós állapottal kalkulált még az IDC, az új fejlemények fényében azonban a kedvezőtlen helyzet még további negyedéveken át húzódhat, és igazi fellendülés legkorábban 2011-re várható.

Máshol ennél is nagyobb a gond

A Nyugat-Európa által dominált EMEA piacokon az IDC előzetes számai alapján összességében 21,1 százalékkal több PC-t adtak el mint tavaly, szám szerint közel 24 milliót. Ebből 15,8 milliót tettek ki a notebookok, ami 26,5 százalékos növekedést jelent, míg a negyedév során eladott asztali gépek darabszáma 11,9 százalékkal 8,2 millióra emelkedett. Az IDC megjegyzi, hogy a hordozható PC-k terén a mainstream modellek jelentik a húzóerőt, és a mini notebookok, vagyis az ultrahordozhatók és netbookok terén lassulás tapasztalható.

A nyugati-európai országok közül kínlódnak a Benelux államok is, amelyek Magyarországnál is gyengébb képet adnak - van azonban, ahol még sokkal súlyosabb a helyzet. Portugália és Görögország brutálisan kijózanító valósága az, hogy az eladott PC-k száma a tavalyihoz képest is drámai mértékben visszaesett. Az előzetes becslések szerint a lakossági piacon rendre nagyjából 31 és 23 százalékkal kevesebb PC-t adtak el, miközben a vállalati és kormányzati beszerzéseknél Portugália esetében több mint 40 százalékos zuhanásról beszélünk. Ezek azok az országok, amelyek államháztartásai kifejezetten gyenge fiskális pozícióban vannak, így bizonytalanság és megszorítások gyilkolják az eladásokat.

Erősödő párharcok

Ami a gyártók versenyét illeti, a HP és az Acer fej-fej mellett haladnak az IDC szerint, egyenként 5 millió darab körüli eladással. Az amerikai vállalat az elmúlt negyedévben még tisztán vezetett, a tajvaniak azonban láthatóan egyre lopják a távolságot, így hamarosan az EMEA piac urává válhatnak. Eközben a Toshibát megelőző ASUS öles léptekkel halad a Dell felé, amely továbbra is növekedési problémákkal küzd. Az ASUS sikeréhez leginkább a KKE piacok és a notebookok járultak hozzá. Amennyiben a kereslet mintázata nem változik meg jelentősen, és a nagyobb szervezetek nem kezdenek el erőteljesebben költeni, a Dellnek nem sok esélye marad, hogy megtartsa harmadik helyét az előrenyomuló ASUS-szal szemben.

A hatodik helyen lévő Lenovo a fogyasztói piacon történő terjeszkedésnek köszönhetően befogta az ötödik helyen lévő Toshibát, de mögötte érkezik a szintén szélesebb körű piaci jelenlét kiépítésén munkálkodó Samsung Electronics is, amely már átugrotta a Apple és a Sony pozícióit is. Az egyetlen cég a meghatározó márkák versenyében, amely nem tudta növelni eladásait, a stratégiaváltáson keresztülment Fujitsu volt, amely a korábbi univerzális jelenlétet követően a vállalati és kormányzati piacokra fókuszálta újra magát.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról