Szerző: Koi Tamás

2009. december 14. 12:38

Illúzió a korlátlan mobilinternet?

Egyre nyilvánvalóbb, hogy a korlátlan adatforgalmú mobilinternet-konstrukciók nem tarthatók fenn gazdaságosan a szolgáltatók számára - a hatalmas adatforgalmat egyre kevésbé bírják a hálózatok, melyre jó példa többek közt az amerikai AT&T múlt pénteki üzemzavara.

Bármikor megtörténhet a baj

Péntek este San Francisco jelentős részén akadozott, illetve teljesen leállt az AT&T 3G-s hálózata, így a cég egyes ügyfelei nem tudtak mobiltelefonjukkal hívást kezdeményezni, SMS-t küldeni, vagy éppen adatot forgalmazni. Alig néhány nappal az üzemzavar előtt egy befektetői konferencián épp a mobil adatkommunikációs hálózatok technológiából fakadó hátrányáról beszélt Ralph de la Vega, a cég vezeték nélküli szolgáltatásokért felelős vezetője. A cégvezető elmondta, az AT&T hálózatán bonyolított adatforgalom tetemes részét, mintegy 40 százalékát, mindössze az előfizetők 3 százaléka generálja, így elsősorban őket kell rábírni valahogy, hogy változtassanak felhasználói szokásaikon.

A konferencián de la Vega az egyébként korlátlanként hirdetett internetcsomagokkal nagy adatmennyiséget forgalmazó felhasználók felvilágosításának fontosságáról beszélt: \"A hálózati forgalom, illetve az adatmennyiség nagy részét a folyamatosan működő video- és hangszolgáltatások adják. (...) El kell fogadtatnunk a nagy forgalmú felhasználókkal, hogy meg kell változtatniuk a felhasználói szokásaikat\" - mondta el az illetékes, előrevetítve, hogy ha nem változik a helyzet, annak komoly következményei lehetnek.

A szolgáltató egyébként végül néhány óra alatt elhárította a hibát, ugyanakkor a kiesés ismét ráirányította a figyelmet napjaink 3G-s hálózatainak egyik legnagyobb problémájára, az ügyfélszám bővülésével párhuzamosan fellépő kapacitáshiányra, különösen a sűrűn lakott településeken, városrészekben. A mobilinternet iránti érdeklődést ráadásul csak fokozzák az olyan, alapvetően internetes adatforgalomra kihegyezett készülékek piacra kerülése, mint az Apple iPhone, melyet egyébként éppen az AT&T kezdett forgalmazni az Egyesült Államokban.

Korlátozni márpedig kell

Az AT&T vezetése egyes spekulációk szerint az egyik kiutat a forgalomarányosan fizetett felhasználási díjban látja: \"Hosszú távon szükségessé válhat egy olyan árazás, mely megoldja ezt a helyzetet\" - vetítette elő de la Vega, hozzátéve, hogy mindez függ a versenyhelyzettől, a szabályozói döntésektől, végső soron pedig a várható felhasználói fogadtatástól is. Utóbbi területen komoly dilemma előtt áll a szolgáltató, és ezzel nincs egyedül a világon: a korlátlannak hirdetett csomagok kapcsán mindenfajta korlátozás bevezetése visszalépést jelent, amit a felhasználók többnyire rosszul tolerálnak, a korlátozások nélkül azonban a hálózat stabil működése hosszabb távon nem fenntartható.

Részben a fenti okok miatt világszerte számos szolgáltató vezetett be korlátlan tarifakonstruckióihoz olyan kitételeket, melyekkel a nagy forgalmat generáló alkalmazásokat (tipikusan streaming vagy peer to peer szolgáltatások) használókat korlátozzák. Problémát jelent ugyanakkor, hogy a szolgáltatók még mindig nem tudták megtalálni a módját annak, hogy megfelelően tájékoztassák a felhasználók tömegeit arról, melyek is azok az alkalmazások, melyek nagy hálózati forgalmat generálnak, illetve egyáltalán, a különböző alkalmazások használata mekkora adatforgalmat hozhat.

Az operátoroknál nincs egységes kép arról sem, mit is takar pontosan a \"korlátlan\" jelző - ennek nyilvánvaló mivoltához elég csak a magyar piacon lévő konstrukciókat megtekinteni. Hazánkban jelenleg két szolgáltató is (a Pannon és a Vodafone) kínál korlátlannak kikiáltott mobilitnernet-elérést, ám míg a Pannonnál a korlátlanság az adatforgalom mennyiségére vonatkozik, a különböző platformok (pl. peer to peer) korlátozásával, addig a Vodafone-nál éppen fordított a helyzet, azaz a cég hálózatán bármilyen alkalmazást lehet használni az adott forgalmi limit eléréséig (illetve utána is, de jelentős lassítás mellett).

Itthon már túlvagyunk a nehezén?

A hazai operátorok részéről a korlátlan csomagok visszavonása és/vagy korlátozása kapcsán több esetben is elhangzott érvként, hogy a hálózat minőségének érdekében kell bizonyos adatforgalom-típusokat tiltani, ugyanakkor a legtöbb szolgáltató elismerte, fontos szerepe van a tájékoztatásnak is: \"A Pannon kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a szolgáltatás jellemzőit megismertesse ügyfeleivel (tájékoztató anyagok, ismertetők révén), ami alapján az ügyfelek is teljes képet kaphatnak arról, hogy milyen célokat szolgál a mobilinternet szolgáltatás\" - nyilatkozta lapunknak a nyár folyamán Dr. Majorosi Emese, a Pannon sajtó- és információs igazgatója.

A moiblinternet \"forgalmi dugóira\" később megoldást jelenthet a fejlettebb hálózatok (például LTE) bevezetése, valamint a hatékonyabb spektrumallokáció is, ugyanakkor szakértők szerint korántsem biztos, hogy mindez ellensúlyozni tudja majd a mobilinternet rohamos térnyeréséből fakadó megnövekedett adatforgalmi igényt, valamint az egyes felhasználók egyre adatintenzívebb felhasználási szokásait.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról