Szerző: HIRDETÉS

2020. április 2. 11:09

Az eSIM-forradalommal a szolgáltatók és a felhasználók is nyernek

Egy-egy új kütyü megvásárlásakor sokan rácsodálkoznak az új, évről évre kifinomultabb hardverekre és szoftverekre, a korábbiaknál jobban használható, esetleg addig nem is létező megoldásokra. Abba viszont már kevesebben gondolnak bele, hogy sokszor nem csak maga az eszköz igényelt komoly fejlesztéseket, de a működéséhez a mögötte dolgozó infrastruktúrán is lényeges átalakításokat kellett elvégezni.

Ennek remek példái lehetnek a Multi-SIM-es felhasználást célzó eszközök, például az egyik legnépszerűbb okosóra, az Apple Watch is. A készülék és a hasonló társainak megfelelő kiszolgálására a mobilhálózatokat is fel kellett készíteni. Szerencsére erre a ma már számos mobilszolgáltató berkeiben használt IMS háttérrendszer kiváló alapot biztosít - az Ericsson is erre építve tudta felkészíteni a hálózatokat az Apple Watch, illetve egyéb, Multi-SIM-es készülékek támogatására. A cég megoldását több országban aktívan használják a szolgáltatók már több mint egy éve.

eSIM: NEM CSAK ÓRÁKAT OKOSÍT

A legtöbbeknek valószínűleg nem hat újdonságként, hogy az említett okosóra eSIM-et használ, azaz nem a szokásos, fizikai SIM kártyát kell belepattintani, helyette beágyazott SIM található benne, az eszköz mobilhálózati kapcsolatát pedig igény szerint a szolgáltató aktiválja. Az eSIM technológia rengeteg potenciális előnyt hordoz, és nem csak az Apple Watch és társai számára: az eSIM-es eszközök minél szélesebb körű támogatása a szolgáltatóknak is fontos érdeke, a GSMA becslései szerint 2025-re több mint kétmilliárd, a technológiával felszerelt eszköz lesz majd használatban.

A technológia egyik legkézenfekvőbb erőssége, hogy utazáskor elég lehet egy új eSIM-et letölteni a készülékre a helyi szolgáltatáscsomagok és tarifák használatához - sőt, az egyre inkább éjjel-nappali online kapcsolatot igénylő notebookokban is nagy jövője lehet az eSIM-eknek, ahol megspórolható a felhasználó számára a telefonos megosztás vagy a hotspotok használata. De a technológia olyan esetekben is kapóra jöhet, mikor a felhasználó saját szolgáltatójának lefedettsége túl gyenge - ilyenkor egy biztosítási konstrukcióként kínált új eSIM-mel egyszerűen válthat másik hálózatra a készülék.

eesim

Az ideiglenes eSIM-ek emellett marketingkampányoknál is bevethetők, azok egészen személyre szabhatóvá válnak, akár exkluzív terméktesztekkel - ezek iránt az Ericsson felmérése szerint az okostelefon-használók nem kevesebb mint 82 százaléka mutat érdeklődést. A technológia akár nagyszabású rendezvényeken is használható, például VIP résztvevői csomagokhoz: ebben az esetben a felhasználó a dedikált eSIM-es kapcsolaton keresztül kaphat exkluzív tartalmakat, a szolgáltató pedig értékes információkat gyűjthet be és új sales csatornát is kap. A felmérésben megkérdezettek 53 százalékát érdekelnék hasonló lehetőségek - közel felük pedig fizetni is hajlandó lenne azokért. A megoldással a szolgáltatók továbbá egyszerűen kipróbálhatóvá tehetik néhány napra szolgáltatáscsomagjaikat egy-egy eSIM-en keresztül, amelyet az ügyfél ha elégedett, egy kattintással véglegesíthet, amit a felhasználók több mint 82 százaléka talál vonzónak.

Az Ericsson technológiája lehetővé teszi a kiosztott eSIM-ek automatizált, dinamikus felügyeletét. A cég megoldása egy Ericsson Secure Entitlement Serverből (SES), és egy a GSMA tanúsítványával rendelkező eSIM kezelőből áll, amelyekkel a cég automatikus, teljes körű szolgáltatást kínál az eszköz- és előfizetés-orkesztrációtól a felhasználók azonosításán át egészen az eSIM onboarding feladatokig. A technológia így nem csak a felhasználók dolgát könnyíti meg, de az operátorok működési költségeiből is faraghat.

MULTI-SIM, MULTI-PERSONA

A Multi-SIM koncepciója is ismerős lehet: a megoldással egyetlen mobilos előfizetés több SIM-mel is használhatóvá válik (legyen az fizikai kártya vagy eSIM), így ugyanazon a számon több eszköz is elérhető, vagy ugyanaz a mobilinternet-csomag és adatforgalmi keret használható egyszerre több készülékről is, Wi-Fi hotspot bevetése nélkül. A megoldáshoz a szolgáltatók az ügyfeleket a mobilhálózat felé megszemélyesítő egyedi, az előfizetésekhez köthető azonosítókat klónozzák, ezáltal megoszthatóvá téve a szolgáltatást az eszközök között.

Ha pedig már a Multi-SIM-nél járunk, érdemes a Multi-Persona felé is tenni egy kitérőt, az ugyanis még eggyel tovább viszi a készülékek és telefonszámok, illetve előfizetések rugalmas kezelését, és lehetővé teszi, hogy egy eszközhöz több számot is hozzárendeljen a felhasználó. A koncepció erősen emlékeztet a jó ideje ismert Dual-SIM megoldásokra, ugyanakkor esetében nem kell feltétlenül két előfizetésnél megállni, egy okostelefonhoz akár tíz virtuális SIM, vagy "persona" is rendelhető – úgy, hogy közben egyetlen fizikai kártya vagy akár eSIM van csak a készülékben. Ehhez ugyanakkor már a készülékoldalon is szükség van a megfelelő támogatásra.

ericssonb

A technológia számos lehetőséget tartogat: amellett, hogy kényelmesen, egy eszközön kezelhetők vele a munkahelyi és személyes előfizetések, akár az ideiglenes telefonszámok beállítása előtt is kaput nyithat. A két, együttesen Smart Callingként emlegetett megoldás ráadásul kombinálható is, azaz valamennyi telefonszám és előfizetés elérhető lehet a felhasználó összes készülékéről, az okostelefontól a táblagépen át az okosóráig - mint az említett Apple Watch. Persze hogy a fenti technológiákat a mobilhálózatok ki tudják szolgálni, az infrastruktúrán is szükség van némi tatarozásra, legalábbis szoftveroldalon.

IMS A SZÍNFALAK MÖGÖTT

A szolgáltatásoknak a háttérrendszer, az IMS (IP Multimedia Subsystem) ágyaz meg. Az IMS, ahogy arra neve is utal, a mobilhálózati forgalmat teljes egészében IP kommunikációra tereli át, mindeközben megtartva a telkó szintű minőséget - utóbbi teszi lehetővé egyebek mellett a VoLTE vagy VoWiFi hanghívások lebonyolítását is.

Szerencsére ahhoz, hogy a mobilhálózatokon a Smart Calling szolgáltatások elérhetővé váljanak nem volt szükség hardveres átalakításokra, a rádiós hálózat érintetlen maradhatott, a központi alkalmazásszervereken futó logikát azonban frissíteni kellett, hogy az kezelni tudja a hívások megfelelő átirányítását – akár egy számról érünk el több eszközt, akár több szám tartozik egyetlen készülékhez.

Ehhez a frissítéshez az IMS rugalmassága elengedhetetlen, hasonló funkciók a többek között a 3G hálózatok alól ismert, nehezen hozzáférhető bináris protokollokon kommunikáló rendszereken nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem lettek volna megvalósíthatók. Miután azonban a mobilszolgáltatók javarészt már a 4G/LTE elterjedésével átnyergeltek az addig főként a vezetékes vonalak mögött dolgozó IMS-re, a fejlesztések is gyorsan zöld utat kaptak.

Az Ericsson által fejlesztett hívásmenedzselési kiegészítő technológiát az IMS szolgáltatóréteg natívan támogatja, az számos országban már bő egy éve élesben is használatban van, több operátornál is. A megoldás a fenti technológiák mindegyikét támogatja, azaz Multi-SIM-en keresztül lehetőség van vele egyazon telefonszámra és mobilinternet-csomagra az okostelefon mellett az eSIM-mel rendelkező Apple Watch-ot, vagy akár bármilyen más, hagyományos SIM-mel szerelt eszközt is rákapcsolni. A Multi-Persona ugyanígy ott van a fegyvertárban, így a technológiával egy készülékhez több előfizetés is köthető, sőt az Ericsson fejlesztése ezek kombinálását is lehetővé teszi - legalábbis ha a szolgáltató is úgy akarja.

[Az Ericsson megbízásából készített fizetett anyag]

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról