Szerző: Dojcsák Dániel

2009. szeptember 4. 14:22

Robbanásszerűen nő a mobil Facebook népszerűsége

A közösségi oldalak gyengéje korábban az volt, hogy csak kevesen ülnek egész nap egy számítógéphez láncolva és a legtöbb mondanivaló is akkor kívánkozna ki a felhasználókból, amikor történik is velük valami, s nem akkor, amikor a munkahelyükön tespednek a székükben. A fejlődés iránya egyértelmű volt, ma már nincs közösségi szolgáltatás mobil kliens nélkül.

A Facebook például már 3 évvel ezelőtt bemutatta a Facebook Mobile-t, a kifejezetten telefonokra optimalizált verziót. Azóta gyakorlatilag az össze készülékplatformra készültek kliensek, s ahogyan a mobilok képességei fejlődtek, úgy lettek a programok is egyre okosabbak és szebbek. A mai napon pedig a Facebook \"ünnepel\", hiszen egy újabb határt léptek át azzal, hogy több mint 65 millió ember használja a szolgáltatásaikat mobil készülékekről. A növekedés pedig megdöbbentő, nyolc hónappal ezelőtt még mindössze 20 millió volt ugyanez a szám.

Evolúció

A Facebook Mobile 2006-ban még egy egyszerű weboldal volt, amit a mobilok kis kijelzőjére optimalizáltak, de ezen túl nem sok előnyös képessége volt a megoldásnak. Lassú volt, nem frissült automatikusan és a legtöbb funkció elérhetetlen volt. A mostanság futó mobil alkalmazásokkal viszont már a fotó- és videófeltöltés is egyszerű, 7/24-ben lehet követni barátaink ténykedéseit és gondolatait. A legtöbb platformon a készülék szoftvere képes a Facebook-os ismerősök adatait szinkronizálni, fényképet letölteni hozzá, a megváltozott telefonszámot kicserélni vagy éppen email címmel kiegészíteni az adatlapot. Sőt, az Android rendszer alatt már szinte egyenrangú kommunikációnak minősül a Facebook üzenet az SMS-sel, hanghívással, csakúgy, mint a Twitter üzenetek. Ugyanúgy értesítést kapunk róla, közvetlenül menüből indíthatunk üzenetírást.

Akik mégsem hisznek a kliensekben, azok továbbra is elérhetik a Facebook oldalait a mobilokra szánt verziókban. Az m.facebook.com a normál készülékeknek kedvez, bármely böngésző alatt fut, gyakorlatilag az elérés alap változatát kínálja a szájthoz. Ennél egy lépéssel előrébb jár az x.facebook.com, ami már az érintőképernyős mobilokhoz készült, a kezelőfelület figyelembe veszi, hogy ujjal szeretnék a felhasználók kezelni a lapot, ezért nagyobb gombok és felületek lesznek az oldalon. Funkcionalitásban viszont ugyanúgy minimalista.

Alternatívák

Egyes országokban a webes mellett még elterjedt a közösségi hálózatok SMS útján való használata is. A Facebook 25 ország 52 mobilszolgáltatónál biztosítja az értesítések/üzenetek kiküldését, illetve a válaszok, továbbítását. Magyarországon az iWiW-nél ez addig jutott el, hogy vakon lehet az üzenőfalra szöveget beküldeni, de visszafelé már nem működik a kommunikáció, pedig valószínűleg magasabb aktivitási szintet eredményezne a rendszerben.

Sok esetben az esetlegesség öli meg a közösségi szolgáltatás élményét. Nehéz átérezni, hogy mi az ereje egy közösségnek, ha valaki nem építette ki a hálózatát, s nincs folyamatosan valamilyen szinten jelen, hogy elérhessék az információk, s maga is képes legyen hatékonyan harsogni, vagy éppen egy problémára megoldást találni. Az okostelefonok elterjedése, illetve a mobilinternet általánossá válása robbanásszerűen megnövelte azok számát, akik menet közben is képesek a világgal kommunikálni. Ez a 65 millió ember pedig már nem kocka, vagy mániákus internetező, hanem többségében teljesen átlagos földlakó.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról