Szerző: Koi Tamás

2021. május 14. 13:36

Nagyik és gépek a 3G sunset útjában

A 3G-nek mennie kell, és ez mindenkinek nagyon jó lesz, ebben nagyjából minden érintett iparági szereplő egyetért, már csak a mikor maradt kérdés. Aki azt várta, hogy az idei Távközlés Világnapja alkalmával választ kap a kérdésre, tévedett.

A 3G-s mobiltechnológia megjelenése (mely hazánkban valamikor az ezredfordulót követő évekre datálódik) megágyazott a mai, modern mobil szélessávú hálózatoknak, mára azonban minden érintett félnek csak púp a hátán az elavult, gazdaságosan nem fenntartható rendszer. A nagy országos mobilszolgáltatók a témához még ma is úgy nyúlnak, mint az izzó vashoz, nem véletlenül: tevékenységüket legalább két hatóság figyeli árgus szemekkel, ezek közül az egyik ráadásul nagyon nem szeretné, ha az operátorok közösen brainstormolnának arról, mikor küldjék végleg nyugdíjba a technológiát.

ELLOVAGOLNAK A NAPLEMENTÉBE

Idén a Távközlés Világnapján először szenteltek teret egy a témával kapcsolatos kerekasztalnak a szervezők, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság és a győri Széchenyi István Egyetem - ám aki arra számított, hogy a beszélgetésen a Telekom, a Telenor vagy a Vodafone képviselője konkrét dátumot vagy legalább egy céldátumot említene, azt valószínűleg komoly csalódás érte.

tavfelugyelet
a távfelügyeleti rendszerek számára is kihívás lehet az átállás (fotó: multialarm)

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A tegnapi beszélgetésen ott volt a hatóság részéről Kollár Péter, az operátoroktól Hegedűs András (Telekom), Drozdy Győző (Telenor) és Kovács Ákos (Vodafone), valamint az egyetlen olyan piaci szereplő, mely terminálok (végberendezések) és hálózati eszközök gyártásában is érdekelt, a kínai Huawei Technologies (a céget Bóday Tamás képviselte). A program szerinti egyórás etap során ugyanakkor azon kívül, hogy mindenki nagyon szeretné már látni a 3G alkonyát, nem hangzott el semmilyen új, konkrét információ a témában.

Ennek vélhetően az az elsődleges oka, hogy a szolgáltatók saját bevallásuk szerint a fokozatosság elvét követik az erőforrások felszabadításában, illetve átcsoportosításában, melyre a technológia egyébként tálcán kínálja a lehetőséget. A Magyar Telekom például tavaly nyár óta transzparens módon közli, hogy 3G-s állomások lokális lekapcsolását követően hogyan csökken az országos szolgáltatáslefedettség, mely nem csak attól függ, hogy hány állomáson szerelik le a régi berendezéseket, hanem attól is, hogy meglévő spektrumerőforrást hogyan csoportosítanak át más technológiák számára.

Drozdy Győző, aki a beszélgetésen tanácsadóként képviselte a Telenor Magyarországot, utalt rá, hogy a technológiát más-más időpontban tervezi kiiktatni a cég a 900 MHz-es és a 2100 MHz-es sávban, ezzel egyfajta "utolsó figyelmeztetést" küldve azoknak az akár lakossági, akár üzleti felhasználóknak, melyek továbbra is az elavult hálózatokra csatlakoznak eszközeikkel. A Vodafone képviseletében Kovács Ákos a beszélgetés során hangsúlyozta, hogy az átállás a vállalati felhasználók, leginkább azon belül is az IoT/M2M rendszereket kiterjedten használó cégek számára megterhelőbb lehet, mint a lakossági oldal számára.

MAGUKTÓL KIHALNAK

A statisztikák szerint a kizárólag 2G/3G-képes eszközökből már mérhetően egyre kevesebb van, az NMHH legutóbbi statisztikái alapján tavaly év végére a teljes mobilnet-forgalom 95%-a már 4G-s hálózaton keresztül zajlott, a 3G-s infrastruktúra leginkább a hanghívások lebonyolításában vesz részt számottevő arányban - ám ebben az esetben a lekapcsolás nem jár a hangszolgáltatás elérhetetlenné válásával.

Lakossági oldalon a 3G sunset elsősorban az idősebb felhasználói réteget, jellemzően a nyugdíjasokat érintheti, akikhez a kulcs az lehet - vélik a szakmai érintettek -, hogy meg kell ismertetni velük a gyors mobilnet-elérés révén igénybe vehető kommunikációs, kényelmi, egészségügyi stb. szolgáltatásokat. A hatóság e cél érdekében magára vállalva egyfajta kommunikációs koordinátor szerepet április végén elindította a Netre fel! kezdeményezést, illetve annak weboldalát, ahol az idősebb korosztályt próbálják ismeretekkel ellátni a modernebb infrastruktúrák használatának előnyeiről.

A 3G-s hálózatok lekapcsolása, illetve annak időzítése egyébként értelemszerűen nem csak a magyar operátorok számára okoz fejtörést, így a tengerentúlon és a kontinensen egyaránt keresik az operátorok annak a módját, hogy miként lehetne egyszer, s mindenkorra, a lehető legfájdalommentesebb módon megszabadulni az egykor a mobil szélessáv non plus ultrájának tekintett hálózatoktól.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról