Szerző: Dojcsák Dániel

2010. március 1. 11:46

Frissítve: Fél napig sem bírta az új Magyarország.hu

A hajnalban indult szájt délelőttre máris megroppant. Az átállás sikertelen volt, s az üzemeltető inkább visszatér a régi változatra.

Tavaly ősz végére már szinte teljes készültségben volt az új Magyarország.hu, illetve a hozzá tartozó háttérrendszer, amelynek decemberben kellett volna elrajtolnia, de végül csak ma reggel élesítették. A szájt tesztelése mellett azért is kellett eddig várni, mert az átállás nem történhetett olyan időszakban, amikor valamilyen adózási vagy egyéb közigazgatási határnap van. A start idejét megpróbálták titokban tartani, elkerülve ezzel a hirtelen csúcsforgalmat, de ez mégsem sikerült, a hétvégén már mindenki tudhatta, hogy hétfőn indul az új szájt, ami pár órával az élesítés után már le is állt.

5 milliárdból 6 órán át bírta

Az \"Ügyfélkapu 2\" projekt keretében a Kopint-Datorg 4,8 milliárd forintból gazdálkodhatott, ebből 2,9 milliárd forint ment el az architektúra kifejlesztésére, 465 millió a gépparkra, 189 millió a minőségbiztosításra, illetve 487 millió a szolgáltatásfejlesztésre. Utóbbiból költöttek többek közt a Magyarország.hu portál új megjelenésére is.

A változás nem csak megjelenésben nyilvánul meg, hanem a 2001-2003 óta csak foltozgatott régi rendszer teljes cseréjét is jelenti. A portál a teljes közigazgatási háttérrendszert kiszolgáló frontend felület, ami a felszínen túl szervesen kapcsolódik össze az állami adatbázisokkal és szolgáltatásokkal. A cél így nem az volt, hogy egy teljesen új funkciópaletta álljon össze, hanem hogy az eddig is elérhető elektronikus közszolgáltatások használhatóak legyenek, a felület ergonomikus és funkcióközpontú legyen. Emellett kiemelt kritérium volt, hogy személyre szabott legyen a működés, ami ez esetben nem választható háttérszínt jelent majd, hanem azt, hogy a felhasználók az őket érintő ügyeket, adatokat és információkat átláthatóan tudják majd megjeleníteni.

\"\"

Információcsend

Ma reggel a tervek szerint arról adtunk volna hírt, hogy megérkezett az új portál, s nehezen lehetett volna a tavaly novemberi exkluzív beszámolóhoz képest plusz információkat belecsempészni a cikkbe. Ehhez képest azzal szembesültünk, hogy a Magyarország.hu körülbelül 10 óra óta újra elérhetetlen. Ami változott, hogy a hétvégi karbantartásról szóló üzenet helyett egyszerűen az szerepel a weboldalon, hogy nem elérhető. Az IT Café meg nem erősített információi szerint az átállás teljesen sikertelen volt, s a Kopint-Datorg visszaállítja az eddig is működő régi rendszert.

\"\"

A HWSW telefonon kereste a projektért felelős egyik Kopint-Datorg szakértőt, aki a nyilatkozati jog hiányára hivatkozva nem árult el annyit sem, hogy ez egy átmeneti hiba-e vagy a hirtelen terhelés okozott fennakadásokat, esetleg valóban visszatér a régi oldal. Szerkesztőségünk megkereste a Miniszterelnöki Hivatal Elektronikus Kormányzat Központját is, ahonnan 1,5 órán belül ígértek valamilyen választ.

Update #1: Az APEH főoldalán is megjelent az információ, miszerint az Ügyfélkapu visszatér a korábbi változatra, s ma a délután folyamán már újra használható lesz az eddig megszokott formában. A MeH EKK részéről továbbra sem kaptunk tájékoztatást.

Update #2: A Kopint-Datorg a következő közleményt adta ki a délután folyamán a sikertelen átállással kapcsolatban:

A www.magyarorszag.hu Kormányzati Portálon 2010. március 1-jén az új Portál éles próbaüzeme során fellépő, az egyik alapszoftver nem várt működéséből adódó hiba vizsgálatát az üzemeltető Kopint-Datorg Zrt. gyártói támogatással megkezdte.

Tájékoztatást kaptunk arról, hogy a műszaki vizsgálattal párhuzamosan az Kormányzat Informatikai Biztonsági Felügyelő azonnali vizsgálatot indított. Az új Portál éles próbaüzemének indítása teljes mértékben átláthatóan, dokumentált körülmények között ment végbe, amelyet az üzemeltető által végzett tesztek pozitív eredményei alapján, külső minőségbiztosító és biztonsági szakértő ellenjegyzésével engedélyezett a működtető.

Az üzemeltető a hiba észlelését követően azonnal megkezdte a hiba vizsgálatát és javítását, valamint a szabályzatokban foglaltak szerint, a régi Portálra történő visszaállás folyamatát.

Az üzemeltető - a működtető Miniszterelnöki Hivatal jóváhagyásával - a hiba javítását követően dönt az új Portálra történő átállás új időpontjáról, amely a hétvégi tesztek eredményei alapján már csak néhány órás leállást jelent a felhasználók számára. (Kopint-Datorg Zrt. Sajtóiroda)

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról